Doroczny jesienny przegląd kolejki rozpoczął się 18 października. - Dla PKL priorytetem jest bezpieczeństwo osób korzystających z naszych usług. Chcemy, by turyści wjeżdżający kolejami PKL na szczyty gór, mogli podróżować bezpiecznie i cieszyć się pięknymi widokami. Dlatego oprócz kontroli dziennej, podczas której sprawdzamy główne systemy zabezpieczeń, w tym systemy hamulcowe, elektroniczne i mechaniczne, dodatkowo dwa razy w roku - zarówno po sezonie letnim, jak i zimowym - przeprowadzamy prace serwisowe i konserwacyjne, które wiążą się z czasowym przestojem funkcjonowania kolei – mówi Marian Szewczyk, dyrektor ds. techniczno-operacyjnych PKL. każdy przegląd zakończony jest odbiorem technicznym i dopuszczeniem do użytkowania urządzeń przez Transportowy Dozór Techniczny.
Przestój ośrodków turystycznych PKL związany z przeglądami technicznymi jest także wykorzystany na przeprowadzenie ćwiczeń ratowniczych realizowanych przez PKL, TOPR, GOPR i Straż Pożarną, podczas których są wykonane szkoleniowe próby ewakuacji pasażerów.
Ćwiczenia takie odbyły się w środę. W ich trakcie jeden z wagoników kolejki został zatrzymany między podporami, a służy ratunkowe musiały się najpierw z podpór głównych dostać do wagoników po linach nośnych. Następnie ratownicy musieli - na linach - spuszczać ludzi z wagonika.
- W naszych procedurach, jako priorytet przewidujemy zapewnienie bezpieczeństwa pasażerom kolei. W przypadku zatrzymania funkcjonowania kolei mamy możliwość wykorzystania dodatkowego napędu tak, by wagony bezpiecznie dotarły do budynków stacji - mówi Marian Szewczyk, dyrektor ds. techniczno-operacyjnych PKL. - Od 85 lat, czyli od początku prowadzenia działalności przez PKL, nigdy nie doszło do takiej sytuacji, w której konieczna byłaby ewakuacja pasażerów z wagonów na Kasprowym Wierchu.
Koleje linowe wyposażone są w elektroniczne oraz mechaniczne systemy zapewniające bezpieczeństwo. Przy właściwej i profesjonalnej eksploatacji kolei, zapewnianiu codziennych oraz okresowych przeglądów technicznych prowadzonych przez wykwalifikowaną załogę podróż koleją linową jest bezpiecznym środkiem transportu, a ośrodki turystyczne i koleje linowe PKL oceniane jako bezpieczny adres.
- Udział TOPR w tego typu ćwiczeniach jest oczywisty i wynikający z zadań, które realizujemy w ramach ratownictwa górskiego i szerzej rozumianego bezpieczeństwa powszechnego. Podstawą sprawnie zorganizowanych ewentualnych działań ratowniczych jest trening techniczny oraz wcześniej przygotowana i przećwiczona procedura współpracy wszelkich służb. Na podkreślenie zasługuje tutaj nasza doskonała współpraca z PKL zarówno na poziomie zarządzania jak i bezpośrednich działań pracowników PKL i ratowników TOPR – mówi Jan Krzysztof, Naczelnik TOPR.
- Na dnie Jeziora Czorsztyńskiego leży zatopiona wieś. Tak kiedyś wyglądało to miejsce
- "Bangladesz" na Siwej Polanie. Buda za budą, pamiątki, kiełbaski i lane piwo
- To był kiedyś legendarny budynek na Krupówkach. Dziś w budynku hula wiatr
- Tatry. Legendarny Mnich - marzenie turystów i taterników [NIESAMOWITE ZDJĘCIA]
- Jak wyglądało Zakopane 30 lat temu i jak wygląda teraz? Miasto bardzo się zmieniło
- Tatry. Remonty szlaków idą pełną parą. To ciężka ręczna robota [ZDJĘCIA]
