- Nasze Stowarzyszenie wyróżnia się tym, że skupia wyłącznie profesjonalistów. W Społecznym Komitecie Budowy Metra w Krakowie zasiedli m.in. profesorowie krakowskich uczelni, specjaliści w zakresie transportu. W ramach naszych działań po pierwsze będziemy patrzeć władzy na ręce i jak będzie robiła coś nie tak, to poinformujemy o tym mieszkańców. Nie będzie przebacz. Po drugie będziemy edukować, co to jest metro, premetro, skrajnia - mówi prezes Andrzej Rogiński.
Wśród członków krakowskiego Oddziału Społecznego Komitetu Budowy Metra są m.in. profesorowie: Kazimierz Furtak,
Antoni Tajduś i Marek Cała.
Na razie nie wybrano jeszcze władz SKBM Oddział w Krakowie. To jeden z kolejnych etapów. SKBM zamierza uczestniczyć w działaniach i opiniować decyzje związane z rozwojem podziemnej komunikacji w Krakowie.
Warszawa może wesprzeć Kraków w budowie metra
Andrzej Rogiński pochodzi z Krakowa, ale od 60 lat mieszka w stolicy. Tam przez lata wspierał budowę stołecznego metra. Teraz swoimi doświadczeniami zamierza się podzielić w Krakowie.
- Wyprowadziłem się z Krakowa jako dziecko. Mam tu rodzinę. Mam stąd jak najlepsze wspomnienia. Kraków jest moją miłością. Z okazji 40-lecia Społecznego Komitetu Budowy Metra, rok temu podczas sesji Rady Miasta Warszawy złożyłem deklarację, że teraz pora na Kraków. Władze państwa i miasto Warszawa powinny pomóc. Społeczny Komitet Budowy Metra zadeklarował, że teraz będziemy się zajmować Krakowem - zaznacza prezes Andrzej Rogiński.
Metro może przewieźć więcej osób niż tramwaj
W Krakowie przygotowywana jest budowa premetra, a właściwie tunelu dla tramwajów. Pierwszy etap zakłada podziemną trasę z rejonu stadionu Wisły przez centrum do rejonu ronda Młyńskiego.
- Najlepszym rozwiązaniem jest metro. W jednostce czasu może przewieźć najwięcej osób - przekonuje prezes Andrzej Rogiński. - W 2014 roku w Krakowie odbyło się referendum, w którym krakowianie opowiedzieli się za budową metra. Jego wyniki są dla każdej władzy wiążące. Każdy, kto chce kandydować na urząd prezydenta Krakowa czy to na radnego miasta, jeśli nie będzie zgadzał się z wynikiem referendum, to oznacza, że nie słucha mieszkańców. Absolutnie będziemy wskazywać, by takich osób nie wybierać - dodaje prezes SKBM.
Powstanie tunel dla metra i premetra
Prezes Andrzej Rogiński wylicza skąd można pozyskać pieniądze na budowę metra: - To może być wkład własny gminy. Środki mogą i powinny też pochodzić z budżetu centralnego państwa, np. w ramach z Krajowego Planu Odbudowy, czy z funduszy europejskich. Miasto może też wypuścić obligacje. Można również budować metro w ramach partnerstwa publiczno-prywatnego. Kraków może mieć też środki ze sprzedaży lub wynajmu nieruchomości.
Wiceprezydent Krakowa Andrzej Kulig deklaruje: - Na pewno wybudujemy tunel o średnicy ponad 10 metrów, który pozwoli zmieścić zarówno premetro jak i metro. Będziemy analizować, jakiej należy się spodziewać liczby pasażerów, którzy mogą skorzystać z podziemnej komunikacji. Za 5, 6, 7 lat będziemy już mogli zastanowić się nad tym, co może w tunelu jeździć, czy będzie to metro, czy też premetro. Jeżeli okaże się, że prognozowanych potoków pasażerskich premetro nie przejmie, to będziemy budować metro.
Firmy z tej branży szukają pracowników

- Przepisy na pyszne sałatki
- Parawany jak Koloseum. Oto najlepsze memy znad Bałtyku. Plażowanie to wyzwanie!
- Kraków pod wodą! Tak wyglądało miasto w lipcu 1997 roku. To była powódź tysiąclecia
- Morskie Oko i Rysy w godzinach szczytu. Oto najlepsze memy o turystach w Tatrach!
- Te fioletowe pola pod Krakowem to turystyczny hit. Tak kwitnie lawenda ZDJĘCIA