- Kraków jako stolica Małopolski to dla wielu mieszkańców cel codziennej podróży i miejsce realizowania zadań naukowych, prozdrowotnych, ekonomicznych i zawodowych. Transport kolejowy stanowi w tym procesie ważne ułatwienie. Jednocześnie jest odciążeniem dla ruchu kołowego, a często także rozwiązaniem pierwszego wyboru. Inwestycje, dla których wydałem decyzje umożliwiające budowę, są odpowiedzią na rosnące potrzeby w zakresie transportu kolejowego – mówi wojewoda małopolski Krzysztof Jan Klęczar.
Przystanek Kraków Piastów – wsparcie dla miasta i gmin ościennych
Przystanek kolejowy Kraków Piastów powstanie w sąsiedztwie ul. Powstańców, ma być silnym wsparciem dla podróży aglomeracyjnych. Pozytywne skutki jego utworzenia odczują nie tylko mieszkańcy tej części Krakowa, ale także gminy Zielonki.
Inwestycja zostanie zrealizowana w ramach „Rządowego programu budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2021-2025. Obiekt będzie się znajdować przy liniach kolejowych nr 8 (w kierunku Kielc i Warszawy) i nr 95 (w kierunku Podłęża i Tarnowa).
Przewiduje się budowę peronu dwukrawędziowego i dwóch peronów jednokrawędziowych. Będą one w pełni dostępne dla osób o ograniczonej mobilności. W tym celu zaplanowano właściwe dojścia, schody oraz windy. Inwestor uwzględnił także infrastrukturę oświetleniową, urządzenia elektroenergetyczne, telekomunikacyjne oraz sterowania ruchem kolejowym.
Według umowy podpisanej z wykonawcą przez inwestora PKP Polskie Linie Kolejowe wartość projektu i zadań budowlanych opiewa na niemal 24 mln zł netto.
Przystanek Kościelniki - węzeł ułatwiający komunikację z osiedli do centrum
Drugi z przystanków zostanie wybudowany w Nowej Hucie, na terenie dawnej podkrakowskiej wsi Kościelniki. Powstanie na linii kolejowej nr 95 i będzie stanowić węzeł przesiadkowy ułatwiający mieszkańcom okolicznych osiedli dobrą komunikację z centrum miasta.
Podobnie jak w przypadku przystanku Kraków Piastów także tutaj inwestorem jest PKP PLK. Również to zadanie objęte jest „Rządowym programem budowy lub modernizacji przystanków kolejowych na lata 2012-2025”.
W ramach inwestycji powstaną dwa jednokrawędziowe perony. Zaplanowano także infrastrukturę towarzyszącą, w tym m.in. dojścia do peronów w postaci chodników, przejścia pod torami, schody i windy. Całość z myślą o zapewnieniu dostępności dla osób o ograniczonej mobilności.
Zadanie obejmuje także urządzenia branży elektroenergetycznej, telekomunikacyjnej oraz sterowania ruchem kolejowym, sieci trakcyjnej.
W ramach innego zadania, w otoczeniu przystanku planowany jest parking na 140 miejsc postojowych, nowa zatoka autobusowa oraz wiata dla rowerów. W połowie stycznia tego roku PKP PLK ogłosiły przetarg na realizację tej inwestycji.
– PKP Polskie Linie Kolejowe inwestują w rozwój kolei aglomeracyjnej między innymi w Warszawie, Poznaniu, Gdańsku i Krakowie. Budowa przystanków Kraków Piastów i Kraków Kościelniki pozwoli mieszkańcom Nowej Huty i okolicznych miejscowości sprawnie docierać do centrum metropolii najbardziej ekologicznym środkiem transportu, jakim jest pociąg. Sukcesywne zwiększanie roli transportu kolejowego to mniejsze korki, hałas i zanieczyszczenie powietrza – podkreśla Piotr Wyborski, p.o. prezesa Zarządu PKP PLK.
Nowe wagony w PKP Intercity
