https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Pościg policji ulicami Krakowa za... fiatem uno. Kierowca złapany. Dlaczego uciekał? Wiemy już więcej

Piotr Rąpalski
Małopolska Alarmowo/Pomoc Drogowa Gruszka
Kierowca fiata uno nie zatrzymał się do kontroli drogowej. Policjanci ruszyli za nim w pościg. Fiat uno to jednak nie ferrari. Nie dało rady radiowozom. Uciekinier został ujęty na ulicy Zakopiańskiej w Krakowie, ale cała historia zaczęła się w Myślenicach. Policja podała właśnie pełen przebieg zdarzania. Kierowca sporo nabroił uszkadzając przy tym radiowóz. Ma jednak dużo więcej na swoim koncie...

42-letni kierowca fiata uno nie zatrzymał się do kontroli drogowej i uciekał przed pościgiem popełniając liczne wykroczenia drogowe (doprowadzając m.in.do dwukrotnej kolizji z radiowozem oraz innym pojazdem). Pirat drogowy został zatrzymany. Jak się okazało, dzień wcześniej został pozbawiony prawa jazdy przez wadowicką drogówkę.

11 maja br., w godzinach wieczornych patrol Wydziału Ruchu Drogowego z Komendy Powiatowej Policji w Myślenicach został skierowany na drogę krajową nr 7, gdzie według zgłoszenia na trasie Myślenice — Kraków ma się poruszać Fiat Uno, którego kierujący najprawdopodobniej był nietrzeźwy. Mundurowi szybko namierzyli fiata. Pojazd ten miał uszkodzony tylny zderzak i lampę. Policjanci sygnałami świetlno-dźwiękowymi nakazali kierowcy zatrzymanie pojazdu, lecz ten je zignorował a nawet przyśpieszył, uciekając przed radiowozem. Policjanci natychmiast podjęli za nim pościg. Podczas ucieczki mężczyzna stwarzał zagrożenie w ruchu drogowym, popełniając liczne wykroczenia, m.in. jadąc z nadmierną prędkością, poruszając się po przeciwległym pasem ruchu i zajeżdżając drogę ścigającemu go radiowozowi, a w konsekwencji doprowadzając do bocznego zderzenia z nim. Pomimo tego kierowca uno nadal kontynuował ucieczkę.

W miejscowości Gaj, już na terenie powiatu krakowskiego, w pościg włączył się patrol z Komisariatu Policji w Świątnikach Górnych (podległy pod KPP w Krakowie). Oba radiowozy z włączonymi sygnałami ścigały uciekiniera aż do Krakowa. Na ulicy Zakopiańskiej, pościg się zakończył, gdy uno doprowadziło do ponownego zderzenia bocznego z myślenickim radiowozem, a następnie z innym poprzedzającym go pojazdem. Wówczas policjanci z Komisariatu Policji w Świątnikach Górnych siłą wyciągnęli z pojazdu i obezwładnili kierowcę fiata, który zamknął się w pojeździe. Mężczyznę przejął myślenicki patrol. Na miejscu obecny zjawił się do pomocy również patrol z Komendy Miejskiej Policji w Krakowie.

Uciekinier to 42-latek z powiatu wadowickiego. Mężczyzna był trzeźwy jednak, jak się okazało, dzień wcześniej wadowicka drogówka zatrzymała mu prawo jazdy za popełnienie licznych wykroczeń na drodze. Wówczas, 42-latek miał zostać na obserwacji w szpitalu, skąd jednak uciekł, udając się do rodziców, którym zabrał uno i ruszył w dalszą podróż, którą tym razem zakończył w rękach myślenickich policjantów. Zatrzymanemu została pobrana krew do badań celem ustalenia, czy kierował pod działaniem narkotyków, po czym trafił do policyjnej celi.

42-latkowi grozi odpowiedzialność karna za niezatrzymania się do kontroli drogowej, za co kodeks karny przewiduje karę do 5 lat pozbawienia wolności. Odpowie on też za wszystkie popełnione wykroczenia w ruchu drogowym, w tym kolizje i straci uprawnienia do prowadzenia pojazdów. W przypadku uzyskania pozytywnego wyniku na obecność narkotyków w organizmie mężczyzna usłyszy kolejny zarzut prowadzenia pojazdu pod działaniem środków odurzających.

Niezatrzymanie się do kontroli drogowej - konsekwencje

Art. 178b Kodeksu karnego brzmi: kto, pomimo wydania przez osobę uprawnioną do kontroli ruchu drogowego, poruszającą się pojazdem lub znajdującą się na statku wodnym albo powietrznym, przy użyciu sygnałów dźwiękowych i świetlnych, polecenia zatrzymania pojazdu mechanicznego nie zatrzymuje niezwłocznie pojazdu i kontynuuje jazdę, podlega karze pozbawienia wolności do lat 5.

Pamiętajmy, że w przypadku gdy policjant wyda nam polecenie do zatrzymania pojazdu poprzez zastosowanie sygnałów pojazdu uprzywilejowanego - świetlnych oraz dźwiękowych (na ogół z urządzeń umieszczonych na dachu radiowozu), zatrzymaj się. Niezatrzymanie pojazdu może zmusić policjantów do podjęcia pościgu, który zawsze stwarza zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego. Za niezatrzymanie się i kontynuowanie jazdy grozi kara nawet do 5 lat pozbawienia wolności.

Niezwłoczne zatrzymanie pojazdu nie jest tożsame z zatrzymaniem natychmiastowym, bowiem kierujący pojazdem mechanicznym, z uwagi na względy bezpieczeństwa, powinien zatrzymać pojazd w miejscu, w którym nie zagraża on bezpieczeństwu ruchu. Kierujący może również otrzymać, od funkcjonariuszy, polecenie jazdy za radiowozem.

Niestety wciąż zdarzają się kierujący, którzy z różnych powodów, nie zatrzymują się do kontroli drogowej i próbują uciekać. Takie osoby nie dość, że popełniają przestępstwo, to jeszcze narażają siebie i innych użytkowników dróg na niebezpieczeństwo utraty życia i zdrowia.

Uprawnienia Policji dotyczące kontroli ruchu drogowego określone są w ustawie z dnia 20 czerwca 1997r.
Art. 129 prawa o ruchu drogowym:

1. Czuwanie nad bezpieczeństwem i porządkiem ruchu na drogach, kierowanie ruchem i jego kontrolowanie należą do zadań Policji.

2. Policjant, w związku z wykonywaniem czynności określonych w ust. 1, jest uprawniony do:

  • legitymowania uczestnika ruchu i wydawania mu wiążących poleceń co do sposobu korzystania z drogi lub używania pojazdu;
  • sprawdzania dokumentów wymaganych w związku z kierowaniem pojazdem i jego używaniem, zezwolenia, o którym mowa w art. 106 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami, a także dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub dowodu opłacenia składki za to ubezpieczenie;
  • żądania okazania dokumentu potwierdzającego prawo do używania pojazdu, o którym mowa w art. 71 ust. 5, jeżeli pojazd ten nie jest zarejestrowany na nazwisko osoby nim kierującej;
  • sprawdzania zezwolenia, o którym mowa w art. 64 ust. 1 pkt 1, lub wypisu z tego zezwolenia;
  • żądania poddania się przez kierującego pojazdem lub przez inną osobę, w stosunku do której zachodzi uzasadnione podejrzenie, że mogła kierować pojazdem, badaniu w celu ustalenia zawartości w organizmie alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu;
  • sprawdzania stanu technicznego, wyposażenia, ładunku, wymiarów, masy lub nacisku osi pojazdu znajdującego się na drodze;
  • sprawdzania zapisów urządzenia rejestrującego samoczynnie prędkość jazdy, czas jazdy i czas postoju, obowiązkowe przerwy i czas odpoczynku;
  • zatrzymania, w przypadkach przewidzianych w ustawie, dokumentów stwierdzających uprawnienie do kierowania pojazdem lub jego używania oraz karty kierowcy w przypadkach przewidzianych w art. 14 ust. 4 lit. c rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz. Urz. WE L 370 z 31.12.1985, str. 8 oraz Dz. Urz. WE L 274 z 9.10.1998, 24 września 1998 r. zmieniającym rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz dyrektywę nr 88/599/EWG dotyczącą stosowania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i Rady (EWG) nr 3821/85 (Dz. Urz. WE L 274 z 09.10.1998, str. 1);
  • wydawania poleceń:
  • osobie, która spowodowała przeszkodę utrudniającą ruch drogowy lub zagrażającą jego bezpieczeństwu, albo osobie odpowiedzialnej za utrzymanie drogi,
  • kontrolowanemu uczestnikowi ruchu – co do sposobu jego zachowania;

uniemożliwienia:

  • kierowania pojazdem osobie znajdującej się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu,
  • korzystania z pojazdu, którego stan techniczny, ładunek, masa lub nacisk osi zagrażają bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu, powodują uszkodzenie drogi albo naruszają wymagania ochrony środowiska,
  • korzystania z pojazdu zarejestrowanego w kraju niebędącym państwem członkowskim, jeżeli kierujący nim nie okazał dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub dowodu opłacenia składki za to ubezpieczenie,
  • kierowania pojazdem przez osobę nieposiadającą wymaganych dokumentów uprawniających do kierowania lub używania pojazdu;
  • używania przyrządów kontrolno-pomiarowych, a w szczególności do badania pojazdu, określania jego masy, nacisku osi lub prędkości, stwierdzania naruszenia wymagań ochrony środowiska oraz do stwierdzania stanu trzeźwości kierującego;
  • usuwania lub przemieszczania pojazdu w przypadkach, o których mowa w art. 130a ust. 1–3;
  • kontroli przewozu drogowego towarów niebezpiecznych oraz wymagań związanych z tym przewozem;
  • używania urządzeń nagłaśniających, sygnalizacyjnych lub świetlnych, służących do wydawania wiążących poleceń uczestnikowi ruchu;
  • występowania w uzasadnionym przypadku z wnioskiem o ocenę stanu zdrowia kierującego pojazdem;
  • występowania do starosty z wnioskiem o skierowanie kierowcy lub osoby posiadającej pozwolenie na kierowanie tramwajem na egzamin sprawdzający kwalifikacje, jeżeli istnieją uzasadnione i poważne zastrzeżenia co do kwalifikacji tej osoby;
  • pilotowania pojazdów, z wyłączeniem pojazdów nienormatywnych pilotowanych zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 3.

3. Przepisów ust. 2 pkt 3, 4 i 6 nie stosuje się do szefów i cudzoziemskiego personelu przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych i misji specjalnych państw obcych oraz organizacji międzynarodowych, korzystających z przywilejów i immunitetów dyplomatycznych lub konsularnych na mocy ustaw, umów bądź powszechnie uznanych zwyczajów międzynarodowych lub na zasadzie wzajemności, oraz do innych osób korzystających z tych przywilejów i immunitetów.

Abonament na loty, Polska krajem pilotażowym

od 16 lat
Wideo

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

S
Stefan
11 maja, 9:02, Zbigniew Rusek:

To prawo to skandal!!! Jak można karać wiezieniem za zwyczajny lęk przed kontaktem z policnantem, który - niesteyt - posiada pistolet (i nigdy nie wiadomo, co z nim zrobi - niejeden człowiek został zastrzelony przez funkcjonariusza). Lęk jest rzeczą ludzką (nie każdy ma stalowe nerwy), więc takie prawo jest nieludzkie. Za niezatrzymanie się do kontroli absolutnie nie powinno grozić więzienie (chyba, że powodem jest nietrzeźwość kierowcy, lub SĄDOWY zakaz prowadzenia pojazdu, lecz mandat 9wysoki - moze nawet grzywna) punkty karne. Więzienie za zwyczajny lęk przed kontaktem z policjantem to jest bezduszne prawo. Może by tak policjanci zaczęli trafiać pod sąd i do więzień i skonczyli z tymi pościgami i łapalniem kierowców za nieco szybszą jazdę (a sami funkcjonariusze nieraz gnają 200 i więcje km/h). Ruchem drogowym niech się zajmie ITD.

a jaka powinna być kara za głupie komentarze ?

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska