https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Tramwaje w końcu wróciły na pętlę w Mistrzejowicach. Pasażerowie mogą jednak dojechać tylko do ulicy Miśnieńskiej

Piotr Tymczak
Tramwaje wróciły na pętlę w Mistrzejowicach
Tramwaje wróciły na pętlę w Mistrzejowicach Szymon Korta
W poniedziałek, 25 listopada, wznowiony został ruch tramwajowy do pętli Mistrzejowice. Na swoją trasę powróciła linia tramwajowa nr 14, która kursuje w dni robocze co 15 minut przez cały dzień i co 20 minut w weekendy.

Z uwagi na prowadzone prace budowlane w rejonie pętli ruch tramwajów na odcinku „Miśnieńska” – „Mistrzejowice” – „Miśnieńska”, odbywa się jako przejazd techniczny (bez przewozu pasażerów).

- Pierwotnie tramwaje miały powrócić na trasę do Mistrzejowic w sobotę, 23 listopada. Jednakże z powodu niekorzystnych warunków pogodowych odbiór techniczny trakcji na pętli „Mistrzejowice” nie mógł się odbyć zgodnie z planem – poinformowała firma Gülermak, która jest odpowiedzialna za budowę nowej linii Krakowskiego Szybkiego Tramwaju.

– Obecne warunki atmosferyczne skutecznie utrudniły prace związane z trakcją – roboty były prowadzone zarówno w dzień, jak i w nocy, jednak prace wykonywane ręcznie przy niskich temperaturach, w dodatku przy opadach deszczu i śniegu, okazały się bardzo trudne do realizacji. Istotne dla nas jest zachowanie standardów bezpieczeństwa, co również miało wpływ na brak możliwości przeprowadzenia wymaganych testów technicznych – podkreślił wykonawca inwestycji.

W związku z tym próbny przejazd tramwajów oraz powrót regularnego kursowania linii do tej pętli został przesunięty na niedzielę, 24 listopada.

40 tramwajów na godzinę

Przebudowana (w ramach budowy linii tramwajowej od ul. Meissnera do Mistrzejowic) pętla „Mistrzejowice” będzie obsługiwała do 2,7 tys. pasażerów na godzinę, co znacząco poprawi komfort podróżowania mieszkańców tej części miasta. Została zaprojektowana z myślą o przyszłych potrzebach komunikacyjnych, uwzględniając zarówno obecne, jak i przyszłe natężenie ruchu – jej maksymalna przepustowość to aż do 40 tramwajów na godzinę.

- Zgodnie z deklaracją wykonawcy, tramwaje będą kursowały do przedostatniego przystanku przed pętlą. Na pętli będą zawracały w ramach przejazdów technicznych. Formalnie jest to wciąż teren budowy. Dzięki zastosowaniu takiej formuły sama pętla objęta będzie dłuższą gwarancją utrzymaniową przez partnera prywatnego - podkreśla Magdalena Obrzut Nowak, dyrektor Zarządu Dróg Miasta Krakowa.

Ułożono 179 płyt torowych

Z początkiem czerwca ruszyły prace przygotowawcze, natomiast pętla została zamknięta 24 czerwca 2024. Prace na pętli trwały pięć miesięcy. By tramwaje mogły wrócić na Mistrzejowice, budowniczowie z firmy Gülermak wykonali 1300 m sieci trakcyjnej rozpostartej na 32 słupach i 5 bramkach. W ramach prac powstało ponad kilometr torów (dokładnie 1013 metrów pojedynczego toru), a całkowita ilość kruszywa zużyta pod torowisko to aż 1400 ton.

Ułożono dokładnie 179 prefabrykowanych płyt torowych. - To gotowe elementy torowiska, które układa się na trasie, aby stworzyć stabilną i równą powierzchnię dla torów tramwajowych. Dzięki prefabrykacji, montaż jest szybszy i bardziej precyzyjny. Torowisko wzmocniliśmy za pomocą 320 metrów prefabrykowanych belek betonowych. – podsumowuje Krzysztof Dziobek, dyrektor kontraktu z firmy Gülermak.

Niewybuchy spowolniły prace

Pierwotnie planowano uruchomienie ruchu do Mistrzejowic z końcem wakacji. Niespodziewanym utrudnieniem okazały się niewybuchy powojenne rozsiane na terenie inwestycji.

- Niestety nasze plany pokrzyżowały liczne niewybuchy, na które trafiliśmy podczas prac. Z pomocą i pod całkowitym nadzorem patrolu saperskiego udało się zabezpieczyć i przewieźć na poligon ponad 100 sztuk różnego typu materiałów wybuchowych. Przez kilka tygodni musieliśmy sprawdzać teren budowy metr po metrze – mówi Krzysztof Dziobek, dyrektor kontraktu, firma Gülermak .

Nowa linia tramwajowa do Mistrzejowic

Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic to pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP). Obejmuje budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu.

Budowa linii tramwajowej do Mistrzejowic to pierwsza w Polsce tak duża inwestycja transportowa realizowana w formule Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP). Obejmuje budowę 10 par przystanków, w tym dwóch dwupoziomowych węzłów przesiadkowych przy rondzie Młyńskim i rondzie Polsadu. Zakończenie inwestycji planowane jest na koniec 2025 r.

WASZ TEMAT. Tajemnicze wybrzuszenia na ważnej ulicy w Krakowie. Droga jak pumptruck!

od 12 lat
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska