https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Radni podjęli decyzję w sprawie rozszerzenia strefy płatnego parkowania w Krakowie. Dochód miasta zmniejszy się o 18 milionów złotych

Piotr Tymczak
Strefa płatnego parkowania w Krakowie
Strefa płatnego parkowania w Krakowie Andrzej Banaś
Rada Miasta Krakowa 32 głosami za, 2 wstrzymującymi się i bez sprzeciwiających się, 3 lipca przyjęła uchwałę w sprawie przesunięcia daty wejścia w życie poszerzonej strefy płatnego parkowania. Nowe zasady SPP będą obowiązywały od 10 sierpnia 2026 r., czyli dwa lata później niż pierwotnie zakładano.

Przypomnijmy, 5 sierpnia 2024 r. miały wejść w życie nowe cenniki opłat za parkowanie dla mieszkańców i przyjezdnych. Miały wzrosnąć ceny tylko dla osób, które nie posiadają Karty Krakowskiej. Takie rozróżnienie cen miało być wprowadzone jedynie przy płatności mobilnej.

Jednak termin tych zmian zostanie przesunięty. Jest to spowodowane unieważnieniem przez wojewodę małopolskiego części uchwały, dotyczącej rozróżnienia w formie płatności i ograniczenia ich tylko do płatności mobilnych. Radni odwołali się od tej decyzji, a Wojewódzki Sąd Administracyjny przychylił się do ich argumentacji. Jednak wojewoda złożył skargę do Naczelnego Sądu Administracyjnego od wspomnianego wyroku, a rozstrzygnięcie w tej sprawie jeszcze nie zapadło. Nie wiadomo także, kiedy to nastąpi i czy będzie to w tym roku.

- Decyzja o poszerzeniu SPP nie może zapaść w najbliższej przyszłości. Problemem jest m.in. zakup nowych parkomatów, na które nie przewidziano funduszy w budżecie na ten rok. W planach jest zakup używanych urządzeń z Warszawy. Dodatkowym problemem związanym z wprowadzeniem zmian w SPP są także koszty związane z infrastrukturą, m.in. oznaczenie strefy - informują w krakowskim magistracie.

Ocenia się, że zmiana terminu poszerzenia obszaru płatnego parkowania o kolejne rejony przyczyni się do zmniejszenia dochodów gminy z tytułu pobierania opłat za postój pojazdów samochodowych na drogach publicznych o około 18 mln zł.

Od 5 sierpnia 2024 r. dla kierowców posiadających status Karty Krakowskiej, stawki w podstrefach miały wynieść (kolejno w podstrefach A, B, C):

za pierwszą godzinę postoju: 6 zł, 5 zł, 4 zł
za drugą godzinę: 7 zł, 6 zł, 4 zł
za trzecią godzinę: 8 zł, 7 zł, 4 zł
za czwartą i kolejne godziny: 6 zł, 5 zł, 4 zł

Dla kierowców, którzy nie posiadają statusu Karty Krakowskiej, stawki w podstrefach przedstawiały się następująco (kolejno w podstrefach: A, B, C):

za pierwszą godzinę postoju: 9 zł, 8 zł, 7 zł
za drugą godzinę: 10 zł, 9 zł, 8 zł
za trzecią godzinę: 11 zł, 10 zł, 9 zł
za czwartą i kolejne godziny: 9 zł 8 zł 7 zł

W planach miasta było poszerzenie obszaru płatnego parkowania o nowe rejony takie jak:

Sektor B30 – poszerzenie na dalszy fragment Czarnej Wsi;
Sektor C23 – rejon za rondem Matecznego w kierunku ul. Turowicza;
Sektor C24 – rejon pomiędzy ul. Za Torem, Aleją Pod Kopcem do ul. Wielickiej;
Sektor C31 – rejon Błoń oraz Czarnej Wsi z wyłączeniem obszaru Cichego Kącika;
Sektor C32 – rejon Bronowic wzdłuż ul. Armii Krajowej do wysokości ul. Bronowickiej;
Sektor C33 – rejon wzdłuż ul. Bronowickiej do ul. Armii Krajowej oraz torów kolejowych.

Po co są strefy czystego transportu?

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska