https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Ruszyła modernizacja linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. Symbolicznie wbito łopaty w Marcinkowicach

Klaudia Kulak
Wideo
od 16 lat
PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. rozpoczęły modernizację kolejnego odcinka na linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz. W Marcinkowicach (gmina Chełmiec) na peronie stacji kolejowej odbyło się symboliczne wbicie łopaty. To właśnie tam rozpoczęły się prace związane z modernizacją odcinka, Klęczany – Nowy Sącz - Mieszkańcy i turyści czekali na tę inwestycję ponad 118 lat - mówił podczas spotkania z mediami Andrzej Adamczyk, minister infrastruktury.

Zapowiadana i oczekiwana przez mieszkańców modernizacja linii Chabówka – Nowy Sącz staje się faktem. PKP Polskie Linie Kolejowe SA rozpoczęły realizację inwestycji, która przyczyni się do rozwoju kolei w regionie, a co za tym idzie wzrostu znaczenia tego ekologicznego środka transportu. Dzięki rozpoczętym pracom na linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz możliwy będzie powrót pociągów po wieloletniej przerwie i zwiększenie dostępu do kolei.

- Realizujemy to najważniejsze dla całego regionu przedsięwzięcie, na które wszyscy mieszkańcy, m.in. Sądecczyzny, Limanowszczyzny i Podhala czekają. Ta inwestycja zmieni ten region. Przejazd z Krakowa do Mszany-Dolnej będzie trwała około pół godziny, do Zakopanego półtorej, a do Nowego Sącza dostaniemy się w czasie poniżej 50 minut. To rząd Prawa i Sprawiedliwości podjął taką decyzję. Jeśli nie będziemy mieć wpływu na tę inwestycję, mam obawy czy zostanie w pełni zrealizowana - mówił w Marcinkowicach minister Adamczyk.

Na odcinku Klęczany – Nowy Sącz prace już się rozpoczęły. Wiadomo, że istniejące elementy torów i obiektów inżynieryjnych zostaną rozebrane, a w zamian wybudowana będzie nowa infrastruktura kolejowa, w tym m.in. tory wraz z siecią trakcyjną oraz urządzenia sterowania ruchem kolejowym.

Istotny zakres prac stanowi też przebudowa stacji Marcinkowice oraz przystanków Nowy Sącz Chełmiec i Nowy Sącz Miasto. Powstaną na nich nowe, wyższe perony, ułatwiające wsiadanie i wysiadanie z pociągów. Przejście podziemne, winda i dojścia ułatwią dostęp do kolei wszystkim podróżnym. Zwiększy się też dostępność komunikacyjna, zapewniony będzie komfort, bezpieczeństwo w połączeniach regionalnych, a także dalekobieżnych.

- Południe Małopolski przez lata było wykluczone komunikacyjnie. W ten region teraz zainwestowane zostaną setki milionów złotych. To zmieni to miejsce nie do poznania i doprowadzi do wzrostu przedsiębiorczości, powstanie nowych miejsc pracy i otworzy południe Małopolski na turystów z całego kraju, ale i świata - przyznał Arkadiusz Mularczyk, sekretarz stanu w ministerstwie spraw zagranicznych.

Wartość realizowanych prac, wynikająca z umów z wykonawcami na odcinku Klęczany – Nowy Sącz i Chabówka - Rabka Zaryte, to nieco ponad 1,1 mld zł netto. Dla większości odcinków linii nr 104 zawarta jest umowa o objęcie przedsięwzięcia wsparciem bezzwrotnym z planu rozwojowego w ramach Krajowego Planu Odbudowy i Zwiększania Odporności. Umowę podpisano w kwietniu br. z Centrum Unijnych Projektów Transportowych. Całkowita wartość umowy o dofinansowanie, to ponad 3,9 mld zł.

- Plac budowy, obok którego się znajdujemy zakłada modernizację 14 kilometrów linii kolejowej. Wykonawca będzie miał 30 miesięcy na realizację tej inwestycji. Ten projekt będzie kosztować 700 mln złotych. Przed nami też kolejne etapy modernizacji - kolejny odcinek w stronę Limanowej - gdzie prace powinny się zakończyć do 2026 roku - mówił w Marcinkowicach Piotr Majerczak, członek Zarządu PKP Polskich Linii Kolejowych S.A.

Przypomnijmy, że modernizacja linii nr 104 Chabówka – Nowy Sącz, jest częścią większego przedsięwzięcia zarządcy infrastruktury kolejowej o nazwie „Podłęże – Piekiełko”. Inwestycja PKP PLK S.A., oprócz modernizacji i elektryfikacji 75 km trasy Chabówka – Nowy Sącz, obejmuje budowę 58 km nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną.

To wyjątkowe miejsce na mapie Małopolski. Astro Centrum w Chełmcu oficjalnie otwarte!

od 16 lat

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

a
abc
Żałosne jest to wbijanie łopaty.

Opóźnienia na S7, opóźnienia na S52, ale wbijają, wbijają...
G
Góral
I to te frajery w białych kaskach i koszulach mają to budować.
b
bogdan
Ile mld stracimy jako Polska na kolej z powodu braku w realizacji zadań z mijającej perspektywy ? Takie wydarzenia jak to ....nic nie dadzą. Stracone 8 lat. I jeszcze Terlecki na jedynce z PISu. Kompromitacja na całej liniii
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska