https://gazetakrakowska.pl
reklama
Pasek artykułowy - wybory

Podróż pociągiem z Oświęcimia do Krakowa przez Skawinę szybsza i wygodniejsza. Zakończył się kolejny etap modernizacji linii 94

Bogusław Kwiecień
Coraz więcej podróżujących z powiatów oświęcimskiego i wadowickiego jadąc do Krakowa zamiast samochodu wybiera pociąg
Coraz więcej podróżujących z powiatów oświęcimskiego i wadowickiego jadąc do Krakowa zamiast samochodu wybiera pociąg Bogusław Kwiecień
Zakończył się kolejny etap modernizacji linii kolejowej Kraków - Oświęcim przez Skawinę. W ciągu ostatnich pięciu lat PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły niemal 400 mln zł na poprawę warunków podróży na tej linii. Kolej staje się alternatywą dla podróży samochodem zatłoczoną drogą krajową 44.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Coraz więcej pasażerów jeździ pociągami z Oświęcimia do Krakowa przez Skawinę

Kursy pasażerskie na linii 94 Kraków - Skawina - Oświęcim przez blisko 10 lat były zawieszone. Z wyliczeń władz samorządowych Województwa Małopolskiego na początku poprzedniej dekady wynikało, że frekwencja jest za niska i są nieopłacalne.

Starania gmin z powiatów oświęcimskiego, wadowickiego i krakowskiego sprawiły, że udało się je przywrócić. Było to jednocześnie możliwe dzięki ogromnym nakładom, jakie na linię 94 przeznaczyły PKP Polskie Linie Kolejowe.

Przystanek w Jaśkowicach po przebudowie
Przystanek w Jaśkowicach po przebudowie Piotr Hamarnik / PKP PLK

Dzięki prowadzonej w ostatnich latach modernizacji torów, systemów sterowania ruchem oraz stacji i przystanków pociągi mogły jeździć szybciej. Skrócenie czasów podróży sprawiło, że zaczęło rosnąć zainteresowanie pasażerów. Frekwencja w pociągach aglomeracyjnych jest coraz większa.

Zwiększa się także komfort podróży, co wynika m.in. z prac prowadzonych na kolejnych stacjach i przystankach. Niedawno zakończyła modernizacja w Zelczynie i Jaśkowicach, gdzie podróżni mają teraz do dyspozycji nowe perony.

Przystanek w Zelczynie po przebudowie
Przystanek w Zelczynie po przebudowie Piotr Hamarnik / PKP PLK

- Są wyższe niż dotychczas, dzięki czemu podróżni łatwiej wsiadają do pociągów. Pojawiły się na nich nowe wiaty, ławki i tablice informacyjne. Po zmroku oświetlają je latarnie pracujące w technologii LED. Dzięki podjazdom i nawierzchni o zróżnicowanej strukturze z peronów mogą korzystać osoby o ograniczonej możliwości poruszania się - wylicza Piotr Hamarnik z PKP Polskie Linie Kolejowe.

Zmodernizowany przystanek w Jaśkowicach
Zmodernizowany przystanek w Jaśkowicach Piotr Hamarnik / PKP PLK

x x x

Inwestycje w Spytkowicach, Przeciszowie, Dworach

Etap prac zakończony na przystankach w gminie Skawina był kolejnym przeprowadzonym w tym roku na linii 94 pod kątem poprawy komfortu podróżowania.

Zmodernizowany przystanek w Zelczynie
Zmodernizowany przystanek w Zelczynie Piotr Hamarnik / PKP PLK

Ponadto na odcinku Podbory Skawińskie – Brzeźnica oczyszczone zostały i wzmocnione nawierzchnie torów, a także poprawione ułożenie szyn.

Wcześniej w tym roku podobne prace objęły stacje w Dworach pod Oświęcimiem i Przeciszowie. Prędkość pociągów wzrosła także dzięki wymianie torów i części obiektów inżynierskich w sąsiedztwie Spytkowic. W gminie Spytkowice PKP PLK wyremontowały również perony na przystanku Spytkowice Kępki.

- Od zeszłego roku podróżni korzystają także z nowych peronów w Brzeźnicy i Półwsi - przypomina Piotr Hamarnik z PKP PLK.

Nowe przystanki i kolejne parkingi P+R

Obok modernizacji istniejących już dworców i przystanków w ostatnich latach powstało kilka nowych. Z miesiąca na miesiąc coraz więcej podróżnych korzysta z przystanków: Kraków Opatkowice, Skawina Jagielnia, czy Zator Park Rozrywki.

Ten ostatni powstał z myślą głównie o turystach odwiedzających Energylandię, ale nie brakuje także mieszkańców gminy, którzy zamiast samochodem wybierają pociąg jadąc w podróż do Krakowa.

Dużym ułatwieniem dla podróżnych są parkingi typu park and ride, które powstają przy kolejnych dworcach i przystankach. Z takiej możliwości mogą od kilku lat korzystać pasażerowie w Oświęcimiu i Skawinie. Centrum przesiadkowym może pochwalić się Brzeźnica. Park and ride mają do dyspozycji także pasażerowie przy przystanku Zator Park Rozrywki.

Kolejny powstał ostatnio obok wspomnianego przystanku w Jaśkowicach. Są tutaj miejsca dla samochodów i zadaszona wiata dla rowerów.

Inwestycje, które poprawiają warunki podróżowania sprawiają, że podróż koleją do stolicy Małopolski cieszy się coraz większym zainteresowaniem.

W latach 2019 – 2024 PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. przeznaczyły niemal 400 mln zł ze środków budżetowych na poprawę warunków podróży między Krakowem a Oświęcimiem.

Wraz z poprawą infrastruktury w ostatnich latach Koleje Małopolskie zwiększyły liczbę połączeń. Na trasę Oświęcim - Skawina - Kraków Główny wyjeżdża 19 par pociągów małopolskiego przewoźnika. Pociągi jeżdżą z dużą częstotliwością od godz. 4 do prawie północy. Podróż trwa 90 minut, ale i tak wychodzi lepiej niż jazda samochodem i wystawanie w korkach.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Okiem Kielara odc. 14

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska