Lotniczy Dzień Otwarty w Pobiedniku Wielkim
Wielka lotnicza impreza pod Krakowem rozpoczęła się od lotów widokowych szybowcem za wyciągarką. Odwiedzający wydarzenie goście praktycznie od samego rana w niedzielę, 3 września mieli możliwość obejrzenia statycznej wystawy samolotów i szybowców, a także odwiedzenia stref partnerskich. Dla najmłodszych przygotowano także konkursy z nagrodami.
Po południu odbył się także pokaz modelu w locie Roberta Tomzika, laureata 2 miejsca w Karlskoga World Cup 2022 - Międzynarodowych Zawodach Modeli Akrobacyjnych na Uwięzi zaliczanych do rankingu Pucharu Świata w kategorii F2B.
Punktem kulminacyjnym imprezy są pokazy lotnicze, które rozpoczęły się o godz. 18. Najpierw na niebie pojawili się skoczkowie spadochronowi z AN-2. Po ich lądowaniu miał miejsce pokaz w locie samolotu Wiedeńczyk An-2. Kilka chwil później na niebie zaprezentowała się para samolotów historycznych Piper Cub - jeden SP-SMLP będący własnością Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie, drugi będący własnością prywatną Antoniego Nowaka z Żywca.
Następnie miały miejsce indywidualne akrobacje: na samolocie Boeing Stearman pilotowanego przez Marka Forystka, Extra 330 SP-YMS pilotowanego przez Mariusza Szarawarę, Extra 330 SP-GII pilotowanego przez Marka Choima.
Z kolei tuż przed godz. 19 odbył się pokaz w locie grupy paralotniowej Flying Dragon Team wzdłuż osi pasa.
Wydarzenie zostanie zwieńczone startem balonu z Kraków Balloon Team z Pobiednika.
Kto pojawił się na święcie lotniczym?
Fundacja Wiedeńczyk An-2 , która powstała 26 sierpnia 2013 r. w Krakowie. Założyli ją dwaj byli piloci podkrakowskiej 8 Bazy Lotnictwa Transportowego – Zbigniew “Funio” Chłopecki i Jerzy “Jerry” Antonkiewicz. Obaj piloci po ukończeniu dęblińskiej szkoły i wyszkoleniu na samoloty An-2 dostali przydział do 13. Pułku Lotnictwa Transportowego w podkrakowskich Balicach. Przez cały okres pełnienia służby pilotowali samoloty An-2, a w szczególności ten o numerze bocznym 7447, popularnie zwanym Wiedeńczykiem.
1 Szkoła Bojowego spadochroniarstwa 1sbs.pl utworzona została przez pasjonatów klasycznego spadochroniarstwa, którzy chcieli powrócić do skoków i szkoleń na okrągłych spadochronach. Trzon kadry szkoły stanowią byli i obecni żołnierze jednostek powietrznodesantowych oraz doświadczeni cywile.
Mariusz Szarawara - pilot od 2009 roku, w akrobacji lotniczej od 2013, członek Aeroklubu Krakowskiego od 2009 roku. Od 2020 roku członek Kadry Narodowej w akrobacji samolotowej. Zdobywca trzeciego miejsca w Mistrzostwach Polski w 2022 roku, brązowy medalista Mistrzostw Polski w 2023 roku w akrobacji samolotowej w klasie Intermediate. Szef szkoły lotniczej Extreme Fly Aerobatic Academy. Założyciel grupy akrobacyjnej Avalanche. Właściciel samolotów m. in. Zlin 526F, Extra 300L, Wilga PZL. 104, Pipistrel.
Marek Choim - jest jednym z nielicznych na świecie, którzy puszczają kolorowe dymy i pirotechnikę na najlepszym na świecie samolocie akrobacyjnym Extra 330SC. Jego przygoda z pokazami lotniczymi rozpoczęła się w 2013 roku w Warszawie.
Flying Dragons Team - polska grupa pokazowa składająca się z 6 pilotów latających na skrzydłach Dudek Paragliders Snake 1.2. Można ich spotkać na największych pokazach lotniczych w Polsce oraz poza granicami naszego kraju – latali między innymi w Arabii Saudyjskiej, Szwecji, Słowacji czy Portugalii.
Krakow Ballon Team bezpiecznie starują z każdego miejsca, nawet Rynek krakowski, Warszawskie przedmieścia czy też podworce zamku w Niepołomicach były świadkami startów balonów, bo tylko balony są w stanie wystartować z tak ekstremalnych, a zarazem pięknych miejsc. Krakow Ballon Team to wieloletni organizator imprez, fiest balonowych, do których zaliczyć można cyklicznie rozgrywany od 2004 roku w Krakowie i okolicy Puchar Balonów Unii Europejskiej „ Niebo Otwartej Europy”, Balonowy Puchar Polski. Organizator corocznych wypraw balonowych na największe balonowe festiwale w Europie i w Świecie.
Samolot Boeing Stearman , czyli wersja zbudowana dla Marynarki Wojennej o oznaczeniu N2S-3. Samolot opuścił fabrykę w Wichita 12-ego marca 1941 roku. Wyszkoliło się na nim podstawowo kilkudziesięciu pilotów US NAVY, którzy latali później na F4-U Corsair, P-51 Mustang czy SNJ.
Dwa samoloty typu Piper Cub L4H, jeden SP-SMLP będący własnością Muzeum Lotnictwa Polskiego w Krakowie w malowaniu setnego dywizjonu latających wielbłądów Armii Izraelskiej z czasów konfliktu Synajskiego z roku 1943. Drugi będący własnością prywatną Antoniego Nowaka z Żywca w malowaniu 5 Armii Amerykańskiej we Włoszech podczas drugiej wojny światowej z roku 1944. Oba samoloty brały czynny udział w walkach podczas II wojny światowej.
- Wędkarstwo to nie hobby, to styl życia! Najlepsze memy o wędkarzach
- Romantyczna Małopolska na rocznicę. W tych miejscach serce może zabić mocniej
- Morskie Oko i Rysy w godzinach szczytu. Oto najlepsze memy o turystach w Tatrach!
- Atrakcyjne nowe kąpielisko pod Krakowem. Woda, molo, plaże ZDJĘCIA
- Miasta rozwodników w Małopolsce. Tu małżeństwa rozpadają się najczęściej
- Tak mieszkają Iwona i Gerard z "Sanatorium miłości". Oto dom słynnej pary seniorów
Jak nauczyć dziecko języka obcego - oto porady eksperta
