Narastający konflikt między właścicielami łąk, lasów i pól uprawnych, a właścicielami wypożyczalni skuterów śnieżnych i quadów organizujących wyprawy dla turystów w miejscach, gdzie nie mieli pozwolenia przejazdu od właścicieli gruntów doprowadził do konieczności wprowadzenia zmian w obowiązującym prawie. Okazało się, że obowiązujące przepisy prawa nie chronią w odpowiedni sposób właścicieli działek, a policja i straż miejska oraz gminna nie mają odpowiednich uprawnień do odpowiedniego reagowania.
Dojdzie do samosądu?
Narastająca złość po obu stronach konfliktu doprowadziła do ataku nożem przez pracownika wypożyczalni skuterów śnieżnych i quadów na jednego z właścicieli gruntów. Do zdarzenia doszło w styczniu 2025 roku podczas, gdy grupa mieszkańców Poronina postanawia rozmówić się z jedną z wypożyczani. Zamiast rozmowy nastąpił atak z użyciem niebezpiecznego narzędzia. Na szczęście skończyło się tylko na rozciętej ręce.
Na ataki skarżą się także kierowcy quadów i skuterów śnieżnych. W trakcie rozmowy z wójt Poronina, gdzie sytuacja jest najbardziej zaogniona opowiedzieli, jako to właściciele gruntów wyszli do nich z siekierami i piłami łańcuchowymi.
Samorządy chcą zmian w prawie
W związku z narastającym konfliktem wzmożone działania zaczęła prowadzić policja oraz funkcjonariusze straży miejskich i gminnych. Okazało się, że obowiązujące przepisy prawa mają dużo luk, które są wykorzystywane przez wypożyczalnie, a także kierowców quadów i skuterów śnieżnych. W związku z tym przedstawiciele gminy wystąpili z wspólnym wnioskiem do władz o wprowadzenie zmian.
W piśmie zwracają uwagę na brak kompleksowych przepisów oraz realnej możliwości egzekucji istniejących, zwłaszcza w przypadku terenów nieznajdujących się w granicach parku narodowego. W wysłanym dokumencie gminy oraz powiat powołują się na zapisy Kodeksu wykroczeń, który tylko teoretycznie chroni właścicieli gruntów. Zwracają także uwagę, iż obecne zapisy są niewystarczające i wnoszą o dodatkowe zapisy:
wprowadzenie przepisów dotyczących obowiązku rejestracji wszystkich pojazdów, a także regulacji dotyczących ich poruszania się poza drogami publicznymi,
rozszerzenie uprawnień straży gminnej do przeprowadzania kontroli i karania mandatami w sytuacjach poruszania się pojazdów drogami bez względu na ich stan prawny,
ustawowe wprowadzenie obowiązku wyposażenia przedmiotowych pojazdów w ramach działalności gospodarczej w lokalizatory GPS,
objęcie tego rodzaju działalności gospodarczej obowiązkiem uzyskania zezwolenia, w tym zgód właścicieli gruntów oraz wprowadzenie przepisów penalizujących sam wjazd na teren prywatny bez zgody właściciela.
uwzględnienie na terenach objętych formami ochrony przyrody rozwiązań pro-środowiskowych takich jak wykorzystanie do świadczenia usług wyłącznie pojazdów z napędem elektrycznym.
