https://gazetakrakowska.pl
reklama
Pasek artykułowy - wybory

Podwyżka w strefie płatnego parkowania. Tarnów daje niższe stawki mieszkańcom, w Krakowie o tym nie pomyśleli

Nie milkną echa propozycji urzędników w sprawie podwyższenia cen za postój w krakowskiej strefie płatnego parkowania. Podwyżkę szykują też w Tarnowie. Tyle, że tam urzędnicy zaproponowali wersję tańszą, dla mieszkańców (posiadaczy karty miejskiej, płacących tam podatki). W Krakowie urzędnicy nie zaproponowali takiego rozwiązania, tylko dali od razu duże podwyżki - aż do 9 zł za godzinę w ścisłym centrum.

Samorządy przymierzają się do zwiększenia stawek za postój w centrach miast. Kraków proponuje aż 9 zł za godzinę. W Tarnowie proponują zaledwie 3,30 zł.

Wielkie podwyżki i zmiany w strefie płatnego parkowania. Szykuje się burzliwa debata. "Ceny charytatywne" kontra "drożyzna"

Przypomnijmy, że krakowscy urzędnicy przedstawili propozycję nowych stawek za postój w strefie płatnego parkowania, która teraz będzie w całości nazywać się śródmiejską strefą płatnego parkowania. Miasto podzielono na trzy podstrefy - A, B i C. Za pierwszą godzinę postoju zapłacimy w nich odpowiednio - 9, 7 i 5 zł. Strefa zacznie obowiązywać także w weekendy (sobota i niedziela). Dla mieszkańców stref pozostanie abonament postojowy za 10 zł. Z kolei abonamenty ogólnopostojowe, dla „przyjezdnych” (teraz za 250 zł) wzrosną do 700 (strefa C), 900 (B) i 1200 zł (A).

Projekt przygotowany przez Zarząd Transportu Publicznego trafi pod obrady Rady Miasta Krakowa 11 czerwca. Już wiadomo, że zanosi się na burzliwą dyskusję i liczne poprawki, bo to, co zaprezentowali urzędnicy, wywołało wielkie emocje pośród samorządowców. Wstępnie można zakładać, że śródmiejska strefa parkowania w takiej postaci nie przejdzie. Mniej emocji powinno być w Tarnowie, gdzie radni już w czwartek zajmą się propozycją tamtejszego magistratu. Jeśli chodzi o Nowy Sącz, to tamtejsze władze nie rozważają na razie zwiększania opłat za postój.

Tarnów otwarty na mieszkańców

Propozycja tarnowskiego magistratu zakłada, że za pierwszą godzinę parkowania zapłacimy 3,30 zł (obecnie 2,50 zł), za drugą 3,90 zł, za trzecią 4,60 zł, a za czwartą i każdą kolejną 3,30 zł. - Liczymy na to, że droższe bilety skrócą czas postoju samochodów, przez co zwiększy się rotacja na parkingach - mówi Jacek Chrobak, szef Targowisk Miejskich.

Podwyżki mają jednak ominąć posiadaczy Tarnowskiej Karty Miejskiej. Posiadacze TKM Premium (zameldowani w mieście) za godzinę parkowania mają płacić 2,60 zł, a ci z TKM Standard (z ważnym biletem okresowym) - 2,30 zł. O godzinę wydłużyć ma się również czas pobierania opłat za parkowanie. Postój ma być bezpłatny dopiero po godz. 17. Od czterech lat darmowy jest po godz. 16.

Urzędnicy za jednym zamachem chcą także powiększyć Strefę Płatnego Parkowania o kolejne ulice (m.in. Wita Stwosza, Drużbacką i Głowackiego oraz obszar ograniczony ulicami: Nowy Świat, Słowackiego, Klikowska, al. Solidarności). Wszystkie te pomysły zostaną przedstawione radnym na czwartkowej sesji (30.05.). Gdyby ci je poparli, zmiany weszłyby w życie jesienią. Ewentualna podwyżka taryfy parkingowej zwiększy wpływy do budżetu miasta. Magistrat szacuje, że w skali roku będzie to ok. 0,5 mln zł.

Kraków daje tylko podwyżki, bez alternatywy

Tymczasem w Krakowie urzędnicy zaserwowali mieszkańcom tylko podwyżki, bez żadnej alternatywy, w postaci korzystniejszych cen dla posiadaczy Karty Krakowskiej, czyli osób w Krakowie mieszkających i płacących tu podatki. Takie rozwiązanie postuluje m.in. radny Łukasz Wantuch (Przyjazny Kraków).

- Należy dokonać podziału cen na mieszkańców Krakowa, czyli osób posiadających Kartkę Krakowską oraz całą resztę. Stawki, które przedstawił UMK, powinny obowiązywać nie-mieszkańców, dla mieszkańców powinny być niższe. O ile niższe- to będzie przedmiotem dyskusji, ale na pewno nie 3 zł za godzinę. Godzina parkowania nie może być tańsza niż bilet autobusowy, inaczej nigdy nie odkorkujemy Krakowa - zaznacza Wantuch.

O ostatecznej formie podwyżek zdecydują radni. Prezydencki projekt zmian w strefie płatnego parkowania trafi pod obrady rady Krakowa 11 czerwca.

Propozycja urzędników

W najdroższych podstrefach pierwsza godzina postoju miałaby kosztować 9 zł, druga 10, a trzecia 11 zł - każda następna kolejne 9 zł. To obecne podstrefy P1 oraz P2 (po zmianach: A1, A2, A3, A4, A13).

Średnia cena (7 zł za pierwszą godzinę, 8 zł za drugą, 9 zł za trzecią i 7 zł za kolej n e) będzie dotyczyła podstref P7 czy P5, a więc Zwierzyńca i Podgórza, oraz podstref P3 i P4, rejony Grzegórzek i ul. Lubicz (po zmianach: B6, B11, B12, B20).

Najtańsze podstrefy będą obciążone kwotą 5 zł za pierwszą godzinę postoju, 6 zł za drugą, 7 zł za trzecią i 5 zł za kolejne (podstrefy: C5, C8, C9, C10, C15, C16, C19, C22).

Nieopłacenie postoju będzie obciążone karą w wysokości 200 zł (dziś 50 zł).

Cena abonamentu ogólnopostojowego ma wzrosnąć teraz do 700 zł (strefy C), 900 zł (strefy B), 1200 zł (strefy A) oraz aż do 1800 zł za wszystkie strefy.

WIDEO: Trzy Szybkie. Prof. Jarosław Flis: Opozycja zrobiła wiele, by umożliwić sukces wyborczy PiS

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Komentarze 43

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

T
Tak zrobcie
Ja jestem za zroznicowaniem na Karte Krakowska. To bylaby dobra decyzja. 6,9 zl normalnie i z Karta Krakowska np 4 i 7 zl!
G
Gość
PKS, MPK i MZK w Warszawie jest w rękach żydowskich
K
Krakers
tak to jest jak rządzi miastem przybysz ze Sosnowca.
o
oryżinal krakkauerrr
Widać, ze władza potrafi nas podzielić.... zamiast zjednoczyć się przeciwko temu bezsensowi jakim jest mamienie nas przez władzę o niby dobrze dla nas, mieszkańców, trzeba im podziękować. Ale łatwiej jednego wyzwać słoikiem, drugiego wieśniakiem a trzeciego jeszcze inaczej.... tylko, że wszyscy mieszkamy w tym mieście... a nami pięknie sterują. Parkingi urzędnicy mieli budować za SPP która powstała w tym celu poza ATW. Powstała też spółka - ja się pytam co zdziałała? Parkingi to standard i powinny powstać normalnie, z podatków, dla wszystkich mieszkańców, a nie dla wybranych za 10zł.

I co to za różnica, ZIKiT czy inna nazwa jak nazwiska te same. Ci ludzie nienawidzą samochodów. I bajki opowiadają w wywiadach, że miasto przeludnione. Nie nie przeludnione tylko źle zagospodarowane. Nawciskane bloki, korpo, nie wiadomo co. A potem strefa i zakazy. I tak Kraków to takie zepsute miasto z mieszkańcami skaczącymi sobie do gardeł.
B
Bzdura
2019-05-30T10:17:25 02:00, krakowianin:

i bardzo dobrze . niech wieśki i słoiki płącą. w centrum krakowa nie da sie przejść , smród spalin i jeden wielki parking. po co sa tramwaje? Mieszkańcy krakowa są za!! a wieśniaki niech spadają na wieś . chcecie parkować , bedziecie bulić . do tego zrobić wjazd płatny do miasta dla obcych blach . tworzą mega korki a nie płacą podatkó

2019-05-30T10:48:07 02:00, Luke:

Słoik jest mieszkańcem. Parking wielki by się przydał ale nie chcą wybudować. Tramwaje się wleką, psują i obsługują jedynie wybrane połączenia, często trzeba do niego dojeżdżać autobusem albo iść pół godziny, zabierają miejsce. Wjazd i wyjazd płatny jest autostradą, średnio działa, ale masz. Jeszcze coś?

2019-05-30T13:02:36 02:00, Gość:

tak mam. to kup sobie wieśku rower . są scieżki rowerowe. co myślisz że centrum to jeden wielki parking dla pracujących ? pogieło cie? wszedzie smród spalin , zablokowane chodniki . wracaj na wieś , tam masz przestrzeń , albo sie dostosuj

2019-05-30T13:55:05 02:00, Luke:

Że Huta to niby wieś? Rower mam, ścieżki kawałek też, smród w powietrzu jest, chodnik wąski, koślawy i pod sypiącymi gałęziami drzewami. Jak widzisz dzieciaków z astmą w tym smogu nie dowiozę rowerem ani komunikacją do przedszkola. Zatem się dostosowałem i z braku innej alternatywy wożę je samochodem z porządnym filtrem kabinowym.

Śmierdzi wam w mieście po macie denne zagospodarowanie przestrzenne. Stare pożydowskie kamienice obudowując jedną ulice z dwóch stron tworząc klaustrofobiczne ciasne korytarze albo wysokie budynki po obu stronach ulic zero przestrzeni to smog nie ma gdzie uciec. Bierzecie koperty to teraz macie. Ostatnio jak byłam to na odległość 10 metrów obraz był zamazany jak mgła. Zal mi was. Jedz do Rzeszowa zobaczysz jak powinno się budować żeby spalin nie dusić między budynkami. Zresztą ciekaw jestem czy sam jeździsz elektrycznym samochodem? Bo to jest wyjście.

G
Gość
2019-05-30T10:17:25 02:00, krakowianin:

i bardzo dobrze . niech wieśki i słoiki płącą. w centrum krakowa nie da sie przejść , smród spalin i jeden wielki parking. po co sa tramwaje? Mieszkańcy krakowa są za!! a wieśniaki niech spadają na wieś . chcecie parkować , bedziecie bulić . do tego zrobić wjazd płatny do miasta dla obcych blach . tworzą mega korki a nie płacą podatkó

2019-05-30T13:36:49 02:00, Gość:

Popieram. Szlabany na rogatkach miasta.

Skoro tak wy nie wjeżdżajcie do Tarnowa mamy już dość krakowskich cwaniaków przupieprzajacych 80 w mieście i cwaniaczacych wymuszaniem pierwszeństwa za dużo was tutaj co czwarte auto to wies krakowska wynocha.

G
Gość
2019-05-30T12:43:41 02:00, Wsadzcie sobie:

Kraków skutecznie zniechęca mnie do płacenia podatków.

2019-05-30T13:00:23 02:00, Gość:

to wracaj na wieś . kto ci karze tu przyjeżdzać?. poza tym ty nie płącisz podatków jak każdy wyborca pis . nikt was tu nie chce,. korkujecie miasto wieśkowozami , trujecie ludzi wieśniackimi dieslami . nie możecie zostać u siebie? bardzo dobrze że bedziecie płącili 11 zeta za godzine. krakusy jezdzą tramwajami do centrum

Jeżdżą tramwajami bo są zmuszeni, są więźniami własnego miasta skoro nie mogą normalnie samochodem poruszać się od A do B. Mi nie odpowiadają smrody od pocacych się latem ludzi, ścisk, chuchanie w twarz i wyczekiwanie na te sredbiowieczne maszyny które powinny być zlikwidowane. Ale krakus widać nie myśli - każą to się bezrefleksyjnie zgadza. I jeszcze się cieszy.

G
Gość
2019-05-30T14:42:04 02:00, Oszaleli:

Chyba oszaleliscie. Na Manhattanie płaci się 3 dolary a w małym Tarnowski 3.3 chyba upadłościowe na głowę. Zamiast stworzyć nowe miejsca parkowania ZA NASZE PODAATKI podnosicie opłaty i utrudniacie komunikację. Parkingi powinny być bezpłatne a wy powinniście zbudować parkingi poziomowe żeby ludziom ułatwić życie a nie dowalać opłaty. Chcecie chyba mieszkańców zupełnie wygonić z Tarnowa. Obroty w sklepach spadną wszyscy będą kupować przez internet ja już się do miasta nie ruszam bo dziennie musiałabym na dziś dzień wydawać 10-15 złotych na same parkingi więc kupuje przez internet. Zupełnie wyludnicie miasto. Za nasze pieniądze z podatków powinniście robić Udogodnienia a nie UTRUDNIENIA

świetny artykuł może ktoś myślący .....nie wielu takich w urzędzie ..... spróbuje pomyśleć

G
Gość
2019-05-30T10:17:25 02:00, krakowianin:

i bardzo dobrze . niech wieśki i słoiki płącą. w centrum krakowa nie da sie przejść , smród spalin i jeden wielki parking. po co sa tramwaje? Mieszkańcy krakowa są za!! a wieśniaki niech spadają na wieś . chcecie parkować , bedziecie bulić . do tego zrobić wjazd płatny do miasta dla obcych blach . tworzą mega korki a nie płacą podatkó

2019-05-30T10:48:07 02:00, Luke:

Słoik jest mieszkańcem. Parking wielki by się przydał ale nie chcą wybudować. Tramwaje się wleką, psują i obsługują jedynie wybrane połączenia, często trzeba do niego dojeżdżać autobusem albo iść pół godziny, zabierają miejsce. Wjazd i wyjazd płatny jest autostradą, średnio działa, ale masz. Jeszcze coś?

2019-05-30T13:02:36 02:00, Gość:

tak mam. to kup sobie wieśku rower . są scieżki rowerowe. co myślisz że centrum to jeden wielki parking dla pracujących ? pogieło cie? wszedzie smród spalin , zablokowane chodniki . wracaj na wieś , tam masz przestrzeń , albo sie dostosuj

2019-05-30T13:55:05 02:00, Luke:

Że Huta to niby wieś? Rower mam, ścieżki kawałek też, smród w powietrzu jest, chodnik wąski, koślawy i pod sypiącymi gałęziami drzewami. Jak widzisz dzieciaków z astmą w tym smogu nie dowiozę rowerem ani komunikacją do przedszkola. Zatem się dostosowałem i z braku innej alternatywy wożę je samochodem z porządnym filtrem kabinowym.

Mamy XXI wiek i samochody i nie można ludzi zmuszać do jezdzenia śmierdzącymi tramwajami gdzie ścisk, nie ma gdzie usiąść, albo usiądziesz na miejscu obsikanym przez bezdomnego, w zimie marznąć przy minus -15 czekając na ten archaiczny przeżytek. Ludzie stworzyli samochody żeby ich używać ale krakowskie wieśniaki jak widać lubią smierdziochy tramwaje i jeszcze mówią ludziom jak mają zyc

G
Gość
strasznie nerwową atmosferę wprowadzili swoimi komentarzami urzędnicy miasta , jeśli ma to być ochrona mieszkańca to dlaczego wprowadza się wyższe opłaty dla wszystkich korzystających z postoju wprowadzone abonamenty postojowe dotyczą tylko trzech ulic natomiast jadąc np. w rejon cmentarza Rakowickiego , ostatnio coraz częściej , muszę płacić tak jak nie mieszkaniec tu chodzi tylko o wyciągnięcie pieniędzy nie ważne od kogo a pretekst jest każdy dobry sygnalizacja tak ustawiona aby stać w korkach proszę sprawdzić w nocy dojeżdżając do świateł zawsze włącza się czerwone ....czy tak ma być
O
Oszaleli
Chyba oszaleliscie. Na Manhattanie płaci się 3 dolary a w małym Tarnowski 3.3 chyba upadłościowe na głowę. Zamiast stworzyć nowe miejsca parkowania ZA NASZE PODAATKI podnosicie opłaty i utrudniacie komunikację. Parkingi powinny być bezpłatne a wy powinniście zbudować parkingi poziomowe żeby ludziom ułatwić życie a nie dowalać opłaty. Chcecie chyba mieszkańców zupełnie wygonić z Tarnowa. Obroty w sklepach spadną wszyscy będą kupować przez internet ja już się do miasta nie ruszam bo dziennie musiałabym na dziś dzień wydawać 10-15 złotych na same parkingi więc kupuje przez internet. Zupełnie wyludnicie miasto. Za nasze pieniądze z podatków powinniście robić Udogodnienia a nie UTRUDNIENIA
L
Luke
2019-05-30T10:17:25 02:00, krakowianin:

i bardzo dobrze . niech wieśki i słoiki płącą. w centrum krakowa nie da sie przejść , smród spalin i jeden wielki parking. po co sa tramwaje? Mieszkańcy krakowa są za!! a wieśniaki niech spadają na wieś . chcecie parkować , bedziecie bulić . do tego zrobić wjazd płatny do miasta dla obcych blach . tworzą mega korki a nie płacą podatkó

2019-05-30T10:48:07 02:00, Luke:

Słoik jest mieszkańcem. Parking wielki by się przydał ale nie chcą wybudować. Tramwaje się wleką, psują i obsługują jedynie wybrane połączenia, często trzeba do niego dojeżdżać autobusem albo iść pół godziny, zabierają miejsce. Wjazd i wyjazd płatny jest autostradą, średnio działa, ale masz. Jeszcze coś?

2019-05-30T13:02:36 02:00, Gość:

tak mam. to kup sobie wieśku rower . są scieżki rowerowe. co myślisz że centrum to jeden wielki parking dla pracujących ? pogieło cie? wszedzie smród spalin , zablokowane chodniki . wracaj na wieś , tam masz przestrzeń , albo sie dostosuj

Że Huta to niby wieś? Rower mam, ścieżki kawałek też, smród w powietrzu jest, chodnik wąski, koślawy i pod sypiącymi gałęziami drzewami. Jak widzisz dzieciaków z astmą w tym smogu nie dowiozę rowerem ani komunikacją do przedszkola. Zatem się dostosowałem i z braku innej alternatywy wożę je samochodem z porządnym filtrem kabinowym.

G
Gość
2019-05-30T10:17:25 02:00, krakowianin:

i bardzo dobrze . niech wieśki i słoiki płącą. w centrum krakowa nie da sie przejść , smród spalin i jeden wielki parking. po co sa tramwaje? Mieszkańcy krakowa są za!! a wieśniaki niech spadają na wieś . chcecie parkować , bedziecie bulić . do tego zrobić wjazd płatny do miasta dla obcych blach . tworzą mega korki a nie płacą podatkó

Popieram. Szlabany na rogatkach miasta.

G
Gość
2019-05-30T12:43:41 02:00, Wsadzcie sobie:

Kraków skutecznie zniechęca mnie do płacenia podatków.

2019-05-30T13:00:23 02:00, Gość:

to wracaj na wieś . kto ci karze tu przyjeżdzać?. poza tym ty nie płącisz podatków jak każdy wyborca pis . nikt was tu nie chce,. korkujecie miasto wieśkowozami , trujecie ludzi wieśniackimi dieslami . nie możecie zostać u siebie? bardzo dobrze że bedziecie płącili 11 zeta za godzine. krakusy jezdzą tramwajami do centrum

Każe*, krakus, wielki pan z miasta (czyt. Dawnej wioski na obrzeżach) i mówi "po polskiemu".

G
Gość
2019-05-30T10:17:25 02:00, krakowianin:

i bardzo dobrze . niech wieśki i słoiki płącą. w centrum krakowa nie da sie przejść , smród spalin i jeden wielki parking. po co sa tramwaje? Mieszkańcy krakowa są za!! a wieśniaki niech spadają na wieś . chcecie parkować , bedziecie bulić . do tego zrobić wjazd płatny do miasta dla obcych blach . tworzą mega korki a nie płacą podatkó

2019-05-30T10:48:07 02:00, Luke:

Słoik jest mieszkańcem. Parking wielki by się przydał ale nie chcą wybudować. Tramwaje się wleką, psują i obsługują jedynie wybrane połączenia, często trzeba do niego dojeżdżać autobusem albo iść pół godziny, zabierają miejsce. Wjazd i wyjazd płatny jest autostradą, średnio działa, ale masz. Jeszcze coś?

tak mam. to kup sobie wieśku rower . są scieżki rowerowe. co myślisz że centrum to jeden wielki parking dla pracujących ? pogieło cie? wszedzie smród spalin , zablokowane chodniki . wracaj na wieś , tam masz przestrzeń , albo sie dostosuj

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska