Centralny Port Komunikacyjny. 3 mln Małopolan z dostępem do pociągów
W ramach CPK, w odległości 37 km na zachód od Warszawy, na obszarze ok. 3 tys. ha, ma zostać wybudowany port lotniczy, który w pierwszym etapie będzie mógł obsłużyć 40 mln pasażerów rocznie.
W ramach programu kolejowego CPK w całym kraju powstanie ok. 2 tys. km nowych linii. Projekt zakłada również modernizację istniejących torów. Tylko w samym województwie małopolskim powstanie około 180 km nowych tras dla pociągów, których inwestorem będzie spółka Centralny Port Komunikacyjny. Z kolei ok. 250 km torów zostanie zmodernizowanych przez PKP Polskie Linie Kolejowe.
- Szacujemy, że na terenie województwa małopolskiego w zasięgu linii Centralnego Portu Komunikacyjnego znajdzie się niemal 3 mln mieszkańców - mówi Konrad Majszyk, rzecznik CPK.
Dzięki realizacji inwestycji będzie można szybciej przemieszczać się między wieloma miastami. Przykładowo podróż pociągiem do Warszawy z Oświęcimia i Olkusza skróci się do ok. 1 godz. 40 minut (teraz przejazd trwa czasami nawet 5 godzin), a z Krakowa do 1 godz. 50 minut (obecnie jadąc pociągiem Express InterCity Premium krakowianie dojeżdżają do stolicy w 2,5 godziny). Dzięki budowie "szprych" CPK ogromną różnicę odczują też mieszkańcy Zakopanego i odwiedzający to miasto turyści. Przejazd między stolicą Polski a stolicą Tatr z ponad 6 godz. obecnie spadnie do ok. 3 godz. 30 min.
Jak chodzi o Małopolskę, to w pierwszej kolejności CPK chce ogłosić przetarg na uzyskanie decyzji środowiskowej dla budowy linii kolejowych nr 111 Biała Błotna - Chełmek, jak również nr 113 Katowice - Kraków. - Jest na liście postępowań, oczekujących obecnie na uruchomienie - poinformował nas rzecznik prasowy spółki. Zostanie też opracowane studium wykonalności dla tych inwestycji, które pozwoli na wyłonienie kilku wariantów przebiegu nowych tras dla pociągów.
- Ostatecznie wybierzemy wariant inwestorski, czyli preferowany przebieg linii, który będzie uszczegóławiany w ramach prac projektowych. W ramach studium wykonalności analizowanych będzie również szereg rozwiązań zarówno dotyczących przebiegu linii kolejowych, jak też lokalizacji stacji i przystanków pasażerskich - o charakterze regionalnym i dla Kolei Dużych Prędkości - wyjaśnia Majszyk.
Zwraca uwagę na transgraniczny charakter inwestycji, planowanych przez spółkę. Szprychy CPK są bowiem skoordynowane z inwestycjami naszych sąsiadów, co ma sprawić, że mieszkańcy Małopolski praktycznie znajdą się na trasie linii Tallin - Budapeszt (to łącznie 1700 km). Będzie ich od niej dzielił krótki odcinek do Katowic, do których już dziś mogą dojechać pociągiem w godzinę. Docelowo podróż pociągiem możliwa będzie zarówno na północ do państw bałtyckich, jak i na południe do stolicy Węgier.
Dla przykładu: z Katowic do Wilna dojedziemy w ok. 5 godz. 40 minut (obecnie taka podróż trwałaby 10,5 godz.), do Rygi w 6 godz. 50 minut (dziś ponad 10 godz.), do Ostrawy w ok. 45 minut (obecnie ok. 2 godz.), a do popularnego wśród Polaków Budapesztu w ok. 4 godz. (teraz to minimum 7 godz. 20 min).
CPK a Kraków. Co na to urzędnicy?
Przedstawiciele Urzędu Miasta Krakowa liczą na to, że jednym z plusów budowy nowych tras dla pociągów w ramach Centralnego Portu Komunikacyjnego będzie usprawnienie połączeń w skali całego naszego kraju, a tym samym powiązań kolejowych stolicy Małopolski z głównymi miastami w Polsce.
Jednocześnie urzędnicy obawiają się, że CPK może stanowić zagrożenie dla funkcjonowania podkrakowskiego lotniska w Balicach. - Wydaje się jednak, że pozycja Krakowa jako ważnego ośrodka metropolitalnego w Polsce i Europie sprawi, że Balice utrzymają wysoką pozycję i znaczenie w sieci europejskich portów regionalnych - przekonuje Patrycja Piekoszewska z UMK.
Magistrat podkreśla, że na etapie opiniowania Strategicznego Studium Lokalizacyjnego CPK miasto zgłosiło uwagi do proponowanych przez spółkę wariantów korytarzy kolejowych. - Wskazywaliśmy na kolizje z będącymi wówczas w przygotowaniu miejskimi inwestycjami - dodaje Patrycja Piekoszewska.
W studium CPK korytarze kolejowe na terenie Krakowa zostały wyznaczone w dwóch wariantach: wzdłuż realizowanej obecnie Trasy Wolbromskiej oraz wzdłuż istniejącej trasy dla pociągów nr 133. - Inwestycja kolejowa w wariancie pierwszym kolidowałaby z Trasą, a także z będącą w końcowej fazie realizacji linią tramwajową do Górki Narodowej - zwracają uwagę miejscy urzędnicy. Twierdzą, że gdyby mimo wszystko realizować trasę kolejową w tym wariancie, trzeba by ją poprowadzić w głębokim tunelu.
Również drugi wariant nie do końca odpowiada krakowskim urzędnikom. - W przypadku dobudowy dodatkowej pary torów na linii nr 133 należałoby się liczyć z kolizjami z istniejącą zabudową wzdłuż tej trasy, a także ze wzrostem uciążliwości dla terenów przyległych - przekonuje Patrycja Piekoszewska.
Miasto zamierza na bieżąco śledzić kolejne informacje, dotyczące realizacji CPK.
W spółce zapowiadają, że "priorytetem inwestycyjnym jest odcinek Warszawa - Centralny Port Komunikacyjny - Łódź, który powinien być przejezdny wraz z zakończeniem realizacji pierwszego etapu budowy lotniska, czyli w 2028 roku." - Pozostałe inwestycje, w tym te na terenie Małopolski, zaplanowane są w kolejnych latach, a ich uruchamianie planowane jest w latach 30. - twierdzą w CPK.
- 8 najbardziej trujących grzybów w polskich lasach. Niektóre są śmiertelnie groźne!
- Najlepsze punkty widokowe na Tatry. TOP 10 miejsc, które Cię zachwycą!
- Oto małopolskie: Malediwy, Chorwacja, Prowansja, Toskania, a nawet Hawaje!
- Najbardziej betonowe miejsca w Krakowie. Oto ranking "betonowych pustyń"
- Gdzie na lody w Krakowie? Oto miejsca polecane przez internautów
