https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

W tej części Krakowa nie ma ani metra ścieżki rowerowej. Urzędnicy obiecują, że to się zmieni

Jolanta Białek
Kraków rozbudowuje sieć ścieżek rowerowych, ale północno-wschodnia część miasta wygląda pod tym względem blado
Kraków rozbudowuje sieć ścieżek rowerowych, ale północno-wschodnia część miasta wygląda pod tym względem blado Anna Kaczmarz
Mieszkańcy Nowej Huty, przede wszystkim dzielnicy Wzgórza Krzesławickie, narzekają na brak ścieżek rowerowych. Ta część Krakowa nazywana jest już wręcz białą plamą na rowerowej mapie miasta. – Nie ma tam niestety ani metra trasy rowerowej, ani na osiedlach miejskich, ani na osiedlach peryferyjnych. Kiedy możemy spodziewać się pierwszych inwestycji rowerowych w tej dzielnicy? Co z zapowiadaną listą rankingową tego typu miejskich przedsięwzięć? – pyta władze Krakowa, w imieniu mieszkańców, radna Renata Kucharska.

O ścieżki rowerowe upominają się coraz liczniej i głośniej mieszkańcy m.in. osiedli Wzgórza Krzesławickie oraz Na Stoku, a także Łuczanowic, Wadowa i Zesławic.

- W ostatnich tygodniach mieszkańcy Zesławic napisali petycję w tej sprawie, licząc na wsparcie urzędu i budowę ścieżki pieszo – rowerowej od ulicy Okulickiego wzdłuż ul. Gustawa Morcinka, aż do skrzyżowania z ul. Kocmyrzowską. Łuczanowice proszą o trasę wzdłuż ul. Bystronia, następnie ul. Łuczanowicką aż do Lubockiej, a Wadów – od ul. Wadowskiej w kierunku Luboczy. Pozostałe osiedla (Kantorowice, Krzesławice, Węgrzynowice, Grębałów) również czekają – wylicza w interpelacji Renata Kucharska.

Ścieżki rowerowe na Wzgórzach Krzesławickich – pierwsza ścieżka na koniec 2025 roku

W pierwszej kolejności spełniony zostanie postulat mieszkańców rejonu ulicy Kocmyrzowskiej – wynika z odpowiedzi na interpelację radnej. Obustronna ścieżka rowerowa powstanie w ramach trwającej od 2023 roku rozbudowy ul. Kocmyrzowskiej - na odcinku o długości około kilometra od węzła z drogą ekspresową S7 (węzeł Grębałów) do ul. Bukszpanowej. Planowany termin zakończenia tej inwestycji to koniec 2025 roku.

- Aktualnie Zarząd Dróg Miasta Krakowa przygotowuje także zadanie inwestycyjne polegające na rozbudowie ul. Łuczanowickiej – na odcinku o długości 480 m, od skrzyżowania z ul. Lubocką, które obejmuje swoim zakresem budowę ciągu pieszo-rowerowego. Pozyskanie decyzji ZRID planowane jest na 2025 rok, natomiast zabezpieczenie funduszy na realizację robót budowlanych będzie przedmiotem analizy podczas prac nad dokumentami finansowymi Krakowa obejmującymi lata 2026 i 2027.

Ponadto analizowane będzie zabezpieczenie środków na budowę ścieżki rowerowej również wzdłuż ul. Morcinka, na odcinku o długości ok. 3,5 m - od ul. Powstańców do ul. Kocmyrzowskiej – przekazał wiceprezydent Krakowa Stanisław Kracik.

W planach jest także budowa rowerowego szlaku nowohuckich dworów i pałaców, który ma prowadzić przez trzy nowohuckie dzielnice: Bieńczyce, Wzgórza Krzesławickie, Nowa Huta. Przedsięwzięcie jest na etapie prac związanych z określeniem przebiegu trasy.

Mają zadbać o poprawę infrastruktury rowerowej w Krakowie. Trwają prace nad listą zadań

Zespół zadaniowy do spraw wyznaczenia kierunków rozwoju infrastruktury rowerowej w Krakowie, a także poprawy obecnych rozwiązań w tym zakresie, powołano w lipcu tego roku. Grupa ta jest złożona z pracowników wydziałów Urzędu Miasta Krakowa oraz miejskich jednostek (Zarządu Zieleni Miejskiej, Zarządu Infrastruktury Sportowej, Zarządu Dróg Miasta Krakowa, Zarządu Transportu Publicznego), a w roli ekspertów występują przedstawiciele: stowarzyszenia Kraków Miastem Rowerów, Krakowskiego Parku Technologicznego, Lepszego Krakowa, Velo Małopolska, Kraków dla Mieszkańców.

- Zespół prowadzi aktualnie prace nad listą zadań, które będzie rekomendował do realizacji w pierwszej kolejności. Wśród proponowanych inwestycji znajdują się przedsięwzięcia mające na celu zapewnienie ciągłości najważniejszych tras rowerowych w Krakowie, w tym tras przewidzianych w Studium Podstawowych Tras Rowerowych Miasta Krakowa. Inwestycje te nie są zlokalizowane na terenie Dzielnicy XVII Wzgórza Krzesławickie, natomiast inne odcinki dróg rowerowych, w tym obsługujące Wzgórza Krzesławickie mogą być realizowane jako uzupełnienie podstawowej sieci tras rowerowych – informuje Stanisław Kracik.

O TYM SIĘ MÓWI. Jakie inwestycje tramwajowe czekają Kraków w 2025 roku i kolejnych latach?

od 12 lat
Wideo
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska