Instytut Przywództwa przygotował zestawienie wartości medialnej kandydatów na urząd prezydenta Krakowa na podstawie wartości ekwiwalentu reklamowego publikacji na portalach internetowych. Ekwiwalent reklamowy to kwota, jaką należałoby zapłacić za publikacje, gdyby były one reklamą. Jego wartość zależy między innymi od objętości materiału, rodzaju medium oraz zasięgu.

Bezpartyjni bardziej medialni
Analiza wartości medialnej kandydatów na prezydenta Krakowa przeprowadzona przez Instytut Przywództwa wskazuje na dominację bezpartyjnych kandydatów w mediach internetowych. Andrzej Kulig i Łukasz Gibała, obaj bezpartyjni, zajęli pierwsze dwa miejsca. Warto zauważyć, że obaj kandydaci od dawna znani są krakowianom. Andrzej Kulig jest obecnym wiceprezydentem, natomiast Łukasz Gibała to nie tylko radny miasta, ale już po raz trzeci startuje w wyborach na urząd prezydenta Krakowa. Dopiero na trzecim miejscu pojawił się kandydat związany z partią polityczną, Aleksander Miszalski z Platformy Obywatelskiej. Zaraz za nim uplasował się kolejny bezpartyjny kandydat Stanisław Mazur. Przedstawiciel Prawa i Sprawiedliwości Łukasz Kmita zajął dopiero piąte miejsce. Szóste miejsce przypadło posłowi Konfederacji Konradowi Berkowiczowi, natomiast siódme posłowi Klubu Parlamentarnego Polska 2050 – Trzecia Droga Rafałowi Komarewiczowi, startującemu z własnego komitetu. Listę zamyka bezpartyjny Adam Hareńczyk.
– Istnieje kilka czynników, które mogą tłumaczyć tę dominację bezpartyjnych kandydatów w mediach internetowych – tłumaczy Piotr Gąsiorowski, prezes Instytutu Przywództwa.
– Po pierwsze, bezpartyjni kandydaci często postrzegani są jako bardziej neutralni i mniej obciążeni politycznym bagażem, co może przyciągać większe zainteresowanie mediów i wyborców. Po drugie, ich brak afiliacji politycznej może być interpretowany jako większa elastyczność w podejściu do problemów miasta i bardziej otwarte podejście do współpracy z różnymi środowiskami społecznymi – tłumaczy ekspert. – Jednocześnie trudno rozstrzygnąć, co ma decydujący wpływ, bezpartyjność czy duża rozpoznawalność. Nie zmienia to jednak faktu, że to dwóch najcenniejszych medialnie kandydatów – dodaje.
Wartość medialna w Krakowie
Jak zauważa prezes Instytutu Przywództwa, wartość medialna nie zawsze przekłada się bezpośrednio na poparcie wyborcze. Mimo że bezpartyjni kandydaci mogą być bardziej eksponowani w mediach, to wciąż kluczową rolę odgrywa ich program wyborczy oraz umiejętność przekonania wyborców do swojej wizji dla miasta. Warto, aby pamiętali, że popularność nie zawsze przekłada się na poparcie.
– Motywacji w kampanii kandydatom na pewno nie zabraknie, ponieważ po raz pierwszy od ponad 20 lat na fotelu prezydenta Krakowa nie zasiądzie urzędujący od 2002 roku Jacek Majchrowski. Ten historyczny moment i sam wyścig kandydatów będzie zapewne bacznie obserwowany przez ogólnopolskie media – podsumowuje Piotr Gąsiorowski.
Sztuczna inteligencja - czy świat stanie się lepszy?
