Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Szybkim pociągiem z Krakowa do Centralnego Portu Komunikacyjnego. Powstaną nowe połączenia kolejowe. Ale urzędnicy mają obawy

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Bartosz Dybała
Bartosz Dybała
Centralny Port Komunikacyjny to planowany węzeł przesiadkowy między Warszawą i Łodzią, który ma zintegrować transport lotniczy, kolejowy i drogowy. W związku z tym gigantycznym przedsięwzięciem zaplanowano tzw. szprychy, czyli sieć połączeń kolejowych, dzięki którym będzie można szybko dojechać do największego w kraju lotniska. Wśród nich znalazły się też trasy z Krakowa i Małopolski, które mają być budowane przez najbliższą dekadę. Krakowscy urzędnicy pokładają w inwestycjach spore nadzieje. Jednocześnie składają uwagi, bo proponowane przez CPK warianty korytarzy kolejowych kolidują z bardzo ważnymi miejskimi zadaniami, w tym z budową Trasy Wolbromskiej i linii tramwajowej do Górki Narodowej.

Centralny Port Komunikacyjny. 3 mln Małopolan z dostępem do pociągów

W ramach CPK, w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha, ma zostać wybudowany port lotniczy, który w pierwszym etapie będzie mógł obsłużyć 40 mln pasażerów rocznie.

W ramach programu kolejowego CPK w całym kraju powstanie ok. 2 tys. km nowych linii. Projekt zakłada również modernizację istniejących torów. Tylko w samym województwie małopolskim powstanie około 180 km nowych tras dla pociągów, których inwestorem będzie spółka Centralny Port Komunikacyjny. Z kolei ok. 250 km torów zostanie zmodernizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe.

- Szacujemy, że na terenie województwa małopolskiego w zasięgu linii Centralnego Portu Komunikacyjnego znajdzie się niemal 3 mln mieszkańców - mówi Konrad Majszyk, rzecznik CPK.

Dzięki realizacji inwestycji będzie można szybciej przemieszczać się między wieloma miastami. Przykładowo podróż pociągiem do Warszawy z Oświęcimia i Olkusza skróci się do ok. 1 godz. 40 minut (teraz przejazd trwa czasami nawet 5 godzin), a z Krakowa do 1 godz. 50 minut (obecnie jadąc pociągiem Express InterCity Premium krakowianie dojeżdżają do stolicy w 2,5 godziny). Dzięki budowie "szprych" CPK ogromną różnicę odczują też mieszkańcy Zakopanego i odwiedzający to miasto turyści. Przejazd między stolicą Polski a stolicą Tatr z ponad 6 godz. obecnie spadnie do ok. 3 godz. 30 min.

Jak chodzi o Małopolskę, to w pierwszej kolejności CPK chce ogłosić przetarg na uzyskanie decyzji środowiskowej dla budowy linii kolejowych nr 111 Biała Błotna - Chełmek, jak również nr 113 Katowice - Kraków. - Jest na liście postępowań, oczekujących obecnie na uruchomienie - poinformował nas rzecznik prasowy spółki. Zostanie też opracowane studium wykonalności dla tych inwestycji, które pozwoli na wyłonienie kilku wariantów przebiegu nowych tras dla pociągów.

- Ostatecznie wybierzemy wariant inwestorski, czyli preferowany przebieg linii, który będzie uszczegóławiany w ramach prac projektowych. W ramach studium wykonalności analizowanych będzie również szereg rozwiązań zarówno dotyczących przebiegu linii kolejowych, jak też lokalizacji stacji i przystanków pasażerskich - o charakterze regionalnym i dla Kolei Dużych Prędkości - wyjaśnia Majszyk.

Zwraca uwagę na transgraniczny charakter inwestycji, planowanych przez spółkę. Szprychy CPK są bowiem skoordynowane z inwestycjami naszych sąsiadów, co ma sprawić, że mieszkańcy Małopolski praktycznie znajdą się na trasie linii Tallin - Budapeszt (to łącznie 1700 km). Będzie ich od niej dzielił krótki odcinek do Katowic, do których już dziś mogą dojechać pociągiem w godzinę. Docelowo podróż pociągiem możliwa będzie zarówno na północ do państw bałtyckich, jak i na południe do stolicy Węgier.

Dla przykładu: z Katowic do Wilna dojedziemy w ok. 5 godz. 40 minut (obecnie taka podróż trwałaby 10,5 godz.), do Rygi w 6 godz. 50 minut (dziś ponad 10 godz.), do Ostrawy w ok. 45 minut (obecnie ok. 2 godz.), a do popularnego wśród Polaków Budapesztu w ok. 4 godz. (teraz to minimum 7 godz. 20 min).

CPK a Kraków. Co na to urzędnicy?

Przedstawiciele Urzędu Miasta Krakowa liczą na to, że jednym z plusów budowy nowych tras dla pociągów w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie usprawnienie połączeń w skali całego naszego kraju, a tym samym powiązań kolejowych stolicy Małopolski z głównymi miastami w Polsce.

Jednocześnie urzędnicy obawiają się, że CPK może stanowić zagrożenie dla funkcjonowania podkrakowskiego lotniska w Balicach. - Wydaje się jednak, że pozycja Krakowa jako ważnego ośrodka metropolitalnego w Polsce i Europie sprawi, że Balice utrzymają wysoką pozycję i znaczenie w sieci europejskich portów regionalnych - przekonuje Patrycja Piekoszewska z UMK.

Magistrat podkreśla, że na etapie opiniowania Strategicznego Studium Lokalizacyjnego CPK miasto zgłosiło uwagi do proponowanych przez spółkę wariantów korytarzy kolejowych. - Wskazywaliśmy na kolizje z będącymi wówczas w przygotowaniu miejskimi inwestycjami - dodaje Patrycja Piekoszewska.

W studium CPK korytarze kolejowe na terenie Krakowa zostały wyznaczone w dwóch wariantach: wzdłuż realizowanej obecnie Trasy Wolbromskiej oraz wzdłuż istniejącej trasy dla pociągów nr 133. - Inwestycja kolejowa w wariancie pierwszym kolidowałaby z Trasą, a także z będącą w końcowej fazie realizacji linią tramwajową do Górki Narodowej - zwracają uwagę miejscy urzędnicy. Twierdzą, że gdyby mimo wszystko realizować trasę kolejową w tym wariancie, trzeba by ją poprowadzić w głębokim tunelu.

Również drugi wariant nie do końca odpowiada krakowskim urzędnikom. - W przypadku dobudowy dodatkowej pary torów na linii nr 133 należałoby się liczyć z kolizjami z istniejącą zabudową wzdłuż tej trasy, a także ze wzrostem uciążliwości dla terenów przyległych - przekonuje Patrycja Piekoszewska.

Miasto zamierza na bieżąco śledzić kolejne informacje, dotyczące realizacji CPK.

W spółce zapowiadają, że "priorytetem inwestycyjnym jest odcinek Warszawa - Centralny Port Komunikacyjny - Łódź, który powinien być przejezdny wraz z zakończeniem realizacji pierwszego etapu budowy lotniska, czyli w 2028 roku." - Pozostałe inwestycje, w tym te na terenie Małopolski, zaplanowane są w kolejnych latach, a ich uruchamianie planowane jest w latach 30. - twierdzą w CPK.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska