- Dobudowa dodatkowej pary torów na trasie Kraków Główny - Kraków Batowice to bardzo ważny projekt. Należy o tym myśleć, jeżeli ma się w Krakowie rozwijać szybka kolej aglomeracyjna - przekonuje Włodzimierz Zembol, dyrektor Zakładu Linii Kolejowych w Krakowie.
Plany rozbudowy sieci kolejowej w Krakowie i Małopolsce przedstawił podczas konferencji (18 marca), zorganizowanej przez Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski, a dotyczącej rozwoju szybkiej kolei aglomeracyjnej.
Dobudowa torów na odcinku Kraków Główny - Kraków Batowice miałaby być zrealizowana na odcinku 6 km.
- Zbadaliśmy tereny na tym odcinku. Ważne jest to, że projekt mieści się w 95 procentach w obszarze kolejowym. Jesteśmy więc w stanie wybudować dodatkowe tory do Batowic praktycznie bez wywłaszczeń - zaznacza dyr. Włodzimierz Zembol.
Szacunkowy koszt zadania to ok. 250 mln zł.
- Bez dobudowy tych dodatkowych torów nie ma szans na to, by powstały dodatkowe linie szybkiej kolei aglomeracyjnej. Trzeba to rozwiązać. To jest kluczowa sprawa. Można wykorzystać fundusze unijne. W ramach Krajowego Planu Odbudowy są pieniądze na wykluczenie komunikacyjne. To zadanie musi być ujęte we wnioskach - komentuje Kazimierz Barczyk, przewodniczący Stowarzyszenia Gmin i Powiatów Małopolski, wiceprzewodniczący Sejmiku Województwa Małopolskiego.
Z analizy PKP wynika, że dobudowa dwóch torów na odcinku Kraków Główny - Kraków Batowice spowoduje:
- odseparowanie ruchu pociągów dalekobieżnych o wyższej średniej prędkości eksploatacyjnej od ruchu aglomeracyjnego;
- zwiększenie przepustowości istniejącej linii nr 8 dla pociągów aglomeracyjnych;
- diametralne zwiększenie przepływu potoków podróżnych między dzielnicami Nowa Huta a Śródmieście, a także portem lotniczym w Balicach;
- zrównoważenie komunikacji w stacji Kraków Główny w kierunku wschód - północny wschód (linia nr 8 plus dwa dobudowane tory) oraz zachód (linie 118 i 133) - północny wschód (linia nr 8).
Nowe wagony w PKP Intercity
