Chodzi o dwuosobową kolejkę krzesełkowę w Goryczkowej, która de facto jest już prawdziwym reliktem. Wybudowana w 1968 roku kolejka od dawna prosi się o modernizację. Tym zainteresowana jest spółka Polskie Koleje Linowe - właściciel wyciągu, jak i organizator tras narciarskich w Tatrach.
Początkowo PKL chciały przebudować kolejkę, wydłużyć jej przebiegi jak i samą trasę zjazdową o ok. 150 metrów. Tym samym był plan, by dolna stacja kolejki stanęła w innym miejscu – na Niżniej Goryczkowej Równi. To jednak oznaczałoby wylesienie fragmentu terenu w obszarze chronionym.
Dodatkowo PKL chciał zbudować system sztucznego dośnieżania trasu zjazdowej w Dolinie Goryczkowej.
Na takie plany nie zgodziła się jednak Rada Naukowa Tatrzańskiego Parku Narodowego uznając, że byłaby to zbyt duża ingerencja w przyrodę. Jest jedna zgoda na modernizację istniejącej w jej dotychczasowym przebieg. Decyzja środowisko daje zielone światło na wymianę dwuosobowej kolei na czteroosobową i zwiększenie jej przepustowości – z 720 osób na godzinę do 2400 osób na godzinę.
Długość kolejki po stoku ma wynosić ok. 1695 metrów, ma poruszać się z prędkością maksymalną 5 m/s. Czas przejazdu z dolnej na górną stację ma zająć 6-7 minut. Wymienione mają być wszystkie podpory kolei, a także zmodernizowana górna stacja, gdzie zbudowany zostanie nowy peron. Modernizację ma być objęta także dolna stacja, tyle że w tym samym miejscu. Dodatkowo jest zgoda na dostosowanie górnego trawersu zjazdowego z górnej stacji kolei. Natomiast teren przeznaczony dla narciarzy będzie w granicach obecnej trasy zjazdowej – terenu udostępnionego dla narciarzy przez Tatrzański Park Narodowy. Jest to obszar 217 528 metrów kwadratowych.
W decyzji środowiskowej znalazło się wiele wskazać, jak powinno się prowadzić prace – głównie transport materiałów, tak, by te działania jak najmniej oddziaływały na środowisko. Zalecono np. by transport pojazdami po stoku odbywał się w czasie, gdy ten będzie zamarznięty zimą, albo w czasie bardzo suchego lata. Można do tego wykorzystać śmigłowiec, lub istniejącą kolej krzesełkową.
Decyzję środowiskową wydał Urząd Miasta Zakopane. Wcześniej jednak swoją opinię na ten temat wydali Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Krakowie, Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Zakopanem, a także Dyrektor Zarządu Zlewni Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie w Nowym Sączu.
Polskie Koleje Linowe czekają teraz na uprawomocnienie się decyzji środowiskowej. Modernizacja wyciągu w Dolinie Goryczkowej to inwestycja, która pochłonie kilkadziesiąt milionów złotych.
Morskie Oko to centrum beztroski. Turyści w półbutach, w min...
- Na dnie Jeziora Czorsztyńskiego leży zatopiona wieś. Tak kiedyś wyglądało to miejsce
- "Bangladesz" na Siwej Polanie. Buda za budą, pamiątki, kiełbaski i lane piwo
- To był kiedyś legendarny budynek na Krupówkach. Dziś w budynku hula wiatr
- Tatry. Legendarny Mnich - marzenie turystów i taterników [NIESAMOWITE ZDJĘCIA]
- Jak wyglądało Zakopane 30 lat temu i jak wygląda teraz? Miasto bardzo się zmieniło
- Tatry. Remonty szlaków idą pełną parą. To ciężka ręczna robota [ZDJĘCIA]
