A oto raport UTK:
Wśród województw zdecydowanym liderem w liczbie odprawionych pasażerów było województwo mazowieckie, w którym w 2023 r. z kolei skorzystało 97,6 mln podróżnych. W porównaniu z 2022 r. oznacza to wzrost o 1,3%. Drugie było województwo pomorskie – 71,1 mln pasażerów (wzrost o 11,8% w porównaniu do 2022 r.). W województwach dolnośląskim i wielkopolskim odprawiono podobną liczbę pasażerów, odpowiednio: 36,5 mln osób (wzrost o 11,4%) oraz 36,3 mln osób (wzrost o 13,7%).
Największą dynamikę wzrostu liczby pasażerów – 27,7% – odnotowano natomiast w województwie podkarpackim (wzrost z 6,6 mln do 8,4 mln pasażerów) oraz w województwie małopolskim – 25,2% (wzrost z 21 mln do 26,3 mln pasażerów).
Wskaźnik wykorzystania kolei w Polsce stanowi iloraz wszystkich przewiezionych pasażerów kolei w danym okresie i liczby mieszkańców kraju według danych Głównego Urzędu Statystycznego. Oznacza on średnią roczną liczbę przejazdów koleją przez przeciętnego mieszkańca naszego kraju. W 2023 r. współczynnik ten wyniósł 9,9 – czyli przeciętnie każdy mieszkaniec Polski w 2023 r. podróżował koleją niemal 10 razy. Wysokość wskaźnika wykorzystania kolei w 2023 r. ma najwyższą wartość od początku obecnego stulecia.
Współczynnik wykorzystania kolei od wielu lat najwyższy jest w województwie pomorskim. W 2023 r. wyniósł 30,1 – czyli przeciętny mieszkaniec województwa przejechał pociągiem 30 razy w ciągu roku. Współczynnik wykorzystania był wyższy od średniej jeszcze w województwach: mazowieckim (17,7), dolnośląskim (12,7) i wielkopolskim (10,4).
We wszystkich województwach ponad połowa pasażerów została przewieziona na trasach lokalnych lub aglomeracyjnych. Największy udział takich połączeń jest w województwach: pomorskim – 91%, dolnośląskim – 86% i mazowieckim – 84%. W województwach podlaskim i lubelskim pociągi dalekobieżne stanowią 43,6% i 43% udziału w rynku przewozów pasażerskich. Były to jedyne regiony, w których udział tych połączeń przekroczył 40%.
