42-letni kierowca fiata uno nie zatrzymał się do kontroli drogowej i uciekał przed pościgiem popełniając liczne wykroczenia drogowe (doprowadzając m.in.do dwukrotnej kolizji z radiowozem oraz innym pojazdem). Pirat drogowy został zatrzymany. Jak się okazało, dzień wcześniej został pozbawiony prawa jazdy przez wadowicką drogówkę.
11 maja br., w godzinach wieczornych patrol Wydziału Ruchu Drogowego z Komendy Powiatowej Policji w Myślenicach został skierowany na drogę krajową nr 7, gdzie według zgłoszenia na trasie Myślenice — Kraków ma się poruszać Fiat Uno, którego kierujący najprawdopodobniej był nietrzeźwy. Mundurowi szybko namierzyli fiata. Pojazd ten miał uszkodzony tylny zderzak i lampę. Policjanci sygnałami świetlno-dźwiękowymi nakazali kierowcy zatrzymanie pojazdu, lecz ten je zignorował a nawet przyśpieszył, uciekając przed radiowozem. Policjanci natychmiast podjęli za nim pościg. Podczas ucieczki mężczyzna stwarzał zagrożenie w ruchu drogowym, popełniając liczne wykroczenia, m.in. jadąc z nadmierną prędkością, poruszając się po przeciwległym pasem ruchu i zajeżdżając drogę ścigającemu go radiowozowi, a w konsekwencji doprowadzając do bocznego zderzenia z nim. Pomimo tego kierowca uno nadal kontynuował ucieczkę.
W miejscowości Gaj, już na terenie powiatu krakowskiego, w pościg włączył się patrol z Komisariatu Policji w Świątnikach Górnych (podległy pod KPP w Krakowie). Oba radiowozy z włączonymi sygnałami ścigały uciekiniera aż do Krakowa. Na ulicy Zakopiańskiej, pościg się zakończył, gdy uno doprowadziło do ponownego zderzenia bocznego z myślenickim radiowozem, a następnie z innym poprzedzającym go pojazdem. Wówczas policjanci z Komisariatu Policji w Świątnikach Górnych siłą wyciągnęli z pojazdu i obezwładnili kierowcę fiata, który zamknął się w pojeździe. Mężczyznę przejął myślenicki patrol. Na miejscu obecny zjawił się do pomocy również patrol z Komendy Miejskiej Policji w Krakowie.
Uciekinier to 42-latek z powiatu wadowickiego. Mężczyzna był trzeźwy jednak, jak się okazało, dzień wcześniej wadowicka drogówka zatrzymała mu prawo jazdy za popełnienie licznych wykroczeń na drodze. Wówczas, 42-latek miał zostać na obserwacji w szpitalu, skąd jednak uciekł, udając się do rodziców, którym zabrał uno i ruszył w dalszą podróż, którą tym razem zakończył w rękach myślenickich policjantów. Zatrzymanemu została pobrana krew do badań celem ustalenia, czy kierował pod działaniem narkotyków, po czym trafił do policyjnej celi.
42-latkowi grozi odpowiedzialność karna za niezatrzymania się do kontroli drogowej, za co kodeks karny przewiduje karę do 5 lat pozbawienia wolności. Odpowie on też za wszystkie popełnione wykroczenia w ruchu drogowym, w tym kolizje i straci uprawnienia do prowadzenia pojazdów. W przypadku uzyskania pozytywnego wyniku na obecność narkotyków w organizmie mężczyzna usłyszy kolejny zarzut prowadzenia pojazdu pod działaniem środków odurzających.
Niezatrzymanie się do kontroli drogowej - konsekwencje
Art. 178b Kodeksu karnego brzmi: kto, pomimo wydania przez osobę uprawnioną do kontroli ruchu drogowego, poruszającą się pojazdem lub znajdującą się na statku wodnym albo powietrznym, przy użyciu sygnałów dźwiękowych i świetlnych, polecenia zatrzymania pojazdu mechanicznego nie zatrzymuje niezwłocznie pojazdu i kontynuuje jazdę, podlega karze pozbawienia wolności do lat 5.
Pamiętajmy, że w przypadku gdy policjant wyda nam polecenie do zatrzymania pojazdu poprzez zastosowanie sygnałów pojazdu uprzywilejowanego - świetlnych oraz dźwiękowych (na ogół z urządzeń umieszczonych na dachu radiowozu), zatrzymaj się. Niezatrzymanie pojazdu może zmusić policjantów do podjęcia pościgu, który zawsze stwarza zagrożenie dla innych uczestników ruchu drogowego. Za niezatrzymanie się i kontynuowanie jazdy grozi kara nawet do 5 lat pozbawienia wolności.
Niezwłoczne zatrzymanie pojazdu nie jest tożsame z zatrzymaniem natychmiastowym, bowiem kierujący pojazdem mechanicznym, z uwagi na względy bezpieczeństwa, powinien zatrzymać pojazd w miejscu, w którym nie zagraża on bezpieczeństwu ruchu. Kierujący może również otrzymać, od funkcjonariuszy, polecenie jazdy za radiowozem.
Niestety wciąż zdarzają się kierujący, którzy z różnych powodów, nie zatrzymują się do kontroli drogowej i próbują uciekać. Takie osoby nie dość, że popełniają przestępstwo, to jeszcze narażają siebie i innych użytkowników dróg na niebezpieczeństwo utraty życia i zdrowia.
Uprawnienia Policji dotyczące kontroli ruchu drogowego określone są w ustawie z dnia 20 czerwca 1997r.
Art. 129 prawa o ruchu drogowym:
1. Czuwanie nad bezpieczeństwem i porządkiem ruchu na drogach, kierowanie ruchem i jego kontrolowanie należą do zadań Policji.
2. Policjant, w związku z wykonywaniem czynności określonych w ust. 1, jest uprawniony do:
- legitymowania uczestnika ruchu i wydawania mu wiążących poleceń co do sposobu korzystania z drogi lub używania pojazdu;
- sprawdzania dokumentów wymaganych w związku z kierowaniem pojazdem i jego używaniem, zezwolenia, o którym mowa w art. 106 ust. 1 pkt 5 ustawy z dnia 5 stycznia 2011 r. o kierujących pojazdami, a także dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub dowodu opłacenia składki za to ubezpieczenie;
- żądania okazania dokumentu potwierdzającego prawo do używania pojazdu, o którym mowa w art. 71 ust. 5, jeżeli pojazd ten nie jest zarejestrowany na nazwisko osoby nim kierującej;
- sprawdzania zezwolenia, o którym mowa w art. 64 ust. 1 pkt 1, lub wypisu z tego zezwolenia;
- żądania poddania się przez kierującego pojazdem lub przez inną osobę, w stosunku do której zachodzi uzasadnione podejrzenie, że mogła kierować pojazdem, badaniu w celu ustalenia zawartości w organizmie alkoholu lub środka działającego podobnie do alkoholu;
- sprawdzania stanu technicznego, wyposażenia, ładunku, wymiarów, masy lub nacisku osi pojazdu znajdującego się na drodze;
- sprawdzania zapisów urządzenia rejestrującego samoczynnie prędkość jazdy, czas jazdy i czas postoju, obowiązkowe przerwy i czas odpoczynku;
- zatrzymania, w przypadkach przewidzianych w ustawie, dokumentów stwierdzających uprawnienie do kierowania pojazdem lub jego używania oraz karty kierowcy w przypadkach przewidzianych w art. 14 ust. 4 lit. c rozporządzenia Rady (EWG) nr 3821/85 z dnia 20 grudnia 1985 r. w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym (Dz. Urz. WE L 370 z 31.12.1985, str. 8 oraz Dz. Urz. WE L 274 z 9.10.1998, 24 września 1998 r. zmieniającym rozporządzenie Rady (EWG) nr 3821/85 w sprawie urządzeń rejestrujących stosowanych w transporcie drogowym oraz dyrektywę nr 88/599/EWG dotyczącą stosowania rozporządzeń Rady (EWG) nr 3820/85 i Rady (EWG) nr 3821/85 (Dz. Urz. WE L 274 z 09.10.1998, str. 1);
- wydawania poleceń:
- osobie, która spowodowała przeszkodę utrudniającą ruch drogowy lub zagrażającą jego bezpieczeństwu, albo osobie odpowiedzialnej za utrzymanie drogi,
- kontrolowanemu uczestnikowi ruchu – co do sposobu jego zachowania;
uniemożliwienia:
- kierowania pojazdem osobie znajdującej się w stanie nietrzeźwości lub w stanie po użyciu alkoholu albo środka działającego podobnie do alkoholu,
- korzystania z pojazdu, którego stan techniczny, ładunek, masa lub nacisk osi zagrażają bezpieczeństwu lub porządkowi ruchu, powodują uszkodzenie drogi albo naruszają wymagania ochrony środowiska,
- korzystania z pojazdu zarejestrowanego w kraju niebędącym państwem członkowskim, jeżeli kierujący nim nie okazał dokumentu potwierdzającego zawarcie umowy obowiązkowego ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej posiadacza pojazdu lub dowodu opłacenia składki za to ubezpieczenie,
- kierowania pojazdem przez osobę nieposiadającą wymaganych dokumentów uprawniających do kierowania lub używania pojazdu;
- używania przyrządów kontrolno-pomiarowych, a w szczególności do badania pojazdu, określania jego masy, nacisku osi lub prędkości, stwierdzania naruszenia wymagań ochrony środowiska oraz do stwierdzania stanu trzeźwości kierującego;
- usuwania lub przemieszczania pojazdu w przypadkach, o których mowa w art. 130a ust. 1–3;
- kontroli przewozu drogowego towarów niebezpiecznych oraz wymagań związanych z tym przewozem;
- używania urządzeń nagłaśniających, sygnalizacyjnych lub świetlnych, służących do wydawania wiążących poleceń uczestnikowi ruchu;
- występowania w uzasadnionym przypadku z wnioskiem o ocenę stanu zdrowia kierującego pojazdem;
- występowania do starosty z wnioskiem o skierowanie kierowcy lub osoby posiadającej pozwolenie na kierowanie tramwajem na egzamin sprawdzający kwalifikacje, jeżeli istnieją uzasadnione i poważne zastrzeżenia co do kwalifikacji tej osoby;
- pilotowania pojazdów, z wyłączeniem pojazdów nienormatywnych pilotowanych zgodnie z art. 64 ust. 1 pkt 3.
3. Przepisów ust. 2 pkt 3, 4 i 6 nie stosuje się do szefów i cudzoziemskiego personelu przedstawicielstw dyplomatycznych, urzędów konsularnych i misji specjalnych państw obcych oraz organizacji międzynarodowych, korzystających z przywilejów i immunitetów dyplomatycznych lub konsularnych na mocy ustaw, umów bądź powszechnie uznanych zwyczajów międzynarodowych lub na zasadzie wzajemności, oraz do innych osób korzystających z tych przywilejów i immunitetów.
Abonament na loty, Polska krajem pilotażowym

- Najlepsze punkty widokowe na Tatry. TOP 10 miejsc, które Cię zachwycą!
- Nowa Huta to nie tylko aleja Róż. Tajemnicze rejony dzielnicy dobre na wyprawę
- Budowa Północnej Obwodnicy Krakowa z drona. Widać asfalt, tunele, wiadukty. Sporo!
- Kraków lat 70. Matura pod portretem Gomułki i pierwsze w mieście przejście podziemne
- Nowy sezon na zamku w Dobczycach rozpoczęty. Te atrakcje przyciągają turystów!