https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ponad 1,7 miliona turystów w Kopalni Soli w Wieliczce. To najchętniej odwiedzana kopalnia świata

Jolanta Białek
Opracowanie:
Kopalnia Soli w Wieliczce podsumowała 2024 rok. Był to doskonały czas, "zarówno pod względem turystycznym, jak realizacji celów strategicznych"
Kopalnia Soli w Wieliczce podsumowała 2024 rok. Był to doskonały czas, "zarówno pod względem turystycznym, jak realizacji celów strategicznych" Kopalnia Soli Wieliczka
W 2024 roku Kopalnię Soli w Wieliczce zwiedziło blisko 1,73 miliona turystów – o 14 proc. więcej niż w roku 2023. Zainteresowaniem cieszyła się również tężnia solankowa, do której wybrało się ponad 200 tys. osób. Uzdrowisko wielickiej kopalni przyjęło prawie 4200 kuracjuszy, a w solnych podziemiach odbyło się ponad 200 różnorodnych wydarzeń: koncertów, spotkań, konferencji.

Najpopularniejszą atrakcją pozostaje wielicka Trasa Turystyczna

Wielickie podziemia to najchętniej odwiedzana kopalnia świata. W minionych 12 miesiącach zwiedziło ją o około 200 tys. osób więcej niż w 2023 roku.

- W 2024 roku kopalnię odwiedziło ponad 1,7 mln turystów, co oznacza wzrost o 14 proc. w porównaniu z rokiem 2023. Plan ruchu turystycznego zrealizowaliśmy na poziomie 101 proc. To dobry prognostyk na rok 2025. Dynamiczny rozwój turystyki zagranicznej, rosnące zainteresowanie różnorodnymi atrakcjami oraz efektywne wykorzystanie nowoczesnych technologii sprzedaży biletów: staramy się łączyć blisko 800-letnie dziedzictwo wielickiej kopalni z wymogami współczesnego rynku turystycznego. Wysoka frekwencja wśród zwiedzających dowodzi, że robimy to dobrze– zaznacza Marian Leśny, prezes Kopalni Soli w Wieliczce.

Najpopularniejszą atrakcją kopalni pozostaje Trasa Turystyczna, którą w 2024 roku zwiedziło 1,69 miliona osób – o 13 proc. więcej niż rok wcześniej. Również Trasa Górnicza cieszyła się dużym zainteresowaniem – odwiedziło ją ponad 35 tys. turystów (o 34 proc. więcej w porównaniu z rokiem poprzednim). Tężnia solankowa skusiła 214,8 tys. osób (wzrost o 38 proc.).

- Wyniki z 2024 roku stanowią dokładnie 92,7 proc. liczby turystów z rekordowego roku 2019, co pokazuje, że Kopalnia Soli wielkimi krokami powraca do poziomu najlepszych wyników sprzed pandemii. Optymistyczne prognozy na rok 2025 zakładają wzrost ruchu turystycznego o kolejne 5 proc. – wylicza Łukasz Sadkiewicz, członek zarządu ds. ekonomicznych Kopalni Soli w Wieliczce.

Wieliczka: turystyka zagraniczna na pierwszym miejscu

W 2024 roku dominował w Wieliczce zagraniczny ruch turystyczny – 62 proc. odwiedzających przyjechało do kopalni spoza Polski. 86,2 proc. przyjezdnych pochodziło z Europy. Największą liczbę stanowili obywatele Wielkiej Brytanii (244,1 tys. osób), Włoch (92,8 tys. osób) i Francji (76,3 tys. osób).

- Warto podkreślić, że te trzy czołowe kraje odpowiadają za prawie 39 proc. ruchu zagranicznego w kopalni w minionych 12 miesiącach. Natomiast turyści krajowi stanowili 38 proc. odwiedzających. W tej grupie było 359,3 tys. dorosłych i 299,1 tys. dzieci – podają pracownicy Biura Prasowego kopalni.

Czytaj także

Na Trasie Turystycznej przewodnicy obsłużyli 55,5 tys. grup, z czego aż 70,3 proc. stanowili turyści indywidualni. Najczęściej wybieranym językiem zwiedzania był angielski, wybierało go 42,3 proc. grup. Z kolei na Trasie Górniczej obsłużono 2,8 tys. grup, z czego aż 85 proc. zwiedza tę atrakcję indywidualnie. W przypadku tej trasy średnia wielkość grupy wyniosła 13 osób, a na Trasie Turystycznej – 30 osób.

Rok 2024 to także dalszy rozwój sprzedaży biletów online. Na zwiedzanie Trasy Turystycznej zakupiono 1,21 mln biletów przez internet, zdecydowanie więcej niż w 2023 roku, gdy sprzedaż online wyniosła niecały milion biletów.

- Warto zauważyć, że 66 proc. biletów online dotyczyło zwiedzania w językach obcych, co potwierdza międzynarodowy charakter atrakcji. Również tężnia solankowa zyskała na popularności dzięki nowoczesnym kanałom sprzedaży – 47,6 proc. biletów kupiono online, a 39,4 proc. w automatach biletowych – podsumowuje Barbara Ptak, prezes zarządu Kopalni Soli „Wieliczka” Turystyka.

Podziemna kaplica św. Kingi bije rekordy popularności

Wskaźnik NPS określający stopień lojalności klientów wobec marki, osiągnął w 2024 roku bardzo wysoki poziom – 89 proc. Turyści są usatysfakcjonowani ofertą, obsługą przewodnicką, czują się pod ziemią bezpiecznie. Przeszło połowa gości przyznaje, że szczególny zachwyt wzbudziła w nich kaplica św. Kingi. Pośród największych atrakcji wymieniają też m.in. solne rzeźby i płaskorzeźby oraz charakterystyczne żyrandole z kryształów soli.

– Kaplica św. Kingi jest nie tylko piękna, ale też bliska sercom wielickich górników – Każde pokolenie chce pozostawić po sobie ślad w tej niezwykłej podziemnej świątyni. W ubiegłym roku wzbogaciliśmy wystrój kaplicy o konfesjonał, oczywiście solny, a także uzupełniliśmy figury w Szopce Betlejemskiej. Górnicy-rzeźbiarze dodali postaci odtworzone w soli na podstawie drewnianych pierwowzorów - stwierdza Mariusz Kot, członek zarządu Kopalni Soli „Wieliczka” Wsparcie.

Moc atrakcji 2024 - pod ziemią i na powierzchni

Wielicka kopalnia to nie tylko turystyczna atrakcja, ale też miejsce wydarzeń. Podziemia znakomicie wypadają w roli sali koncertowej. W 2024 odbyły się m.in. dwa Koncerty Noworoczne, wielkosobotnia odsłona Festiwalu Misteria Paschalia, epilog Krakowskich Zaduszek Jazzowych, którego bohaterem był Marek Stryszowski, wieloletni dyrektor jazzowego święta. A w listopadzie na podziemnej scenie w komorze Warszawa zaprezentowali się młodzi laureaci konkursu „Zaśpiewaj i Ty Niepodległej”.

Pod ziemią i na powierzchni występowała Reprezentacyjna Orkiestra Dęta Kopalni Soli „Wieliczka”, a w tężni koncertował legendarny zespół Laboratorium. Pośród przeszło 200 ubiegłorocznych eventów znalazło się dla miejsce dla ciepło przyjętego Balu Branży MICE.

Czytaj także

W sierpniu 2024 przy szybie Daniłowicza wytyczono linię honorowego 7. etapu Tour de Pologne, a jesienią - start i metę III Biegu Żupnego. Sport zawitał też pod ziemię: wśród soli rywalizowali pięściarze i zawodnicy MMA.

W minionych miesiącach Kopalnia Soli w Wieliczce była również partnerem i gościem wielu interesujących wydarzeń, np. Święta Soli na dziedzińcu Zamku Żupnego, Targów Solnych w Busku Zdroju, Pól Chwały w Niepołomicach czy Winter Kingdom w Energylandii.

Na przełomie listopada i grudnia dzieci z wielickich i krakowskich przedszkoli świętowały „Dzień Górnika”. W ramach 7. edycji akcji propagującej wśród najmłodszych barbórkowe tradycje, wieliccy górnicy odwiedzili 100 przedszkoli i spotkali się z ponad 6000 maluchów. Rok 2024 zakończył się w wielickiej kopalni hucznym Sylwestrem, takim „ze szczyptą soli i rockowym charakterem”.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Turystyka

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska