https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wibrujące kamizelki mogą ostrzegać kierowców. Sprawdzał to międzynarodowy zespół z udziałem badacza z UJ

Małgorzata Mrowiec
pixabay
Kierowcom nierzadko trudno skupić się na jeździe samochodem, drodze i jej otoczeniu. Może rozpraszać ich muzyka, rozmowa telefoniczna, korzystanie z nawigacji. Z pomocą prowadzącym pojazdy przychodzą więc naukowcy. Właśnie ustalili, że w zapewnieniu im większego bezpieczeństwa mogą pomóc urządzenia haptyczne, czyli wykorzystujące wibracje do ostrzegania przed niebezpieczeństwem. Kamizelkę tego typu przetestował międzynarodowy zespół z udziałem dr. Artura Guni z Uniwersytetu Jagiellońskiego.

Jak podkreślają naukowcy, niektóre badania wykazują, że rozproszenie uwagi przyczynia się nawet do 25 proc. wszystkich wypadków drogowych. Dlatego tak istotne jest wspieranie koncentracji użytkowników dróg i zwiększanie bezpieczeństwa. Jednym z takich rozwiązań wspierających może być technologia haptyczna, która wykorzystuje bodźce dotykowe (np. wibracje), umożliwiając użytkownikowi interakcję ze środowiskiem poprzez zmysł dotyku.

Technologia tego typu bywa wykorzystywana np. w smartfonach. Innym obszarem badań, w którym technologie haptyczne znajdują szerokie zastosowanie, jest właśnie nawigacja drogowa i systemy ostrzegawcze.

- Urządzenia wykorzystujące technologię haptyczną można podzielić na takie, które nie są bezpośrednio połączone z ciałem użytkownika, np. telefony czy pasy bezpieczeństwa. Drugą kategorię stanowią rozwiązania noszone, przymocowane do ubrań użytkownika i stykające się z jego skórą - buty czy kamizelki. W dobrze zaprojektowanym systemie ostrzegania wzorce wibracji powinny być intuicyjne i wymagać jedynie minimalnego szkolenia - opisuje dr Artur Gunia z Katedry Kognitywistyki UJ.

Wibrująca kamizelka wspiera kierowcę

Międzynarodowy zespół naukowców, wśród których znalazł się badacz z UJ, postanowił zbadać potencjał noszonych technologii haptycznych - a konkretnie kamizelki - jako systemów ostrzegawczych w sytuacjach drogowych. Wyniki pracy naukowców zostały opublikowane w "Applied Ergonomics".

Badanie przeprowadzono w pomieszczeniach pozbawionych zakłóceń dźwiękowych i wizualnych na grupie 44 uczestników (26 kobiet, 18 mężczyzn) w wieku od 18 do 72 lat. Naukowcy wykorzystali kamizelkę haptyczną dostosowaną do ciała każdego z uczestników.

Testowano reakcję uczestników badań na wibracje, które kamizelka wysyłała po prawej lub lewej stronie pleców lub które przemieszczały się wzdłuż pleców (jako fala przechodząca z jednej strony do drugiej). A jednocześnie sprawdzano też reakcje na bodźce wizualne, wyświetlane na ekranie komputera. Zadaniem uczestnika było rozpoznanie bodźców ostrzegawczych wibracyjnych i wizualnych oraz określenie, z której strony może znajdować się przeszkoda.

- Badanie wykazało, że bodźce wizualne są najszybszym i najbardziej skutecznym sposobem ostrzegania użytkowników dróg o nadchodzących przeszkodach w warunkach niskiego obciążenia poznawczego. Natomiast w sytuacjach zwiększonego obciążenia poznawczego bodźce haptyczne mogą stanowić skuteczne uzupełnienie systemu ostrzegawczego - komentuje dr Artur Gunia.

Wygodne rozwiązanie, może też być pomocne dla rowerzystów i pieszych

Uczestnicy badania ocenili, że wibrująca kamizelka jest wygodna i pomocna, nie zgłaszali problemów związanych z jej wagą, dźwiękiem wydawanym przez jej silniki ani faktem, że kamizelka mogła ograniczać ruchy. Część badanych stwierdziła, że woleliby systemy łączące bodźce wizualne i dotykowe zamiast polegania wyłącznie na jednym rodzaju bodźca.

Naukowcy podsumowują, że potrzebne są dalsze badania, a ich wyniki mogą przyczynić się do projektowania systemów wczesnego ostrzegania przed przeszkodami w rzeczywistych sytuacjach drogowych. W przyszłości technologia, którą testowano, może być pomocna nie tylko dla kierowców, ale również dla rowerzystów, pieszych czy pracowników przemysłowych.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Finisz kampanii. Ostatnia debata prezydencka

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska