Spis treści
Droga S1 przebija się przez Beskidy
Fragment ekspresowej "jedynki" między Przybędzą a Milówką ma długość 8,5 km. GDDKiA ocenia zaawansowanie inwestycji na ponad 90 proc.
Kierowcy nowym odcinkiem pojadą pod koniec tego roku - zapowiada GDDKiA.
Obecnie największe prace koncentrują się w dwóch tunelach drogowych: w masywie Barania o długości ok. 830 m oraz w masywie Białożyński Groń o długości ok. 1000 m.
Na betonowanie obudowy zasadniczej tuneli wykorzystano 70 tys. m sześć. betonu oraz 7700 ton stali zbrojeniowej, a podczas ich drążenia wywieziono ponad 650 tys. ton urobku.
Krócej z Małopolski na Słowację i dalej na południe Europy
Droga S1 przez Beskidy, stanowiąca obejście Węgierskiej Górki jest przedsięwzięciem objętym rządowym Programem Budowy Dróg Krajowych.
Zapewni bezpośrednie, szybkie połączenie na trasie Bielsko-Biała - granica polsko-słowacka w Zwardoniu, a wraz z brakującym odcinkiem S1 od Mysłowic do Bielska, której realizacja także trwa, skróci podróże na południe Europy także z Małopolski zachodniej.
Inwestycja obejmuje pięć estakad i trzy mosty o łącznej długości 2,3 km oraz dwa dwunawowe tunele o łącznej długości ok. 1,8 km - wyliczają w GDDKiA.
Nie udało się uniknąć poślizgów
Umowa z wykonawcą podpisana została w październiku 2019 r. z pierwotnym terminem zakończenia umowy w sierpniu 2023 r. Wiadomo, że skala trudności oraz roszczenia wykonawcy w związku z pandemią COVID-19 sprawiły, że ten termin stał się nieaktualny.
Droga S1 od Mysłowic do Bielska
Na odcinku od węzła Mysłowice Kosztowy do Bielska-Białej prace trwają na wszystkich czterech odcinkach, chociaż ich zaawansowanie jest różne.
Najbardziej posunięta jest część inwestycji między węzłem Oświęcim a Dankowicami. Ma być zakończona w trzecim kwartale 2025. O dużym zaawansowaniu można mówić także na odcinku od Dankowic do Bielska. Ten ma być gotowy do końca tego roku.
Budowa S1 od węzła Oświęcim do Bierunia rozpoczęła się w sierpniu ub. roku. Z kolei od Bierunia do Mysłowic Kosztowy ruszyła dopiero w lutym tego roku.
Obwodnica Oświęcimia w połowie 2026 roku
Częścią tej inwestycji jest jeszcze obwodnica Oświęcimia, która połączy to miasto z drogą S1 ma być gotowa w połowie 2026 roku.
Zobacz także:
