Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Ważne inwestycje kolejowe w Małopolsce będą kontynuowane. Jest deklaracja rządu

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Nowy rząd będzie realizował planowane połączenia w Małopolsce. Powstanie m.in. tunel kolejowy w rejonie Limanowej.
Nowy rząd będzie realizował planowane połączenia w Małopolsce. Powstanie m.in. tunel kolejowy w rejonie Limanowej. PKP Polskie Linie Kolejowe
Budowa linii kolejowej Podłęże - Piekiełko, połączeń dla szybkiej kolei aglomeracyjnej z Krakowa do Myślenic i Niepołomic - to priorytetowe inwestycje dla Małopolski, które będą kontynuowane przez nowy rząd. Deklaracje w tej sprawie złożył w poniedziałek (18 marca) przebywający w Krakowie wiceminister infrastruktury Piotr Malepszak, odpowiadający za transport kolejowy w naszym kraju.

- Państwo musi funkcjonować i realizować plany, a plany to jest sztafeta działań. Często są to plany tworzone jeszcze 20 lat temu. Chciałbym zapewnić, że zadania procedowane od wielu lat, takie jak w przypadku Małopolski budowa połączenia kolejowego Podłęże - Piekiełko, będą nadal realizowane. To kluczowe wyzwanie, odpowiedź na potrzeby skrócenia czasu przejazdu do Nowego Sącza i Zakopanego - mówi wiceminister Piotr Malepszak.

W poniedziałek (18 marca) wziął udział w konferencji poświęconej rozwojowi połączeń kolejowych, organizowanej przez Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski.

Realizacja inwestycji pod nazwą "Podłęże – Piekiełko" zakłada wybudowanie 58 km nowej linii kolejowej, która zacznie się w Podłężu (gmina Niepołomice) i skieruje na południe. W Szczyrzycu linia ma się rozgałęziać i biec na wschód do miejscowości Tymbark i na zachód do Mszany Dolnej. W tych miejscowościach nowa linia połączy się z istniejącą 75-kilometrową linią Chabówka - Nowy Sącz, która zostanie zmodernizowana.

PKP Polskie Linie Kolejowe są w trakcie rozstrzygnięcia kolejnego przetargu dotyczącego modernizacja trasy nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Po odwołaniu jednego z oferentów procedura ruszyła od nowa. Mowa o najdroższym odcinku Limanowa- bocznica Klęczany, gdzie prace wyceniono na prawie 2 mld zł.

Linia kolejowa 104 Chabówka - Nowy Sącz na odcinku Męcina - Mordarka zejdzie pod ziemię. Powstanie tam nowy tunel, który zagwarantuje bezkolizyjny przejazd pociągów w kierunku Nowego Sącza.

- Plan zakończenia budowy połączenia Podłęże - Piekiełko do 2030 roku jest ambitny. Nie będzie spowalniania tego zadania, będziemy szukać pieniędzy, by inwestycję zrealizować w wyznaczonym czasie - zaznacza wiceminister Piotr Malepszak.

Dzięki inwestycjom będzie można dojechać pociągiem z Krakowa do Nowego Sącza w godzinę, a do Zakopanego w półtorej godziny.

Na tym nie koniec. Planowane są kolejne połączenia dla szybkiej kolei aglomeracyjnej.

- Niebawem zostanie podpisana umowa na dokumentację projektową na budowę linii kolejowej z Krakowa do Myślenic. To też będzie kontynuacja działań. Trudno sobie wyobrazić, że przychodzi nowa ekipa i mówi, że coś jest niewłaściwe. Tak nie będzie. Mówimy o aglomeracji, gdzie jest szansa na duże potoki pasażerów - wyjaśnia wiceminister Piotr Malepszak.

Przyznaje, że będzie także realizowane planowane połączenie dla szybkiej kolei z Krakowa do Niepołomic.

Nowe wagony w PKP Intercity

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska