https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

PKP rozwija szybką kolej w Krakowie. W planach linia z centrum do Nowej Huty

W planach jest budowa linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z Dworca Głównego do Nowej Huty.
W planach jest budowa linii Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej z Dworca Głównego do Nowej Huty. Anna Kaczmarz/ Marcin Banasik
Od początku grudnia prowadzimy akcję "Po pierwsze komunikacja!". Tym razem przedstawiamy planowane przez PKP rozwiązanie kolejowe, które pozwoliłoby w bardzo krótkim czasie przemieszczać się z centrum Krakowa do Nowej Huty. Proponowane połączenie Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej byłoby alternatywą dla przeciążonego transportu miejskiego i namiastką metra.

- Jest możliwy przejazd z Dworca Głównego do rejonu placu Centralnego w czasie około 7 minut. W przypadku tego przedsięwzięcia trzeba byłoby zaadaptować do transportu pasażerskiego linię towarową do Łęgu, a następnie przedłużyć to połączenie kolejowe do placu Centralnego. Mieszkańcy Nowej Huty bardzo mocno postulują, by zrealizować to zadanie. Wzięliśmy to pod uwagę i taki projekt jest w planach. Jest tylko kwestia znalezienia finansowania - mówi Włodzimierz Zembol, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych Kraków PKP Polskie Linie Kolejowe.

Założenie projektu jest takie, by nowe połączenie dla Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej (SKA) prowadziło z Dworca Głównego, przez Olszę, Dąbie, Łęg do Nowej Huty.

- O uruchomienie połączenia z Dworca Głównego do placu Centralnego zabiegam od 20 lat, od samego początku mojej pracy w samorządzie. Wykorzystania linii kolejowej do Łęgu z planowanymi przystankami: „Nowohucka” przy Selgrosie, „Sołtysowska” i końcowym „Plac Centralny” dałaby ogromne dodatkowe możliwości. To będzie okno na świat dla Nowej Huty - przyznaje Włodzimierz Pietrus, szef klubu Prawa i Sprawiedliwości w Radzie Miasta Krakowa.

Zwraca uwagę, że przełomem będzie też wybudowanie przystanku kolejowego na osiedlu Piastów. - Ten obiekt ma być gotowy do końca 2024 roku. Pozwoli na dojazd do Dworca Głównego w kilka minut. W szybkim czasie będzie można się także przemieszać tą trasą jadąc z Luboczy, czy kolejnego planowanego przystanku w Kościelnikach - dodaje radny Włodzimierz Pietrus.

Proponuje również opracowanie dwóch koncepcji dla dworców: tramwajowo-kolejowego „Dzielnice Mistrzejowice/Bieńczyce”, w rejonie przystanku kolejowego SKA os. Piastów (po przedłużeniu linii tramwajowej o jeden przystanek), oraz kolejowego „Dzielnice Nowa Huta/Wzgórza Krzesławice”, w rejonie przystanku kolejowego SKA Kraków-Lubocza.

- Szybka kolej to rozwiązanie podobne do metra. Daje możliwość bezkolizyjnego, najszybszego przemieszczania się po mieście. Trzeba więc rozwijać kolejne połączenia, budować łącznice. Można też wykorzystać możliwości, jakie dają tory w północnej części Krakowa - przekonuje radny Grzegorz Stawowy (PO).

Jego zdaniem mogłaby też do podróży pasażerskich zostać wykorzystana trasa z Nowej Huty przez Prądnik Biały, Azory w kierunku lotniska w Balicach.

Przypomnijmy, że obecnie w ramach SKA funkcjonują trzy linie, które cieszą się bardzo dużą popularnością. Pierwsza z nich to połączenie na trasie Wieliczka – Kraków Główny – lotnisko Balice. W ramach SKA 2 pociągi kursują na trasie Sędziszów – Miechów – Kraków Główny – Skawina, a SKA 3 - Trzebinia - Kraków Główny - Tarnów.

Plany PKP PLK dotyczące rozbudowy sieci kolejowej obejmują też budowę najbliższych latach połączeń pomiędzy Krakowem a Myślenicami, Niepołomicami i Olkuszem. Województwo Małopolskie zamierza natomiast zwiększyć tabor - docelowo o 56 nowe pociągi. Obecnie każdego dnia na tory wyjeżdżają 443 pociągi obsługiwane przez przewoźników: Koleje Małopolskie, Polregio i Koleje Śląskie.

Przypomnijmy, że we wrześniu tego roku Rada Miasta Krakowa podjęła uchwałę, w której zawnioskowała do prezydenta Krakowa o rozbudowę systemu kolei aglomeracyjnej na terenie miasta poprzez budowę nowych przystanków kolejowych w ciągu linii kolejowej nr 8 oraz włączenie w system kolei aglomeracyjnej linii kolejowej nr 100 (Małej Obwodnicy Kolejowej Krakowa).

W uchwale wskazano, że w zakresie linii kolejowej nr 8 wnosi się o budowę co najmniej trzech nowych przystanków kolejowych: Kraków - Prądnik Czerwony, Kraków - Prądnik Biały, Kraków - Żabiniec (al. 29 listopada) wraz z budową kładki pieszo-rowerowej.

W zakresie linii kolejowej nr 100 (Małej Obwodnicy Kolejowej Krakowa) radni zawnioskowali o budowę nowych przystanków kolejowych: Kraków - Olsza, Kraków - Dąbie oraz Kraków - ul. Dekerta, a także realizację przejścia podziemnego pomiędzy ul. Raciborskiego/Chałupnika a ul. Lotniczą.

W jakim kierunku powinna się zmieniać UE?

od 16 lat
Wideo

Komentarze 13

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

k
kolej zamiast metra
18 grudnia, 11:55, alex:

Chciałbym zobaczyć analizę przewidywanej popularności tej trasy.

Przebiegałaby ona głównie przez tereny słabo zamieszkałe i przemysłowe.

Może OK ale to trzeba wykazać. Jeżeli taka kolej miałaby być kosztem budowy linii metra lub premetra, to nie godzimy się na to.

No i oczywiście z daleka od Łąk Nowohuckich.

Linia kolejki przez Łęg powinna zostać zrealizowana niezależnie do premetra z Wandy i w tunelu z Olszy w okolice stadionu/miasteczka studenckiego. Taka linia będzie super alternatywą dla mieszkańców z północy co znacznie odciąży 29 listopada, Mogilskie a nawet jak nie w szczególności Nowohucką. Trzeba jednak dać możliwość mieszkańcom Piastów i Prądnika na bezpośredni przejazd kolejką nie tylko na Łęg, ale też na Rybitwy/Bieżanów oraz Zakopiańską.

a
alex
Chciałbym zobaczyć analizę przewidywanej popularności tej trasy.

Przebiegałaby ona głównie przez tereny słabo zamieszkałe i przemysłowe.

Może OK ale to trzeba wykazać. Jeżeli taka kolej miałaby być kosztem budowy linii metra lub premetra, to nie godzimy się na to.

No i oczywiście z daleka od Łąk Nowohuckich.
N
NH
Nowohucianie nie pozwolą na zniszczenie Łąk Nowohuckich. To obszar Natura 2000, prawnie chroniony rezerwat przyrody, bytuje tu 200 gatunków roślin i kilkadziesiąt gatunkow ptakow, setki gatunkow motyli/owadow. To starorzecze Wisły. Jest to najbardziej ceniony przez Nowohucian teren rekreacyjny na spacery i bieganie. Łapy precz!.
c
cis
Klituś bajduś Temat z serii Bajki i klechdy domowe cis
a
alex
17 grudnia, 16:41, alex:

Nie wiem, czy ktoś zauważył ale ... trasa biegnie przez Łąki Nowohuckie.

Co za bęcwał to wymyślił?

Dopiszę, że ta propozycja brzydko pachnie jakimś lobbingiem deweloperów.

a
alex
Nie wiem, czy ktoś zauważył ale ... trasa biegnie przez Łąki Nowohuckie.

Co za bęcwał to wymyślił?
z
zdecydowanie kolej
17 grudnia, 11:59, GB:

Dużo planowania, dużo pisania, oby realizacja poszła szybko i sprawnie. Nowa Huta, wkrótce na liście Unesco, będzie również cieszyć się zwiększonym zainteresowaniem turystów. Obecnie tramwaj z centrum Krakowa na Plac Centralny jedzie 25-30min. Przydałoby się metro z Placu Centralnego w Nowej Hucie pod Dworzec Głowny w pierwszej kolejności.

Tramwaj 4 z Lubicz do centrum huty jedzie 20min, to jest bardzo niewiele. Kolejka przez Łęg byłaby super alternatywą szczególnie dla przemieszczają[wulgaryzm]h się autami z Bronowic czy Prądnika. Rozwiązanie nie tylko sensowniejsze ale też dużo tańsze i łatwiejsze do zrealizowania niż metro, które w Krakowie wydaje się pomysłem poronionym. Kolejka ma dużą przewagę nad metrem ponieważ może obsłużyć też gminy ościenne.

G
GB
Dużo planowania, dużo pisania, oby realizacja poszła szybko i sprawnie. Nowa Huta, wkrótce na liście Unesco, będzie również cieszyć się zwiększonym zainteresowaniem turystów. Obecnie tramwaj z centrum Krakowa na Plac Centralny jedzie 25-30min. Przydałoby się metro z Placu Centralnego w Nowej Hucie pod Dworzec Głowny w pierwszej kolejności.
L
Loki
Krakowem rządzi banda idiotów. Majchlowskie planują metro, pkp swoje koleje...., mpk linie do wieliczki... In UJ JEDEN RACZY WIEDZIEĆ GDZIE JESZCZE TRWONIĄ MIEJSKĄ KASĘ. Wszystko o kant [wulgaryzm] rozbić. Ktoś musi zapanować nad marzeniami niedorozwinietych urzedasów i zaproponować jeden projekt!!!!.
v
von Borovietzky
Trzeba było nie burzyć w l. 50 kolei do Kocmyrzowa, byłaby jak znalazł.
R
Rob
16 grudnia, 10:06, Zbigniew Rusek:

Kolej do Placu Centralnego? Może być. T byłbt następny argument za postulatem oddzielenia Nowej Huty od Krakowa. Nowa Huta miałaby w centrum stację kolejową (przystanek), a to naprawdę jest argument za tym, by wreszcie stała się odrębnym miastem, gdyż Kraków w obecnych granicach jest za duży.

Ty chyba w dużym mieście nigdy nie byłeś skoro krakow nazywasz dużym

k
krakus
Bardzo dobra wiadomość. Lwia część infrastruktury już jest. Linie kolejowe w Krakowie mogą pełnić rolę metra, są o wiele tańsze do obsługi i wybudowania, a dodatkowo sięgają poza granice miasta. System powinien działać tak żeby ze Słomnik czy Zabierzowa móc dojechać na Łęg, Rybitwy, do Niepołomic, Wieliczki czy Skawiny. W ramach uzupełnienia przydałaby się jeszcze podziemna linia pod centrum z Olszy w okolice stadionu i miasteczka zintegrowana z budowanym tunelem pod Polsadu.
Z
Zbigniew Rusek
Kolej do Placu Centralnego? Może być. T byłbt następny argument za postulatem oddzielenia Nowej Huty od Krakowa. Nowa Huta miałaby w centrum stację kolejową (przystanek), a to naprawdę jest argument za tym, by wreszcie stała się odrębnym miastem, gdyż Kraków w obecnych granicach jest za duży.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska