Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

„Stań jak przyjaciel i spójrz mi w oczy": 1 lutego rozpocznie się tegoroczna edycja krakowskiego festiwalu Opera Rara

Paweł Gzyl
Paweł Gzyl
W tym roku festiwal Opera Rara przenosi się do internetu - ale będzie równie efektowny
W tym roku festiwal Opera Rara przenosi się do internetu - ale będzie równie efektowny Monika Stolarska
Krakowski festiwal Opera Rara dał się poznać z odkrywania dzieł nieznanych i niedocenianych. Tak będzie i w tym roku. Zobaczymy spektakle z początków historii gatunku, ale równie te całkiem współczesne. Wszystkie opery będą dostępne za darmo na platformie Play Kraków. Start już 1 lutego.

FLESZ - Oto najciekawsze aukcje WOŚP

Zeszłoroczna edycja Opera Rara odbyła się tuż przed wybuchem pandemii. Chwilę później miało zmienić się wszystko, a całe życie muzyczne zmuszone było przestawić się na zupełnie nowe tory. Teraz festiwal powraca w odmienionej rzeczywistości, za motto biorąc słowa greckiej poetki Safony: „Stań jak przyjaciel i spójrz mi w oczy – pogodnie, życzliwie”.

- Zależy nam, aby w tych nieprzewidywalnych czasach nie zapominać o miłośnikach tego wyjątkowego gatunku, jakim jest opera. Pandemia nieustannie stawia przed nami ciągłe wyzwania, jednak ostatnie miesiące pokazały, że potrafimy działać efektywnie: tworzymy nowe wydarzenia, łączymy artystów z publicznością, budujemy mosty i prowadzimy dialog. Ogłaszamy więc program festiwalu, choć nie znamy jeszcze wszystkich dat spektakli

– podkreśla Izabela Błaszczyk, dyrektor Krakowskiego Biura Festwialowego, które organizuje festiwal.

Podobnie jak większość imprez muzycznych w zeszłym roku, tak i ta rozpoczynająca nowy sezon również została przeniesiona do internetu. Wszystkie spektakle składające się na obecną edycję Opera Rara zobaczymy bezpłatnie na platformie Play Kraków. Zostały one tak dobrane, by ułożyć się w jednoznaczne przesłanie: konieczność dostrzeżenia człowieczeństwa w drugiej osobie. To zasługa dyrektora artystycznego festiwalu – Jana Tomasza Adamusa, na co dzień prowadzącego Capellę Cracoviensis.

- Przed nami spektakle, koncerty oraz szereg działań popularyzatorskich i edukacyjnych. Wydarzenia festiwalowe będą rozrzucone na przestrzeni kilku miesięcy. To duża zmiana, ale także ważny precedens i szansa, ponieważ czyni ona z festiwalu znaczące zjawisko na mapie żywej kultury

– mówi Jan Tomasz Adamus.

Festiwal zainauguruje „Dido & Aeneas” Henry'ego Purcella – spektakl obejrzymy 1, 2 oraz 3 lutego. Tytuł ten pojawił się na festiwalu w 2017 roku, teraz zostanie przedstawiony w wersji scenicznej przygotowanej przez Natalię Iwaniec. Reżyserka, inspirując się sztuką barokową, stworzyła spektakl, w którym niezwykle czytelnie wybrzmiewają ludzkie problemy, konflikty i emocje tak mistrzowsko wyrażone w muzyce przez kompozytora.

Do festiwalowego repertuaru wraca także „Cassandra” Benedetta Marcella, w tym roku jako prawdziwy teatr jednego aktora i wielkie wyzwanie dla śpiewaka – będzie nim charyzmatyczny kontratenor William Towers. Spektakl będzie można obejrzeć 7, 9, 10 oraz 12 lutego. Również 7 lutego zabrzmi „Suita liryczna” Albana Berga i „Langsamer Satz” Antona Weberna. Zagra je Airis String Quartet z wokalnym udziałem sopranistki Doroty Szczepańskiej, która zaśpiewa „utajoną” partię wokalną — zapisaną przez kompozytora odręcznie tylko w jednej kopii partytury.

„Il ballo delle Ingrate” to przewrotny moralitet Claudia Monteverdiego. Mowa w nim o więziach między życiem i śmiercią, ludźmi i bogami, a przede wszystkim kobietami i mężczyznami. W swej inscenizacji reżyserka Magda Szpecht wchodzi w dyskusję z XVII-wiecznym librecistą i zadaje pytanie o charakter tych związków. Spektakl będzie można obejrzeć w dniach 18, 19, 20 i 21 lutego.

„Così fan tutte” to spośród dojrzałych oper Wolfganga Amadeusza Mozarta utwór przez długi czas traktowany najmniej przychylnie. Kontrowersje budziło szczególnie jego libretto. Dobre imię „Così” odzyskało w połowie XX wieku i od tamtej pory jego popularność jest nie mniejsza niż innych Mozartowskich arcydzieł. Spektakl, który gościł na festiwalu w 2019 roku, ponownie wyreżyseruje Cezary Tomaszewski, a muzycznie całość poprowadzi Jan Tomasz Adamus.

Zupełną nowością będzie natomiast „Der goldene Drache” Pétera Eötvösa. Żywa i błyskotliwa muzyka węgierskiego kompozytora zainspirowana została librettem Rolanda Schimmelpfenniga, opowiadającym o życiu dalekowschodnich emigrantów w Europie. To pełna nieprawdopodobnych wypadków tragikomedia, podważająca jednocześnie nasze myślenie o tym, jak powinna wyglądać sztuka poruszająca ważne problemy świata, w którym żyjemy. Wyreżyseruje ją Karolina Sofulak, a zagra krakowska Spółdzielnia Muzyczna pod wodzą Edo Frenkela.

Daty emisji „Così fan tutte” oraz „Der goldene Drache” zostaną podane w późniejszym terminie.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska