Kilka dni temu dobiegła końca prezentowana w Muzeum Narodowym w Warszawie od września ubiegłego roku wystawa prac Józefa Chełmońskiego, budząc ogromne zainteresowanie warszawiaków. Jak podaje muzeum ekspozycję obejrzało ponad 200 tys. widzów, tym samym został pobity rekord warszawskiej placówki, jaki ustanowili zwiedzający rok wcześniej ekspozycję poświęconą pracom Picassa.
Wystawa twórczości Chełmońskiego stanowiła zwieńczenie projektu badawczego realizowanego w latach 2022–2025 wspólnie przez Muzea Narodowe w Warszawie, Poznaniu i Krakowie. Zaś prace jednego z najważniejszych polskich malarzy z Warszawy pojadą do Poznania, a latem będzie okazja, by zobaczyć obrazy w Krakowie.
"Chełmońskiego" w Krakowie będziemy mogli zobaczyć od sierpnia do listopada. Jak podkreśla MNK, będzie to pierwsza od lat 80. XX wieku tak szeroko zakrojona prezentacja twórczości malarza.
- Chełmoński to jeden z najpopularniejszych artystów w historii sztuki polskiej, po raz pierwszy będzie to tak duża monografia jego prac w Polsce. Będzie to uczta nie tylko dla miłośników Chełmońskiego, ale też dla pasjonatów malarstwa. Wystawa stanowi podsumowanie wieloletnich badań twórczości tego artysty – zapowiadał ekspozycję Andrzej Szczerski.
Ideą przyświecającą kuratorce pokazów jest prezentacja twórczości Józefa Chełmońskiego w sposób możliwie wszechstronny i kompletny. Na wystawie zaprezentowanych zostanie ponad 300 obrazów olejnych, akwarel i rysunków z kilkunastu muzeów polskich i zagranicznych oraz kolekcji prywatnych.
"Ranga Chełmońskiego, jako twórcy narodowego, jednego z najwybitniejszych przedstawicieli polskiego realizmu inspiruje do wypowiedzi kolejne pokolenia badaczy . Sugestywność i zmysłowość jego dzieł, m.in. eksponowanej w Galerii Sztuki Polskiej XIX wieku w Sukiennicach monumentalnej "Czwórki", niezmiennie przykuwają uwagę wielbicieli talentu tego wyjątkowego artysty" - czytamy w zapowiedzi wystawy zdanie dr Aleksandry Krypczyk-De Barra.
Wspomniana "Czwórka", którą można zobaczyć w Sukiennicach jest częścią tej ekspozycji wędrującej przez oddziały Muzeum Narodowego w trzech miastach właściwą tylko jej krakowskiej odsłonie. Monumentalne dzieło jest kłopotliwe w transporcie, ale też niedawno przechodziło gruntowną konserwację. Prace konserwatorskie "Czwórki" były także okazją do wykonania szeregu badań dzieła Chełmońskiego. Wykonano fotografie w promieniowaniu analitycznym: UV, IR, RTG. Tego typu badania miały dostarczyć muzealnikom informacji dotyczących techniki wykonania, sposobu malowania oraz ewentualnych zmian kompozycyjnych.
W historii sztuki polskiej Józef Chełmoński należy do najwyżej cenionych malarzy, a jego twórczość zajmuje miejsce szczególne. Wykreowane przez niego wizje natury, widoki wsi i sceny z życia jej mieszkańców od przeszło stu lat są uznawane za kwintesencję „polskości” w malarstwie XIX i początku XX wieku.
Chełmoński, romantyk, obdarzony żywiołowym temperamentem, ogromną siłą witalną i poczuciem humoru, tworzył w sposób instynktowny i intuicyjny, niezależny od jakichkolwiek założeń programowych. Odznaczał się znakomitym zmysłem obserwacji i zdolnością zapamiętywania najbardziej ulotnych wrażeń, które następnie utrwalał na płótnie.
Trzem odsłonom wystawy towarzyszyć będzie wspólna, wielotomowa monografia, pod redakcją Ewy Micke-Broniarek z Muzeum Narodowego w Warszawie. Publikacja (w dwóch wersjach językowych –polskiej oraz angielskiej) obejmuje biografię, krytyczne omówienie dorobku twórczego Józefa Chełmońskiego oraz katalog raisonné. Muzeum Narodowe w Krakowie planuje ponadto wydanie odrębnej publikacji do krakowskiej odsłony wystawy.
