https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Monstrum z Chin już pod Limanową! Ten gigant wydrąży najdłuższy tunel w Polsce. Skomplikowany transport maszyny TBM

Joanna Mrozek
Większa maszyna już trafiła na plac budowy w kawałkach. Teraz będą ją składać
Większa maszyna już trafiła na plac budowy w kawałkach. Teraz będą ją składać PKP PLK S.A.
Tysiące kilometrów drogą morską z portu w Szanghaju do portów w Gdyni i w Gdańsku pokonał ogromny ładunek Polskich Linii Kolejowych, by następnie trafić pod Limanową. Druga i większa maszyna TBM, która ma wydrążyć najdłuższy tunel w Polsce - między Męciną a Mordarką jest już na placu budowy. To był skomplikowany transport.

Spis treści

Wielka tunelownica już pod Limanową

Specjalistyczna maszyna wydrąży ziemię na długości niemal 4 kilometrów. I to właśnie ona w częściach dotarła już na plac budowy. Sam napęd główny waży 100 ton, głowica tnąca tarczy ma średnicę 11 metrów i jest podzielona na 5 części i waży 245 ton. W miejsce docelowe czyli do Męciny maszyna została przewieziona za pomocą 88 zestawów transportowych.

- Po skomplikowanym, wieloetapowym transporcie, duża maszyna TBM dotarła na plac budowy. Teraz zostanie złożona w całość i przygotowana do drążenia tunelu kolejowego. Start prac w połowie tego roku - informuje PKP PLK.

Inwestycja zakłada wydrążenia tam także tunelu ewakuacyjnego, do którego użyją podobnej maszyny, która pod Limanową dotarła końcem ubiegłego roku.

Wykonawca zdecydował się na użycie dwóch maszyn o różnej średnicy, jedna będzie pracować przy tunelu standardowym dla pociągu, obok będzie budowany tunel mniejszy na potrzeby ewentualnych działań ewakuacyjnych - mówił "Gazecie Krakowskiej" Piotr Hamarnik, rzecznik prasowy PKP PLK.

Ta maszyna TBM typu EPB jest o połowę mniejsza, o średnicy 4,8 metra i długości 170m. Jej transport obejmował 36 części, z których najcięższy element waży 87 ton, a sama głowica tnąca o średnicy 4,8 metra – 41 ton.

Jak działa maszyna z Chin do drążenia tunelu?

Maszyny drążące TBM, po złożeniu będą mogły przystąpić do pracy. Szacuje się, że wydrążenie tuneli o długości blisko 3,8 km powinno nastąpić w ciągu 10 miesięcy.

- Działanie maszyny polega na tym, że ona jakby montuje ten tunel na żywo. Wydrąży odcinek, buduje ściany i idzie dalej, a w tym czasie trzeba wyciągnąć ten cały wydrążony urobek, zabezpieczyć go i zutylizować - wyjaśniał rzecznik.

Co powstanie na najdroższym odcinku linii Chabówka-Nowy Sącz?

Odcinek D Limanowa – bocznica Klęczany jest najdłuższą i najbardziej wymagającą częścią modernizowanej linii kolejowej nr 104, ale także najdroższą trasą. Podpisanie umowy miało miejsce w marcu 2024 roku, a zakończenie prac planowane jest na ostatni kwartał 2026 roku. Projekt o wartości 1,93 mld zł netto obejmuje m.in. budowę nowej stacji i przystanków, zwiększających dostępność i komfort pasażerów. Na stacji Męcina oraz na przystankach Mordarka i Chomranice, będą nowe, wysokie perony, ułatwiające wsiadanie do pociągów.

Największa inwestycja kolejowa w południowej Polsce jest projektem PKP Polskich Linii Kolejowych SA. Zakłada modernizację trasy Chabówka – Nowy Sącz i budowę nowej linii, łączącej Podłęże z Tymbarkiem i Mszaną Dolną. Cała inwestycja kolejowa, która trwa na wielu odcinkach linii 104, ma zapewnić komfortową i znacznie szybszą podróż pociągiem na trasie Nowy Sącz - Limanowa - Kraków. To powinno nastąpić do 2030 roku.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Biznes

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska