MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Rok z porozumieniem w sprawie hulajnóg w Krakowie. Magistrat podsumowuje: oszczędności i zysk

Małgorzata Mrowiec
Opracowanie:
Andrzej Banaś
Od sierpnia zeszłego roku w Krakowie zostało relokowanych ponad 15 tys. źle zaparkowanych hulajnóg. Dzięki porozumieniom sprzed roku płacą za taka pracę firmy prowadzące usługę wypożyczania hulajnóg elektrycznych, a nie miasto. Dla budżetu Krakowa oznacza to prawie 170 tys. zł oszczędności. Urzędnicy zwracają też uwagę na inną kwotę: ponad 200 tys. złotych. Tyle w ciągu roku wpłacili do kasy miasta operatorzy hulajnóg za wykorzystanie udostępnionej przestrzeni.

Jak przypomina krakowski magistrat, na początku sierpnia ubiegłego roku Zarząd Transportu Publicznego - w związku z brakiem oczekiwanych regulacji ustawowych - w imieniu miasta wynegocjował i podpisał porozumienie o współpracy z firmami, które prowadzą usługę wynajmu hulajnóg elektrycznych.

Porozumienie z firmami Bolt, Lime i Tier miało uporządkowanie działalność wynajmu hulajnóg elektrycznych w przestrzeni publicznej i wprowadzić zasady funkcjonowania korzystania z hulajnóg, a tym samym poprawić jakość przestrzeni publicznej i zwiększyć bezpieczeństwo przemieszczających się pieszych.

W związku z podpisanym porozumieniem Zarząd Transportu Publicznego przygotował obszar relokacji, a także wyznaczył na początku 170 punktów mobilności, w których powinno się pozostawiać i wypożyczać hulajnogę. Miejsca te są odpłatnie dzierżawione przez operatorów na potrzeby usługi wynajmu hulajnóg. Następnie ZTP wyłonił w przetargu firmę, której zadaniem jest relokacja źle pozostawionych hulajnóg. "Po zakończeniu sezonu zimowego, aby wyjść naprzeciw oczekiwaniom mieszkańców, strefa, w której obowiązują wynegocjowane zasady, została poszerzona prawie dwukrotnie, co spowodowało zwiększenie liczby punktów do 323. Dodatkowo do porozumienia od momentu rozpoczęcia swojej działalności w kwietniu tego roku dołączył kolejny operator Traficar" - relacjonują krakowscy urzędnicy.

Teraz podsumowali efekty funkcjonowania porozumienia. Jak się okazuje, ciągu roku na koszt firm, z którymi je zawarto, zostało usuniętych ponad 15 tys. źle zaparkowanych hulajnóg, a dzięki temu miasto zaoszczędziło prawie 170 tys. złotych.

"Kwota, którą musiałoby ponieść miasto, za wykonaną pracę wynosiłaby prawie 170 tys. złotych. Natomiast z budżetu miasta Krakowa na to zadanie nie jest wydawana ani jedna złotówka, wszystkie koszty związane z relokacją pokrywają firmy prowadzące usługę wypożyczania hulajnóg elektrycznych" - podkreśla magistrat.

Dodatkowo w trakcie rozmów operatorzy wypracowali wiele rozwiązań technicznych i organizacyjnych mających ograniczyć do minimum sytuacje konieczności relokowania hulajnóg przez miasto, co - jak wskazuje miasto - widać w statystykach z ostatnich miesięcy.

Poza zwrotem kosztów relokacji operatorzy od hulajnóg wnoszą opłatę za korzystanie z punktów mobilności. Podliczono, że przez pierwszy rok od zawarcia porozumienia operatorzy wpłacili do budżetu miasta łącznie ponad 200 tys. zł za wykorzystanie udostępnionej przestrzeni.

Urzędnicy informują: porozumienia obowiązują dalej, a zgłoszenia dotyczące pozostawionych hulajnóg poza punktami mobilności przyjmowane są poprzez mail: [email protected]. Należy załączyć zdjęcie oraz jak najbardziej szczegółowy adres z lokalizacją hulajnogi. Na stronie Zarządu Transportu Publicznego można znaleźć mapę obowiązującego obszaru oraz wyznaczonych punktów mobilności.

Promienie słoneczne mogą powodować nowotwór skóry. Jak się chronić?

od 7 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska