MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Za rok będzie gotowy pierwszy odcinek S1 między Oświęcimiem a Dankowicami. Trasa w kierunku Bielska szybko nabiera kształtów. Zdjęcia

Bogusław Kwiecień
Bogusław Kwiecień
Obiekty mostowe na odcinku trasy S1 od węzła Oświęcim do Dankowic są gotowe w ponad 80 procentach
Obiekty mostowe na odcinku trasy S1 od węzła Oświęcim do Dankowic są gotowe w ponad 80 procentach GDDKiA
Za rok będzie gotowy pierwszy odcinek drogi S1 od węzła Oświęcim do Dankowic. Jest to najszybciej realizowana część z brakującego fragmentu ekspresowej "jedynki" od węzła Mysłowice Kosztowy do Bielska-Białej. Na zdjęciach udostępnionych przez GDDKiA widać duże zaawansowanie inwestycji na tym odcinku.

Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE

Szybka trasa na granicy Małopolski i Śląska

Na nową trasę czekają niecierpliwie kierowcy po małopolskiej, jak i śląskiej stronie. Cały brakujący fragment od Mysłowic do Bielska ma długość ok. 40 km, a inwestycja obejmuje jeszcze budowę obwodnicy Oświęcimia.

Obiekty mostowe na odcinku trasy S1 od węzła Oświęcim do Dankowic są gotowe w ponad 80 procentach
Obiekty mostowe na odcinku trasy S1 od węzła Oświęcim do Dankowic są gotowe w ponad 80 procentach GDDKiA

Roboty na S1 podzielone zostały na cztery odcinki. Na dwóch z nich między Oświęcimiem a Dankowicami oraz dalej do węzła Suchy Potok w Bielsku-Białej rozpoczęły się we wrześniu i październiku 2022 roku.

Mocno zaawansowana jest budowa węzła Oświęcim w gminie Bojszowy, gdzie w S1 wpinać się będzie oświęcimska obwodnica
Mocno zaawansowana jest budowa węzła Oświęcim w gminie Bojszowy, gdzie w S1 wpinać się będzie oświęcimska obwodnica GDDKiA

Najbardziej zaawansowany jest właśnie pierwszy 15-kilometrowy fragment od węzła Oświęcim do Dankowic. Tutaj pierwotny termin zakończenia prac przewidywany był 26 lipca tego roku, ale w związku z odkryciami archeologicznymi na wysokości Jawiszowic i zawieszeniem robót budowlanych na prawie rok został wyznaczony nowy na 5 czerwca 2025 roku.

Budowa węzła Brzeszcze
Budowa węzła Brzeszcze GDDKiA

Sądząc po tempie inwestycji wydaje się realny. Dotyczy to kluczowych miejsc takich jak mosty i wiadukty, których realizację GDDKiA oceniła niedawno na 82 proc.

Fragment trasy od Dankowic w stronę Bielska
Fragment trasy od Dankowic w stronę Bielska GDDKiA

- Niespodzianek archeologicznych na tym odcinku już raczej nie będzie, bo prace w tym zakresie zostały zakończone - mówił przy okazji przedłużenia kontraktu Marek Prusak z katowickiego oddziału GDDKiA.

Na odcinku trasy S1 do Dankowic będą trzy węzły w tym w Woli (gm. Miedźna)
Na odcinku trasy S1 do Dankowic będą trzy węzły w tym w Woli (gm. Miedźna) GDDKiA

Jak zastrzegł, nie można wykluczyć innych przeszkód, ale na tę chwilę wszystko wskazuje, że nowy termin zostanie dotrzymany.

Pierwszy odcinek trasy S1 od węzła Oświęcim do Dankowic ma być gotowy na początku czerwca 2025 roku
Pierwszy odcinek trasy S1 od węzła Oświęcim do Dankowic ma być gotowy na początku czerwca 2025 roku GDDKiA

Koszt budowy odcinka od Oświęcimia do Dankowic szacowany był wstępnie na blisko 990 mln zł.

- Zadanie obejmuje  m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas, trzy węzły drogowe: Oświęcim, Wola, Brzeszcze, a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe - wylicza GDDKiA.

Budowa odcinka S1 na węźle Suchy Potok w Bielsku
Budowa odcinka S1 na węźle Suchy Potok w Bielsku GDDKiA

Prace od Dankowic do węzła Suchy Potok w Bielsku

Trwają także prace na odcinku od Dankowic do węzła Suchy Potok w Bielsku o długości 12 km, który będzie kosztować prawie 590 mln zł. Tutaj także powstaje dwujezdniowa droga ekspresowa po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas, dwa węzły drogowe: Stara Wieś i Suchy Potok.

Fragment trasy od Dankowic w stronę Bielska
Fragment trasy od Dankowic w stronę Bielska GDDKiA

Wstępnie zakończenie prac na tej części było planowane w trzecim kwartale tego roku, ale jest to już nierealne. GDDKiA będzie więc negocjować nowy termin.

Obwodnica Oświęcimia w drugiej połowie przyszłego roku

Bez większych problemów przebiegają także prace związane z południową obwodnicą Oświęcimia. 9-kilometrowa trasa, która będzie nowym śladem drogi krajowej 44, ma być gotowa w drugiej połowie przyszłego roku.

W tym przypadku także najważniejsze części, to jest mosty i wiadukty, tunel pod linią kolejową Oświęcim - Czechowice-Dziedzice oraz ronda, na których obwodnica będzie łączyć z drogami lokalnymi, są daleko zaawansowane. Budowa obwodnicy rozpoczęła się w listopadzie 2022 roku.

Tak obecnie wygląda odcinek S1 w stronę Bierunia i Mysłowic. Tutaj prace jeszcze nie ruszyły
Tak obecnie wygląda odcinek S1 w stronę Bierunia i Mysłowic. Tutaj prace jeszcze nie ruszyły GDDKiA

Nie ruszyły prace od węzła Oświęcim w stronę Śląska

Nie ruszyła natomiast jeszcze budowa S1 między węzła Oświęcim w stronę Bierunia i Mysłowic-Kosztowy. Przeciągają się procedury administracyjne związane z uzyskaniem zezwolenia na realizację inwestycji.

- Pozostaje mieć nadzieję, że prace i na tym fragmencie S1 w końcu ruszą, bo jest to ważna część trasy w stronę Śląska, m.in. dla kierowców z Oświęcimia i powiatu oświęcimskiego - zauważa Paweł Kram z Grupy Moto Galicja w Oświęcimiu.

od 7 lat
Wideo

Od dzisiaj kierowcy Ubera i Bolta muszą mieć polskie prawo jazdy.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska