"W styczniu 2018 roku Urząd Miasta Krakowa informował o testach mobilnego systemu kontroli strefy płatnego parkowania przez Miejską Infrastrukturę sp. z o.o. Kontrola miała odbywać się przy wykorzystaniu pojazdów wyposażonych w kamery, z których informacje przekazywane są do systemu informatycznego. System miał weryfikować, czy dla mijanych pojazdów opłacono postój" - napisała w interpelacji do prezydenta Krakowa radna Eliza Dydyńska-Czesak (Kraków dla Mieszkańców).
Zapytała w niej, jaki przebieg miały wspomniane testy, a także jaki był koszt wykorzystania tego rozwiązania oraz jakie są obecnie koszty weryfikowania aktualności opłaconego postoju. Zapytała też, czy Zarząd Dróg Miasta Krakowa konsultował się w tej sprawie z miastami, w których takie rozwiązania funkcjonują.
Koszt systemu strefy parkowania to 5 mln zł
W odpowiedzi, wiceprezydent Krakowa Stanisław Kracik przyznał, że testy mobilnego systemu kontroli strefy płatnego parkowania rozpoczęły się w styczniu 2018 roku i trwały przez kilka miesięcy. W ich trakcie oceniano funkcjonalność technologii, dokładność odczytów oraz efektywność weryfikacji opłat za postój.
W testach uczestniczył pojazd wyposażony w kamerę rozpoznawania tablic rejestracyjnych (ANPR), która skanowała pojazdy zaparkowane w strefie. Zebrane dane były analizowane w celu możliwości pełnej implementacji systemu w Krakowie.
"Koszt wprowadzenia mobilnego systemu kontroli zależy od wielu czynników, takich jak liczba pojazdów wykorzystywanych do kontroli, zakres terytorialny objęty kontrolą, forma kontroli (on-line lub off-line) i jej model (całkowita e-kontrola lub model hybrydowy) oraz niezbędna infrastruktura informatyczna. Szacunkowe dane wskazują, że koszt wdrożenia takiego systemu w Krakowie mógłby wynosić około 5 000 000 zł, w zależności od wybranej technologii i zakresu usług. Ze względu na wskazaną wcześniej wariantowość możliwych do wprowadzenia form i modeli e-kontroli nie jest możliwe precyzyjne określenie kosztów
samego funkcjonowania systemu po jego wdrożeniu" - poinformował wiceprezydent Stanisław Kracik.
Kontrola strefy parkowania w Krakowie jak w Wiedniu
Okazuje się również, że jest konieczność innych działań przygotowawczych umożliwiających wdrożenie systemu w postaci wymiany najstarszej części parkomatów, które nie posiadając możliwości wprowadzenia numerów rejestracyjnych pojazdów, nie spełniają warunków do uwzględnienia w systemie e-kontroli.
Na obszarze strefy płatnego parkowania znajduje się 136 tego typu urządzeń, których szacunkowy koszt wymiany to około 4 mln zł.
Natomiast aktualnie koszty tradycyjnej kontroli opłat postojowych za pośrednictwem kontrolerów strefy wynoszą około 6 mln zł rocznie (koszt związany z utrzymaniem 57 etatów kontrolerskich, wyposażeniem kontrolerów i niezbędnymi świadczeniami).
"Zarząd Dróg Miasta Krakowa prowadził konsultacje w zakresie wdrażania e-kontroli z następującymi miastami w Polsce: Warszawą, Wrocławiem i Katowicami. W połowie bieżącego roku odbyło się również spotkanie konsultacyjne w trybie on-line z przedstawicielami Wiednia, którzy aktualnie przygotowują wdrożenie e-kontroli na obszarze strefy wiedeńskiej" - dodał wiceprezydent Stanisław Kracik.
WASZ TEMAT. Tajemnicze wybrzuszenia na ważnej ulicy w Krakowie. Droga jak pumptruck!

- Tak wyglądał Kraków ponad 100 lat temu z lotu ptaka. Wielu z tych miejsc już nie ma!
- Najmodniejsze świąteczne wianki na drzwi z okazji Bożego Narodzenia 2024
- Tak świętowano andrzejki w PRL. Wróżby, wosk i śpiew. Zobacz archiwalne zdjęcia
- MOJE MIEJSCE W KRAKOWIE. Andrzej Sikorowski: Od lat bywam tu prawie codziennie