FLESZ - Rząd przyspiesza luzowanie obostrzeń
- Spośród setek filmowych zgłoszeń zdecydowaliśmy się wybrać pięć tytułów, które w szczególny sposób ukazują ludzi w konfrontacji z przeszłością, teraźniejszością i przyszłością. Wyraźny wydaje się także motyw tęsknoty za bliskimi, która pozwala przetrwać współczesnym niewolnicom pracującym na czarno w krajach Bliskiego Wschodu, ale także tęsknota za życiem w zgodzie ze sobą, która towarzyszy homoseksualnym ortodoksyjnym Żydom - uzasadnia selekcję Krzysztof Gierat, dyrektor Krakowskiego Festiwalu Filmowego.
“Dzień z życia 2020” to kolejna odsłona globalnego projektu filmowego autorstwa wybitnego reżysera, laureata Oscara i wielu innych prestiżowych nagród na całym świecie - Kevina Macdonalda. Na film składa się ponad 300 tysięcy amatorskich nagrań, które zostały nadesłane z całego świata i stanowią swobodny kronikarski zapis zdarzeń pochodzących z jednego dnia, 25 lipca 2020 roku.
Dla wielu uczestników projektu była to zwyczajna sobota w nowej pandemicznej rzeczywistości, dla innych niezapomniana data – dzień, w którym urodziło się ich dziecko, oświadczyli się ukochanej czy pożegnali swoich bliskich. Wszystkie te doświadczenia łączy świadomość obecności kamery i uczestniczenia w wyjątkowym międzynarodowym przedsięwzięciu.
Film zostanie zaprezentowany w niepowtarzalnej przestrzeni plenerowego Kina pod Wawelem w poniedziałek 31 maja. Wstęp bezpłatny.
Tytułowa “Wyspa Buromskiego” znajduje się u wybrzeży Antarktydy. To skuta lodem mroźna ziemia, o której słyszeli nieliczni. Od lat eksplorują ją polarnicy, którzy poświęcili dla niej relacje z bliskimi, a nawet życie, często nie zyskując przy tym należytego uznania. To właśnie oni lub ich krewni dzielą się z nami opowieściami z czasów pobytu na końcu świata. Ich niezwykłym relacjom towarzyszą archiwalne zdjęcia i nagrania. Pobyt na wyspie był dla badaczy niezapomnianym przeżyciem, które pozostawiło w nich żywe wspomnienia po dziś dzień.
“Pokój bez widoku” (reż. Roser Corella) ukazuje współczesne niewolnice pracujące w bogatych państwach Bliskiego Wschodu. Najczęściej pochodzą z Kenii, Filipin i Etiopii. Zatrudnione na czarno, za głodowe pensje, bez perspektyw na przyszłość, niewidzialne. Żyją z dnia na dzień w maleńkich, pozbawionych okien pokojach, poświęcając swoją młodość i zdrowie uprzywilejowanym bogaczom. Wraz z reżyserką poznajemy historie wielu takich milczących, wyzyskiwanych kobiet, które dzięki wzajemnemu wsparciu zaczynają odzyskiwać głos.
Dokument “Sztetlowcy” (reż. Katya Ustinova) to nostalgiczna opowieść utkana z tęsknoty za utraconym światem małych żydowskich miasteczek. Większość ich przedwojennych mieszkańców od dziesiątków lat żyje w Stanach Zjednoczonych i Izraelu, lecz pamięć o opuszczonej ojczyźnie jest w nich wciąż bardzo żywa. Jednak nie tylko oni pielęgnują wspomnienia. W sąsiedztwie dawnych sztetli zostali ludzie, którzy starają się nie zapominać o swoich dawnych sąsiadach. Kultywują ich tradycje, przygotowują koszerne potrawy, a nawet, jak jeden z bohaterów, decydują się na konwersję.
Z kolei bohaterowie filmu “Wyjdź za mnie jednak” (reż. Mordechai Vardi) są współczesnymi homoseksualnymi Żydami, którzy dla dobra społeczności i bliskich zrezygnowali ze swoich pragnień. Próbują poukładać swoje życie, odwiedzają rabinów, uczestniczą w terapiach, ale to nie wystarcza. Brak im bliskości i miłości.
61. Krakowski Festiwal Filmowy odbędzie w dniach od 30 maja do 6 czerwca 2021 równolegle w krakowskich kinach oraz online.
