FLESZ - Koronawirus w Polsce. Zachowajmy czujność i zdrowy rozsądek
Od rozpoczęcia pandemii zespół ekspertów Open Eyes Economy HUB opublikował około 100 alertów eksperckich dotyczące wielu dziedzin, m.in. kultury. Specjaliści analizowali sytuację, w której znalazł się cały sektor, a także przedstawili szereg rozwiązań i pomysłów na ochronę polskiej kultury oraz przeciwdziałanie pogłębiającemu się kryzysowi. Raport Kultura stanowi podsumowanie dotychczasowych opinii ekspertów zawartych w Alertach. Raport jest także ważną inicjatywą dla Krakowa i krakowskich środowisk kultury.
- My w Krakowie nie składamy broni. Tylko na ten weekend zaplanowanych jest pięć premier teatralnych, trwa Festiwal Conrada, Krakers - wspólne przedsięwzięcie 53. galerii, za chwilę zacznie się festiwal Patchlab mówiący o roli technologii w doświadczeniu kultury i radzenia sobie z szokami przyszłości – mówił Robert Piaskowski, współautor Raportu oraz pełnomocnik prezydenta Krakowa ds. Kultury. – Kultura została zepchnięta na margines rozmrażania gospodarki, podczas gdy jej udział w PKB to niemal 3,5 proc., więcej niż górnictwo i rolnictwo razem wzięte.
Piaskowski podkreślił, że kultura jest nie tylko warunkiem „wzbudzenia optymizmu społecznego”, ale też będzie jednym z warunków otwierania koniunktury miast, dlatego tak ważne jest, by zapewnić jej odpowiednie wsparcie.
Wśród pytań i wyzwań stojących dziś przed kulturą szczególnie ważne jest nie tylko to, jak przetrwać obecny kryzys, ale też to, jak się odnaleźć po kryzysie, jak utrzymać wartość osiągniętych w przeszłości sukcesów, poziom dotychczasowego finansowania i jak doświadczenie pandemii wykorzystać dla rozwoju także instytucji i placówek kultury.
Jako jedna z najpilniejszych potrzeb wymienianych przez twórców znalazła się potrzeba uregulowanie statusu artysty. W tym aspekcie pandemia jedynie przyspieszyła konieczność podjęcia niezbędnych działań.
Konieczność prowadzenia działań hybrydowych, cyfryzacji zasobów instytucji kultury oraz prezentacji online z poszanowaniem praw autorów z jednej strony i wypracowanie odpowiednich procedur i prawnych regulacji w tym zakresie, z drugiej zaś dostosowanie umiejętności kadry instytucji kulturalnych do nowych narzędzi i wyzwań jakie stawiają nowe technologie. Umiejętność zarządzania zmianą i kryzysem wymieniona zaś została jako jedna z podstawowych umiejętności menadżerów instytucji kultury.
Pandemia stała się okresem intensywnej modernizacji samych instytucji kultury, ale też sposobów ich działania. Zdaniem Izabeli Błaszczyk, szefowej KBF to właśnie szybka reakcja na lockdown, jaka została podjęta w KBF, wykorzystanie narzędzi cyfrowych czy np. dostosowanie umów z twórcami o tych nowych narzędzi pozwoliła na organizację festiwali i koncertów w nowej rzeczywistości.
- Sektor kultury czeka walka o przetrwanie, ale powrót do dawnej normalności wydaje się nie tylko niemożliwy, ale też niepożądany, mamy okazję doza projektowania lepszej normalności – podsumował Tomasz Janowski z Instytutu Wspólnot Obywatelskich, Współautor projektu Kultura Futura.
Prezentacja Raportu Kultura odbyła się w czwartek w Małopolskim Ogrodzie Sztuki. W spotkaniu wzięli udział prof. Jerzy Hausner, przewodniczący rady programowej OEES, przedstawiciele krakowskich instytucji kulturalnych: Izabela Błaszczak, szefowa KB, Krzysztof Głuchowski z Teatru im. Słowackiego, Robert Piaskowski, pełnomocnik prezydenta ds. Kultury oraz krakowskich uczelni.
Pełen Raport Kultura można pobrać ze strony www.oees.pl
- Rośliny antysmogowe - warto je mieć w swoim domu!
- Jak wyglądały mieszkania w PRL? Zobacz archiwalne zdjęcia
- Koronawirus w Polsce [DANE, MAPY, WYKRESY]
- Kinga Duda niczym Ivanka Trump. MEMY o córce prezydenta
- Spowiedź "Miśka". 10 szokujących fragmentów zeznań byłego lidera gangu kiboli Wisły
- Luksus po krakosku. TOP 15 najdroższych mieszkań
