https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Przystanek kolejowy Kraków Piastów już prawie gotowy. Byliśmy na placu budowy, by zobaczyć postępy prac. Otwarcie jeszcze w tym roku

Aleksandra Łabędź
Wideo
emisja bez ograniczeń wiekowych
Umowa na zaprojektowanie i wybudowanie nowego przystanku kolejowego "Kraków Piastów" opiewa na kwotę niemal 24 mln zł. Jego budowa już jest praktycznie na ukończeniu. Dzięki tej inwestycji PKP PLK mieszkańcy północy Krakowa zyskają możliwość szybkich podróży do centrum miasta. Jak zapewnia Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK, przejazd z Mistrzejowic do centrum miasta ma zająć nie więcej niż 10 min. Zakończenie prac przewidziano na grudzień 2024 r. W piątek, 15 listopada, odwiedziliśmy plac budowy. Odbiory prac już za około trzy tygodnie.

- Warunki pracy dla wykonawcy były naprawdę trudne i termin był naprawdę ekspresowy - mówi Andrzej Lipski Dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Krakowie. Tłumaczy również, że jednym z czynników znacznie utrudniających pracę wykonawcy jest chociażby ciągły ruch pociągów. Dodaje również: "Wykonawca jest na miesiąc przed rozpoczęciem eksploatacji tego peronu, już w pełni gotowy byśmy za trzy tygodnie mogli odbierać. W tej chwili montowana jest jeszcze mała architektura. To jeszcze potrwa, ponieważ musimy dopilnować, by wszystko było dopięte na ostatni guzik. Potrzebujemy jeszcze około dwóch, trzech tygodni pracy by była już gotowa pełna infrastruktura do ruchu pasażerskiego.

Szybkie, sprawne i wygodne połączenie Mistrzejowic z centrum Krakowa

Z kolei Piotr Hamarnik z zespołu prasowego PKP PLK opisuje: "Przystanek kolejowy Kraków Piastów to bardzo specyficzna konstrukcja, ponieważ on leży na połączeniu dwóch linii kolejowych: nr 95 łączącej Kraków Mydlniki z Podłężem, a także linii kolejowej nr 8 łączącej Kraków Główny z Warszawą Zachodnią, którą pociągi jeżdżą m.in. w kierunku Kielc. W związku z tym należało tak zaprojektować ten przystanek, żeby można było wsiadać do pociągu ze wszystkich tych torów. W sumie mamy tutaj cztery tory kolejowe. Finalnie mamy obiekt, który składa się z trzech peronów: dwóch peronów krawędziowych położonych po zewnętrznej stronie tego wykopu kolejowego i peronu wyspowego, na którym można wsiadać do pociągu z jednej i drugiej strony. To też jest ważne, ponieważ będzie można dzięki temu planować przesiadki na inny pociąg".

Hamarnik tłumaczy również: "Przystanek Kraków Piastów jest skrojony pod kolej regionalną i jeżeli chodzi o rozwój kolei regionalnej w Krakowie, będzie pełnił bardzo ważną rolę, ponieważ z Mistrzejowic do Krakowa pociąg będzie jechał ok. 10 min. Nie ma innego środka transportu, który na tym dystansie mógłby przewieźć podróżnych szybciej".

Kiedy pierwsi podróżni skorzystają z nowych przystanków?

- Za równe 30 dni pierwsi podróżni skorzystają nie tylko z przystanku Kraków Piastów, ale również z dwóch innych przystanków: Kraków Kościelniki i Kraków Przylasek. Tam też prace budowalne są już na końcowym etapie. Te przystanki są położone przy linii kolejowej nr 95, więc one są troszkę mniej skomplikowane pod względem konstrukcyjnym. Tam mamy po dwie krawędzie peronowe. W grudniu już oddamy do użytku trzy obiekty i dzięki uruchomieniu nowego połączenia kolejowego Kraków Podłęże, będą przy nich już zatrzymywać się pociągi - dodaje Hamarnik.

Nowy przystanek kolejowy - Kraków Piastów

Nowy obiekt kolejowy ułatwi podróże w aglomeracji i będzie jednym z trzech nowych przystanków wybudowanych w mieście w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025”: Kraków Przylasek, Kraków Piastów, Kraków Kościelniki.

Przystanek zlokalizowany jest w sąsiedztwie ul. Powstańców i Piasta Kołodzieja, w miejscu gdzie łączą się dwie linie kolejowe – nr 8, prowadząca w kierunku Kielc i Warszawy, oraz nr 95 w kierunku Podłęża i Tarnowa. Obiekt będzie w pełni dostępny dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Nowe perony zostaną skomunikowane bezpośrednio z wiaduktem drogowym, znajdującym się nad linią kolejową. Dostęp dla podróżnych ułatwią schody i windy.

Na peronach o długości 200 metrów przewidziano wiaty, tablice informacyjne, ławki i czytelne oznakowanie. Oświetlenie pomoże w orientacji także po zmroku. Udogodnieniem dla osób niewidomych, czy słabo widzących będzie system ścieżek o zróżnicowanej strukturze.

Umowa na wykonanie tych prac została podpisana przez PLK SA z firmą Swietelsky Rail Polska Sp. z o.o.

Kultowa cukiernia działa już 50 lat w Nowej Hucie

od 12 lat
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska