https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Politechnika Krakowska i MPK będą współpracować. Podpisano porozumienie

JK
Politechnika Krakowska i Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie zawarły porozumienie o współpracy w obszarach naukowo-badawczym, technologicznym i edukacyjnym.
Politechnika Krakowska i Miejskie Przedsiębiorstwo Komunikacyjne SA w Krakowie zawarły porozumienie o współpracy w obszarach naukowo-badawczym, technologicznym i edukacyjnym. Adam Wojnar / Polskapresse
Porozumienie zakłada wspólną realizację projektów badawczo-rozwojowych i występowanie o ich finansowanie z funduszy narodowych i europejskich, wykorzystanie sprzętu i infrastruktury do realizacji przedsięwzięć badawczych oraz wymianę wiedzy i doświadczeń dotyczących nowoczesnych technologii. - Ramowym porozumieniem chcemy rozszerzyć naszą współpracę na nowe pola, strategiczne dla misji uczelni - mówi rektor PK prof. Andrzej Białkiewicz.

FLESZ - Rosyjska horda w Charkowie - Relacja

od 16 lat

Uczelnię i MPK łączą już wspólne przedsięwzięcia. Najbardziej spektakularnym owocem dotychczasowej współpracy jest – zaprezentowany publicznie w 2020 r. – projekt pierwszego w Polsce układu sterowania autonomicznego tramwaju. Realizowany jest m.in. przez naukowców z Wydziału Mechanicznego PK i MPK.

Eksperci służą miejskiemu przewoźnikowi wsparciem przy ocenie stanu technicznego taboru komunikacji i jego wpływu na poziom bezpieczeństwa transportu szynowego, a także przy projektowaniu nowych tras tramwajowych i autobusowych, wyznaczaniu pętli czy optymalizacji tras przejazdów. MPK korzysta także z infrastruktury dydaktycznej uczelni, szczególnie symulatora tramwaju NGT6, na którym realizowane są kursy dla kandydatów na motorniczych. Z kolei praktycy z MPK wspierają kształcenie studentów w Szkole Transportu PK na specjalności „Inżynieria pojazdów szynowych”, prowadzonej na Wydziale Mechanicznym.

Transformacja energetyczna w naszej branży dokonuje się w błyskawicznym tempie – autobusy zasilane energią ze źródeł odnawialnych lub wodorem, tramwaje magazynujące energię elektryczną to już wkrótce będzie standard dla całego taboru komunikacji zbiorowej w Krakowie. To rodzi nowe wyzwania i technologiczne, i kompetencyjne – dla kadr naszej firmy, ale też dla uczelni, która chce kształcić adekwatnie do potrzeby gospodarki i rynku pracy. We wspólnych projektach badawczo-rozwojowych chcemy postawić konkretne naukowe wyzwania, których rozwiązanie znajdzie praktyczne zastosowanie w naszej firmie - podkreśla Rafał Świerczyński, prezes MPK SA.

Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska