https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tarnów. Lokomotywy odjadą wraz z miejscami pracy?

Paweł Chwał[email protected]
W tarnowskiej lokomotywowni naprawiane są lokomotywy wszystkich typów. Również tutaj przeprowadzane są ich okresowe przeglądy, niezbędne do tego, aby dopuścić je do jazdy po torach
W tarnowskiej lokomotywowni naprawiane są lokomotywy wszystkich typów. Również tutaj przeprowadzane są ich okresowe przeglądy, niezbędne do tego, aby dopuścić je do jazdy po torach Fot. paweł chwał
Najpierw zamknięto w Tarnowie wagonownię, teraz likwidacja grozi Sekcji Napraw Lokomotyw. O miejsca pracy drży ponad stu kolejarzy. Ludzie twierdzą, że to jest decyzja wyłącznie polityczna.

Blisko 150 osób pracujących w tarnowskiej lokomotywowni oraz w Mobilnym Punkcie Naprawy Wagonów, by zachować pracę, najprawdopodobniej będzie musiało dojeżdżać do Stróż, Nowego Sącza lub Jasła. W przeciwnym razie czeka je bezrobocie.

Działająca od wielu lat w Tarnowie lokomotywownia może wkrótce podzielić los zlikwidowanej przed rokiem wagonowni i ponad 100 zatrudnionych w niej osób.

- Pracujący tam stanowili jedną z najlepszych załóg w kraju specjalizujących się w naprawie wagonów towarowych. Niestety, decyzja polityczna była inna i zamknięto ten punkt tłumacząc to oszczędnościami wynikającymi z małego ruchu pociągów. Część załogi przeniesiono do innych sekcji, część zostawiono w Tarnowie, tworząc Mobilny Punkt Naprawy Wagonów, który teraz również ma zostać rozwiązany, a zatrudnieni w nim przeniesieni do Stróż - mówią rozgoryczeni pracownicy PKP Cargo SA w Tarnowie.

Boją się konsekwencji ze strony pracodawcy, dlatego nie podają imion i nazwisk. Tym bardziej, że ich zdaniem, wbrew twierdzeniom Cargo, likwidacja wagonowni była nieuzasadniona ekonomicznie.

- W obiekt wpompowano wielkie pieniądze. Mimo, że hale od roku stoją zamknięte i hula po nich wiatr, cały czas są dzierżawione od PKP SA, a to wiąże się z koniecznością regularnego płacenia czynszu. Teraz podobny los władze spółki chcą zafundować Sekcji Napraw Lokomotyw. Jako powód znowu podawane są oszczędności i to, że u nas naprawianych jest niewiele lokomotyw. A jak ma być inaczej, skoro te od pewnego czasu kierowane są do innych lokomotywowni tylko po to, aby wykazać, iż w Tarnowie nie ma nic do roboty? Każdy taki transport to niepotrzebny wydatek kilku tysięcy złotych - twierdzą pracownicy tarnowskiego zakładu.

Po zamknięciu Mobilnego Punktu Naprawy Wagonów w Tarnowie, jego kompetencje przejąć mają Stróże. Z kolei lokomotywy mają być odsyłane na przeglądy do Nowego Sącza. Co ciekawe, tamtejsza hala jest zbyt mała, aby pomieścić cały pojazd, dlatego lokomotywy muszą być dzielone na dwie części.

Ponadto, ze względu na ukształtowanie terenu i torów, do Sącza mogą dojechać tylko lokomotywy spalinowe oraz jedna seria elektrycznych. Pozostałe trzeba będzie z Tarnowa holować do Żurawicy na Podkarpaciu lub do Jaworzna-Szczakowej.

W PKP Cargo twierdzą, że żadne wiążące decyzje dotyczące likwidacji lokomotywowni w Tarnowie jeszcze nie zapadły. Tarnowska załoga nie ma jednak wątpliwości co do tego, że jest to tylko kwestią czasu.

- Podobnie mówiono w Polskiej Spółce Gazownictwa, a wszyscy wiemy, co się stanie z jej tarnowskim oddziałem - dodają kolejarze i zapowiadają walkę o utrzymanie zakładu w Tarnowie. Liczą na wsparcie parlamentarzystów, zwłaszcza z PiS.

- Nie jest tajemnicą, że nasz zakład, znajdujący się przy stacji węzłowej, ma zostać zlikwidowany, aby ocalały te, które są na obrzeżach głównych tras kolejowych, czyli w Stróżach, Nowym Sączu i Jaśle. Brakuje nam tak skutecznego lobby, jakie mają tamtejsze ośrodki - mówią.

Średnie zarobki pracowników tarnowskiego zakładu to około 2 tys. zł na rękę. Większość załogi pochodzi z okolic Tarnowa i Brzeska. Aby dostać się do pracy w Stróżach, Nowym Sączu czy Jaśle, musieliby poświęcić na dojazdy nawet ponad 3 godziny dziennie.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 24

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

b
bolek
wilku ty nie piłeś,ale to już nie twój interes zgnijesz w tym niu saczu
T
Tarnowianin
Ale będzie Akademia Tarnowska. I mgr pójdzie na kasę do Biedronki albo Lidla.
n
noname
posłowie PiS z regionu tarnowskiego? Gazy też właśnie "odjeżdżają" z Tarnowa. Niestety posłowie PiS z naszego regionu potrzebni są do głosowania w sprawie TK, a nie aby się zajmowali sprawami regionu.
oczym ty piszesz? chyba sam w to niewierzysz ! czasy ciemnogrodu dawno minely
D
Dolot
Był w Tarnowie Zakład Taboru Kolejowego - nie ma - jest w Nowym Sączu. Był Zakład Przewozów Towarowych - nie ma - wchłonięty przez Nowy Sącz. Jest lokomotywownia - nie będzie lokomotywowni - zostanie zamknięta na rzecz Nowego Sącza. Są tory - rozbiorą, nie będzie - Pendolino i inne pociągi wjadą na lory samochodowe i ulicami ominą Tarnów by w Nowym Sączu wjechać znowu na szyny...
P
PRC
Dwa lata temu likwidowano ( wygaszano) Nowy Sącz i Stróże bo takie były decyzje szefów spółki Cargo. Dzisiaj po analizie ekonomicznej wynika, że lepiej prace przenieść do obiektów, które są własnością Cargo a nie płacić kilkaset tysięcy rocznie za dzierżawę. Część ludzi, którzy pracują obecnie w Tarnowie wiele lat wcześniej pracowali w Nowym Sącz bo mieli po prosu bliżej do domu.
t
tarnow
a ilu w tarnowskim cargo jest szeryfow zwiazkowych? Panie redaktorze niech sie pan znimi umowi i przepyta Co oni majo do powiedzenia ?
A
Administrator
To jest wątek dotyczący artykułu Tarnów. Lokomotywy odjadą wraz z miejscami pracy?
j
jek
Jeszcze jedna rzecz, Rzecznik PKP Cargo mówi nieprawdę, bo ukazał się regulamin w którym nie ma pracy w Tarnowie a pojawia się ona w Nowym Sączu i Stróżach. Pojawia się pytanie, kiedy Zarząd spółki przestanie być uzależniony od Kogutów i Wilków i zacznie podejmować racjonalne i samodzielne decyzje ?
b
bolo
to zadna ekonomia , to uklady kolesioskie dwu Liliputow ze stroz
???
teraz sie zastanawiam czy on nieobiecal ze zlkwiduje 2 tys mjesc pracy? w tamtym roku 80 na wagonowni , w tym roku 150 na lokomtywowni to daje 230 ! To blisko do obietnicy ?
j
jek
Panowie z Sącza i Stróż wróćcie sobie pracę w Nowym Sączu i Stróżach ale nie kosztem Tarnowa. I jeszcze jedna sprawa, Zakłady Azotowe obsługiwane są przez Cargo, czy podsyłanie lokomotyw z Żurawicy czy Jaworzna Szczakowej jest uzasadnione ekonomicznie i nic nie kosztuje?
+++
wielki Szu Wilk zwalnial pracownikow gdy niezapisali sie do zwiazkow.A teraz lobby jasielsko sadecko Strozoskie probuje odbudowac te potege . Namaszczeni przez obu Kogutow
s
simon
Panowie z Tarnowa . Jak PO na czele z Członkiem Zarządu Cargo zamykało posterunki w Nowym Sączu i w Stróżach i przenosili do Tarnowa to z radości piliście toasty , aż ludzi zwalniali z pracy , a teraz nagle szukacie pomocy w PIS i taka się wam wielka krzywda dzieje . Bardzo słabo znacie pakt gwarancji, bo zgodnie z nim można dojeżdżać do 2 godzin.
i
imperator
Co z tym Tarnowem do cholery robicie s.....ny ??!! recze prcz od miasta i od naszych firm gdzie prezydent ?? władze miasta gdzie te wszystkie wielkie głowy ?!! maja miasto i tarnowian w d**** jedna wielka banda !!! złodzieii okradaja nas a władze nic ??!!
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska