Grzyby 2020. Leśne grzyby – minimum kalorii i maksimum smaku! Dowiedz się, jakie mają właściwości i co z nich zrobić [PORADNIK]

opr. Magda Smoleń
Zróżnicowane możliwości obróbki grzybów pozwalają na wykorzystywanie ich pod różnymi postaciami w wielu potrawach.
Zróżnicowane możliwości obróbki grzybów pozwalają na wykorzystywanie ich pod różnymi postaciami w wielu potrawach. fot. pixabay
Czy grzyby to coś więcej niż woda i trochę smaku? Czy rzeczywiście są tak małowartościowe, jak się zwykło o nich mówić? Czy w takim razie w ogóle warto po nie sięgać? Najwyższy czas obalić kilka mitów, narastających latami w temacie grzybów i odkryć prawdę o tym niewątpliwym przysmaku z lasu rodem.

Sezon na leśne grzyby dopiero się zaczyna! Dla wielu z nas jednak przygoda z leśnymi grzybami zaczyna się i kończy na… wigilijnej kapuście. Dlaczego? Ponieważ pokutuje przekonanie, że grzyby są trudno dostępne, w zasadzie nie zawierają w sobie żadnych wartości, trzeba samemu je zbierać, a do tego ich czyszczenie, przygotowanie i obróbka wymagają umiejętności i zajmują za dużo czasu. Czy aby na pewno?

Wartość grzybów warta zachodu!

Prawdą jest, że grzyby w niemal 90 proc. składają się z wody i zawierają minimalne ilości węglowodanów oraz tłuszczu. Jednak ich skład i wartości odżywcze są znacznie bogatsze niż do niedawna zakładano i powielano to przekonanie. Grzyby mogą stanowić sycący, wartościowy i smaczny składnik codziennego menu.

  • Zawierają dużo błonnika, który wpływa na poczucie sytości i sprawne trawienie, jak również utrzymuje wysoki poziom metabolizmu.
  • Grzyby to także spora ilość białka (około 3-9 proc.), dzięki temu nazywane są czasami leśnym mięsem. Wysoka zawartość białka wpływa na ich strukturę oraz konsystencję, dzięki czemu grzyby są jędrne, esencjonalne i sycące.
  • Poza błonnikiem grzyby zawierają też całkiem sporo innych cennych składników. Są to liczne mikro i makroelementy takie jak potas, fosfor, sód, wapń, magnez, żelazo, mangan, miedź, cynk, kobalt, kadm, jak również witaminy: ryboflawina, tiamina, niacyna oraz witaminy A, D i C.
  • Antyoksydanty występujące w grzybach mogą wspierać układ odpornościowy, natomiast obecny w nich beta-gluken uczestniczy w procesie obniżania poziomu złego cholesterolu.

Dieta grzybowa? Dieta z grzybami!

Z uwagi na zawartość wody i proporcje między węglowodanami, tłuszczami oraz białkiem, grzyby są niskokaloryczne i doskonale sprawdzają się na diecie redukcyjnej.
- W szczególności grzyby świeże są świetnym dodatkiem do dietetycznego menu, bo to właśnie w nich ilość kalorii jest niewielka w porównaniu z objętością i ich wagą – mówi Konrad Przepiórka, ekspert polskiej marki Devaldano – od lat dostarczającej na polskie stoły wspaniałe, pełne aromatu grzyby i inne dary lasu oraz pyszne, bliskie naturze przetwory o prostych składach. Również marynowane grzyby mają stosunkowo niewiele kalorii, przy jednoczesnym zachowaniu sporej objętości. Większą wartość kaloryczną mają natomiast grzyby suszone. Po wysuszeniu i odparowaniu wody składniki mineralne, zawarte w świeżych grzybach ulegają naturalnemu skoncentrowaniu, co prowadzi do wzrostu wartości ale także i kaloryczności w suszu. Mimo to, nie należy się tym szczególnie przejmować, ponieważ grzyby suszone spożywa się głownie po namoczeniu, w formie dodatku do dania, więc nawet susz nie podbije w drastyczny sposób kaloryczności dania – dodaje ekspert marki Devaldano.

Grzyby: zróżnicowany smak i wszechstronne zastosowanie

Grzyby, poza właściwościami odżywczymi, posiadają również – a może przede wszystkim – walory smakowe. Zróżnicowane możliwości obróbki grzybów pozwalają na wykorzystywanie ich pod różnymi postaciami w wielu potrawach.
Suszeniu najlepiej poddają się gatunki mięsiste z twardymi kapeluszami, np. borowiki, kozaki czy podgrzybki. To niezastąpione składniki polskich sosów, zup, a także dań wigilijnych: barszczu czy pierogów.
Natomiast grzyby marynowane: pieczarki, kurki czy rydze to uniwersalny i niezwykle smaczny dodatek do kanapek, koreczków czy sałatek.
Grzyby bardzo dobrze znoszą obróbkę cieplną, która – umiejętnie przeprowadzona – wydobywa z nich pełnię aromatu. Duszone maślaki są wspaniałym dodatkiem do mięs, kurki pomogą odkryć zupełnie nowe oblicze tradycyjnej jajecznicy, a kapelusze boczniaków czy kań otoczone w bułce tartej i smażone jak kotlety mogą być doskonałym zamiennikiem mięsa dla wegetarian.

Grzyby nie tylko od święta

Grzyby to nie tylko źródło wartości odżywczych, ale i smaku, dlatego warto wprowadzić je do jadłospisu i korzystać z ich właściwości częściej niż od święta. Nie tylko grzybiarze, którzy własnoręczne zbierają grzyby i gromadzą zapasy, przetwarzając swoje zbiory w susz, mrożonki czy marynaty, mogą cieszyć się częściej grzybowym smakiem. Grzyby są teraz łatwo dostępne i cały rok można kupić je w różnej formie w sklepach. Warto jednak stawiać na produkty sprawdzone, tworzone pod kontrolą uprawnionych grzyboznawców, posiadające etykiety informacyjne z dokładnym opisem, składem, atestami i informacjami o producencie oraz pochodzeniu surowca. Tylko takie produkty pozwolą w bezpieczny sposób cieszyć się pełnią smaku, aromatu i wartościami ukrytymi w leśnych grzybach.

Czytaj także

Czytaj także

Czytaj także

Czytaj także

Czytaj także

Czytaj także

Kleszcze nie mają szans?

Wideo

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3