- Państwo musi funkcjonować i realizować plany, a plany to jest sztafeta działań. Często są to plany tworzone jeszcze 20 lat temu. Chciałbym zapewnić, że zadania procedowane od wielu lat, takie jak w przypadku Małopolski budowa połączenia kolejowego Podłęże - Piekiełko, będą nadal realizowane. To kluczowe wyzwanie, odpowiedź na potrzeby skrócenia czasu przejazdu do Nowego Sącza i Zakopanego - mówi wiceminister Piotr Malepszak.
W poniedziałek (18 marca) wziął udział w konferencji poświęconej rozwojowi połączeń kolejowych, organizowanej przez Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Małopolski.
Realizacja inwestycji pod nazwą "Podłęże – Piekiełko" zakłada wybudowanie 58 km nowej linii kolejowej, która zacznie się w Podłężu (gmina Niepołomice) i skieruje na południe. W Szczyrzycu linia ma się rozgałęziać i biec na wschód do miejscowości Tymbark i na zachód do Mszany Dolnej. W tych miejscowościach nowa linia połączy się z istniejącą 75-kilometrową linią Chabówka - Nowy Sącz, która zostanie zmodernizowana.
PKP Polskie Linie Kolejowe są w trakcie rozstrzygnięcia kolejnego przetargu dotyczącego modernizacja trasy nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Po odwołaniu jednego z oferentów procedura ruszyła od nowa. Mowa o najdroższym odcinku Limanowa- bocznica Klęczany, gdzie prace wyceniono na prawie 2 mld zł.
Linia kolejowa 104 Chabówka - Nowy Sącz na odcinku Męcina - Mordarka zejdzie pod ziemię. Powstanie tam nowy tunel, który zagwarantuje bezkolizyjny przejazd pociągów w kierunku Nowego Sącza.
- Plan zakończenia budowy połączenia Podłęże - Piekiełko do 2030 roku jest ambitny. Nie będzie spowalniania tego zadania, będziemy szukać pieniędzy, by inwestycję zrealizować w wyznaczonym czasie - zaznacza wiceminister Piotr Malepszak.
Dzięki inwestycjom będzie można dojechać pociągiem z Krakowa do Nowego Sącza w godzinę, a do Zakopanego w półtorej godziny.
Na tym nie koniec. Planowane są kolejne połączenia dla szybkiej kolei aglomeracyjnej.
- Niebawem zostanie podpisana umowa na dokumentację projektową na budowę linii kolejowej z Krakowa do Myślenic. To też będzie kontynuacja działań. Trudno sobie wyobrazić, że przychodzi nowa ekipa i mówi, że coś jest niewłaściwe. Tak nie będzie. Mówimy o aglomeracji, gdzie jest szansa na duże potoki pasażerów - wyjaśnia wiceminister Piotr Malepszak.
Przyznaje, że będzie także realizowane planowane połączenie dla szybkiej kolei z Krakowa do Niepołomic.
Nowe wagony w PKP Intercity
