https://gazetakrakowska.pl
reklama
Pasek artykułowy - wybory

Wygląda jakby spadł tu meteoryt, a to tylko postęp prac na linii Chabówka - Nowy Sącz. Tunele, wiadukty i mosty w budowie

Joanna Mrozek
Wideo
od 16 lat
Budują mosty, stawiają wiadukty, drążą tunele. Prace przy modernizacji linii kolejowej Chabówka-Nowy Sącz postępują, a efekty są imponujące. Wykonawcy pracują także po zmroku. Nowy most na Dunajcu w Nowym Sączu został już połączony, wkrótce maszyna z Chin wydrąży najdłuższy tego typu tunel w Polsce pod Pisarzową, a wiadukty kolejowej będą gotowe. Zobacz, jak inwestycja wygląda na różnych odcinkach.

Dwa przetargi na modernizację linii Chabówka - Nowy Sącz

Do końca roku PKP Polskie Linie Kolejowe ogłoszą przetargi na kwotę 17 mld zł na zadania realizowane w całej Polsce. W harmonogramie uwzględniono kontynuację prac na odcinku Rabka Zaryte - Mszana Dolna, gdzie w wakacje inwestor zerwał umowę z firmą Strabag z powodu niewłaściwej realizacji prac przez wykonawcę. Drugim zadaniem ma być modernizacja odcinka Mszana Dolna - Fornale. Te dwa zadania dotyczą linii kolejowej nr 104 Chabówka -Nowy Sącz, która jest pierwszą częścią największej inwestycji kolejowej w Małopolsce.

Obecnie prace realizowane są na odcinkach: bocznica Klęczany – Nowy Sącz, Chabówka – Rabka Zaryte, stacja Limanowa oraz Limanowa - bocznica Klęczany. Na ostatnim z nich powstanie najdłuższy tunel w Polsce. Jego budowa rozpocznie się w 2025 roku i potrwa 10 miesięcy. Wydrąży go maszyna sprowadzona z Chin.

Inwestycja pod popularną nazwą „Podłęże – Piekiełko” składa się z dwóch części, kiedy obie zostaną połączone to ruch kolejowy między Krakowem oraz Zakopanem i Nowym Sączem zostanie usprawniony. Dzięki jego realizacji zmniejszy się obszar wykluczenia komunikacyjnego, który dzisiaj jest bardzo duży na Sądecczyźnie i w rejonie Beskidu Wyspowego.

Nowa linia kolejowa Podłęże – Szczyrzyc – Tymbark. Przetargi jednak w przyszłym roku

Drugą częścią projektu „Podłęże – Piekiełko” jest budowa nowej linii kolejowej z podkrakowskiego Podłęża w kierunku południowym: do Tymbarku i Mszany Dolnej – czyli do modernizowanej linii kolejowej nr 104.

Teraz PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. poinformowały, że planują ogłosić postępowania przetargowe na trzy odcinki Tymbark- Szczyrzyc, Tymbark-Limanowa oraz Podłęże - Gdów wraz z odcinkiem Podłęże Balachówka – Podłęże jednak w I kw. 2025r. Harmonogram uległ zmianie, bo jeszcze na początku roku zapowiadano, że uda się to jeszcze w tym roku. Realizacja każdego z odcinków została wyceniona powyżej miliarda złotych. Inwestycja ma zapewnione finansowanie ze środków krajowych.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska