https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Wjazd autem do centrum Krakowa na specjalne kupony

Piotr Tymczak
Projekt ograniczeń ruchu w centrum wywołuje ogromne emocje
Projekt ograniczeń ruchu w centrum wywołuje ogromne emocje Fot. Anna Kaczmarz
Na spotkaniach w sprawie ograniczeń ruchu w Starym Mieście padł wniosek przeprowadzenia ogólnomiejskiego referendum w tej sprawie. Była też propozycja wprowadzenia wjazdówek, które mieszkańcy centrum mogliby rozdawać przyjeżdżającym do nich znajomym.

Propozycje padały podczas dwóch spotkań konsultacyjnych przeznaczonych dla mieszkańców Dzielnicy I Stare Miasto. Urzędnicy z Zarządu Infrastruktury Komunalnej i Transportu chcieli się dowiedzieć od krakowian, jakie mają zdanie co do proponowanych zmian.

Koncepcja przygotowana przez ZIKiT zakłada znaczne rozszerzenie obszaru, na który samochodem będą mogli wjeżdżać tylko mieszkańcy (patrz ramka).

Podczas pierwszego spotkania poruszony został m.in. problem dowozu dzieci do szkół na ulice, które zostaną zamknięte dla ogólnodostępnego ruchu (np. ul. Pędzichów). - Możemy dopuścić dowóz dzieci do szkół. Nie ma z tym problemu. Musimy ustalić tylko, na jakich zasadach można to zrobić. To jest do szczegółowego dopracowania - poinformował Łukasz Franek, wicedyrektor ZIKiT.Podczas drugiej debaty mieszkańcy dopytywali się m.in. o to, jak będą mogły do nich dojechać rodziny, znajomi. Problem dojazdu do sklepów poruszali też przedsiębiorcy. Pani Barbara z ul. Felicjanek pytała, jak rozwiązana zostanie kwestia odbioru towaru o dużym ciężarze.

Pomysł na rozwiązanie problemu poddała pani Urszula z ul. Zyblikiewicza. - Byłam w Rotterdamie, który jest poszatkowany na strefy. Mają tam fantastyczne rozwiązanie: tzw. kupon dla mieszkańca. Można to także wprowadzić w Krakowie - przekonywała pani Urszula. Podała przykład, jak mogłoby to funkcjonować w Krakowie: mieszkaniec czy przedsiębiorca miałby prawo rocznie wykupić np. 100 kuponów (w promocyjnej cenie 1 zł za każdy) na wjazd i postój na danej ulicy i w razie potrzeby przekazać je mamie, kuzynce, lekarzowi czy firmie transportowej. Pomysł spodobał się nie tylko uczestnikom spotkania, ale również urzędnikom z ZIKiT. Już zapowiedzieli, że propozycja jest do rozważenia.

Nie za bardzo przekonuje ich natomiast wniosek, jaki złożyła pani Agnieszka z Podgórza, która zaznaczyła, że temat ograniczeń ruchu jest na tyle ważny, aby w tej sprawie przeprowadzić ogólnomiejskie referendum.

Michał Pyclik z ZIKiT przypomina, że czasu jest niewiele, bo wiosną trzeba zlikwidować ok. 2 tys. miejsc postojowych. Takie jest zalecenie wojewody. Ma to zapewnić pieszym na chodnikach przestrzeń o szerokości dwóch metrów, w wyjątkowych przypadkach - półtora metra. Michał Pyclik wyjaśnia więc, że do marca będą prowadzone konsultacje. Później po uwzględnieniu uwag mieszkańców zostanie przedstawiona ostateczna propozycja. - Jeżeli okaże się, że mieszkańcy nie chcą zmian, to niczego nie będziemy robić na siłę - zaznaczył wicedyrektor Łukasz Franek.

Jeden z przedsiębiorców zaproponował, aby w ramach równouprawnienia wprowadzać strefę ograniczonego ruchu nie tylko na ulicach w centrum, gdzie swoje sklepy mają lokalni handlowcy, ale też dookoła Galerii Krakowskiej i wokół innych centrów handlowych. Od prowadzącego spotkanie usłyszał, żeby nie uprawiał polityki i że będzie spotkanie konsultacyjne dla przedsiębiorców.

Planowane jest też zwiększenie liczby ulic, na które nie będzie można w ogóle wjechać. Ta propozycja dotyczy m.in. ul. św. Jana na odcinku od Rynku do ul. św. Marka. - To nie będzie ułatwienie życia dla mieszkańców, a utrudnienie. Jak chcecie ograniczyć ruch, to ograniczcie liczbę wjazdówek dla urzędników. Wiem, kto mieszka na ul. św. Jana i kto ma samochód. Można więc zaobserwować, że są wydawane identyfikatory dla osób, które tam nie mieszkają. Tym powinniście się zająć - mówił mieszkaniec ul. św. Jana.

Przedstawiciele ZIKiT przekonują, że starają się uporządkować kwestie związane z wjazdówkami. Nie mogą sobie jednak z tym poradzić od lat. Do dziś nie otrzymaliśmy pełnej listy ponad 1300 osób, które miały zezwolenia na wjazd do centrum w zeszłym roku. Sprawa trafiła do sądu.

Kolejne spotkanie konsultacyjne (debata ogólnomiejska) odbędzie się 22 lutego (godz. 17) - w Klubie pod Jaszczurami (Rynek Główny 8).

***

Nowe zasady ruchu

Strefa Złota, czyli Ulice z Zakazem Wjazdu: Rynek Główny, Grodzka, Kanonicza, Mały Rynek, Szewska, Krupnicza (do Loretańskiej), Wiślna (do Gołębiej), Floriańska, Pijarska (od św. Jana do Szpitalnej), św. Jana (od Rynku do św. Marka), św. Marka (od św. Jana do Szpitalnej), plac Nowy - od strony ul. Józefa i na części ul. Estery (do Warszauera)

Strefa Srebrna (Dotychczasowa strefa B): wszystkie ulice wewnątrz I obwodnicy, poza Franciszkańską i tymi ulicami, które są w strefie złotej.

Nowa strefa zielona: między Plantami a II obwodnicą i na Kazimierzu. Dopuszczenie wjazdu i parkowania samochodów spoza centrum tylko na głównych ulicach, natomiast wewnętrzne uliczki dedykowane mieszkańcom.

Komunikacja Zbiorowa: tramwaje mają kursować częściej - co 6 (na liniach: 3, 8, 18, 50, 52 w godzinach szczytu) i 12 minut, a nie jak obecnie co 5, 10, 20 minut. Osiem linii autobusowych z częstotliwością poniżej 8 minut, a minimalna częstotliwość dla linii dowozowych (czyli dowożących do głównych tras komunikacyjnych) - 30 minut.

Komentarze 21

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

S
Stasiu
Najlepiej i najtaniej wycofac wszystkie auta by odzyskac kase wpompowaną w MPK. Potem juz tylko kartki na mięso i kolejna barrrdzo dobrrrra rrrobota bedzie. Zlomowiska bedą mialy pracy na kilka lat a cepik szybko sobie z tym poradzi.
C
Czesiu
Spoko zamienimy benzyne i lpg na wegiel. Ciekawe co jest bardziej ekologiczne w spalaniu? Czekamy na terawaty z nowych elektrowni atomowych do zasilania tych wspanialych aut ktorych "tankowanie" to zaledwie jedna noc....
U
Ubogi emeryt
Glosowalem na PIS ale coraz więcej jestem rożczarowany, im dlużej tym trudniej się zyje pod jego zażądami , bo naprawde sam. elektryczne wcale nie są ekologiczne, czytam nieraz o tych sprawach ,chodzi tylko o skubanie ludzi z kasy. by podwyższać wys. budzetu. aby bylo wiecej srodków na podwyższanie swych apanaży.
G
Gość
Bardzo dobrze, że wreszcie samochody znikną choćby z części chodników. To oczywiste, że powinny służyć pieszym, klientom sklepów, a nie ich właścicielom, którzy zaparkują przed swoją wystawą...
m
mieszkaniec
Jakoś do tej pory było. Znowu kombinują. Nowe opłaty? Nowe kolory?
t
tje
Chlew tutaj zrobiło właśnie przyjezdne wioskowe bydło ,które zerwawszy się z ojcowskiego łańcucha panoszy się po Krakowie
B
Burmistrz Nowej Huty
pojawia sie znowu kartki na mieso?
g
gość
Władza i tak powie, że to mieszkańcy chcieli takiego rozwiązania, że sami z kasą przyszli.
o
olo
Zróżnicować stawki za parkowanie. Im dalej od centrum, tym stopniowo obniżyć opłatę. I wprowadzić bilet ulgowy dla kierowców, którzy przesiądą się na komunikację publiczną, ważny np z dowodem rejestracyjnym. A nie kolejną kasę wyciągać od ludzi.
J
Ja
A gdzie parkują mieszkańcy centrum, kiedy jadą na zakupy na inne ulice, do lekarza, do pracy, gdy zawożą dzieci do szkoły itd? Parkuja INNYM pod nosem, a sami chcą specjalnych przywilejów.
Mieszkam na osiedlu Podwawelskim. Parkuja tutaj nieustannie turysci w drodze na wawel, widzowie w drodze do ICE, goscie dwóch hoteli i pracownicy nowych potężnych biurowców.
Co ja mam zrobić? Też nie mogę zaparkowac. Wszędzie zróbmy zakaz wjazdu i koniec.
Cały ruch rpzeciez pójdzie na Aleje!!!!!!!!!!!!!!!! Czy zwiększy się ilośc pasów na Alejach? Ile miasto straci na opłacie parkingowej?
W
Wu
Zlikwidować parking na placu ducha! Pilnie
h
hhhhh
Pozostali poza centrum do drugi sort - niemeiszkancy Krakowa chociaż w granicach miasta.
f
fool
A nie lepiej od razu Strefę Srebrną (dotychczasowa strefa B) wprowadzić w całym Krakowie, bo po co się rozdrabniać i co chwilę ją powiększać, tak jak to robią ze strefą płatnego parkowania.
a
az
co z nimi? tez opłaty?
g
ghhhhh
tylko DP listy posiadaczy nie może od UM uzyskac.
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska