FLESZ - Grzegorz Kuczyński o sytuacji na Ukrainie i przyszłości NATO

- Bieguny niedostępności to nie jest miejsce metaforyczne, zmyślone, to miejsca fizyczne, matematycznie wyliczone. To bieguny północny i południowy, atlantycki i kontynentalny, które charakteryzują się tym, ze są najdalej oddalone od wody – mórz i oceanów – albo od lądów. Inspiracją było właśnie to, że są odległe, trudno dostępne – mówił podczas wernisażu Dobiesław Gała.
Bezpośrednią bodźcem do realizacji cyklu kompozycji jest słynna Strefa 51 - amerykańska baza wojskowa służąca do testów nowych rozwiązań technicznych, która obrosła w liczne teorie spiskowe związane z UFO. Najprawdopodobniej prowadzone są tam testy nowych typów broni i statków powietrznych, nie jest może miejscem najbardziej oddalonym od wody czy lądu, ale zapewne jest odległa, strzeżona i niedostępna.
Cykle prezentowane w Międzynarodowym Centrum Kultury pod wspólnym tytułem „Bieguny Niedostępności” to wizualizacje odległych, często tajnych obszarów, gdzie miały miejsce niewyjaśnione zjawiska, incydenty lub przeprowadzane są eksperymenty, które mają fatalny wpływ na okoliczną faunę i florę. Są to próby zilustrowania najbardziej niedostępnych miejsc na ziemi, gdzie zachodzą zagadkowe zjawiska, tajemnicze ślady zdarzeń, a ich konsekwencją są zmiany struktury materii. Ale również toksyczna działalność człowieka, który eksperymentując w odległych miejscach naszej planety deformuje przyrodę.
- Widać w tej twórczości solidne podstawy akademickie, niezwykłą konceptualność, pomysł, systematyczność, ale również otwarcie. Pomimo faktu, że prace tworzą cykle, są pewnego rodzaju eksperymentami, każda z nich otwiera się na kolejną formę i kolejną ideę. Kiedy publiczność widzi po raz pierwszy te prace, nie potrafi ich dokładnie zakwalifikować i zidentyfikować – wyjaśnia kuratorka wystawy Barbara Woźniak.
Prezentowane w Międzynarodowym Centrum Kultury to reliefy wykonane głównie z papieru i materiałów dających efekt przestrzenny, hybryda płaskorzeźby, rysunku i malarstwa, przy wykorzystaniu różnych mediów: ołówka, grafitu, węgla, farby, pigmentów. Jak zaznacza artysta, prace nie są horyzontalne, są spojrzeniem z lotu ptaka, drona lub satelity.
Wystawa dostępna w średniowiecznych piwnicach MCK, będzie prezentowana do 27 marca br. wstęp wolny
Dobiesław Gała – artysta rzeźbiarz, doktor sztuki, adiunkt na Akademii Sztuk Pięknych im. Jana Matejki w Krakowie, obecnie Prodziekan na Wydziale Rzeźby. Urodzony w 1975 r. w Ostrowcu Świętokrzyskim. W 2000 r. ukończył Studia na Wydziale Rzeźby Krakowskiej Akademii Sztuk Pięknych, dyplom w pracowni prof. Mariana Koniecznego. Wielokrotnie nagradzany i wyróżniany m.in. stypendium Akademii Sztuk Pięknych w Norymberdze, gdzie pracował pod kierunkiem słynnego Tima Scotta. Stypendysta Ministra Kultury Rzeczypospolitej Polskiej. Laureat i zdobywca Grand Prix X Triennale Polskiego Rysunku Współczesnego oraz wielu prestiżowych nagród za twórczość artystyczną. Swoje prace prezentował na ponad siedemdziesięciu wystawach indywidualnych i zbiorowych. Ten rok będzie należał do niego. Wystawy indywidualne, zbiorowe, prace wzbogacające prywatne kolekcje oraz nabywane z myślą o estetycznym dopełnieniu przestrzeni to obecnie centrum jego uwagi.
- Kolejne termy w Małopolsce otwarte. Nowa atrakcja w regionie
- WIELKI chiński horoskop na 2022 rok! Co Cię czeka w roku tygrysa?
- Podstępny omikron. 20 objawów wirusa, które mogą przypominać przeziębienie
- Te miejsca już tak nie wyglądają. Rozpoznasz Kraków na archiwalnych zdjęciach?
- Kolejne problemy na zakopiance. Opóźni się budowa tunelu pod Luboniem Małym