Rusza gazociąg Baltic Pipe

Przy okazji tańców i zabaw typowych dla repertuaru salonowego I połowy XIX wieku Adam Mickiewicz spotyka Marylę. Rodzące się na balu w wileńskim salonie romanse i sytuacje towarzyskie zaproszonych gości stają się dla poety cennym doświadczeniem i inspiracją dla wierszy zawartych w tomie "Ballady i romanse", a dla Baletu Cracovia Danza punktem wyjścia do opowieści o spotkaniach, literaturze, tradycji, tańcu i muzyce tego czasu. Spektakl o balu w Wilnie, na którym pojawia się Adam Mickiewicz, po raz pierwszy zostanie zaprezentowany publiczności 4 października w Teatrze Variete w Krakowie.
Chociaż ta pozycja wpisuje się w naszą specjalizację i działalność, jest to mimo wszystko spektakl wyjątkowy - nie tylko Mickiewicz tańczy, nie tylko opowiadamy o zdarzeniach z młodości poety, ale również prezentujemy różne gatunki i style tańca epoki - mówi Romana Agnel, dyrektorka Baletu i reżyserka spektaklu.
Są to tańce salonowe odtworzone z traktatu francuskiego mistrza tańca St. Leona wydanego w 1830 roku, a także praktykowane w całej ówczesnej Europie tańce polskie w wersji salonowej, takie jak polonez, kontredans-mazurka, krakowiak-menuet. Na balu pojawią się także tańce o źródłach ludowych pochodzące z Europy Centralnej, tańce sceniczne i baletowe w nowym wówczas stylu romantycznym.
Jak podkreślają twórcy spektaklu, ostatnia część sztuki nawiązuje już do wyobraźni i twórczości Mickiewicza. Całość będzie natomiast panoramą tamtych czasów, tradycji i społeczności żyjącej w Wilnie na początki XIX wieku. Tancerze wystąpią w kostiumach z epoki, a w ścieżce muzycznej pojawią się utwory m.in. Marii Szymanowskiej, Fryderyka Chopina, Wacława Raszka.
- Zależy nam aby widzowie znaleźli się w tamtych czasach, przeżyli ten moment z nami i żeby zobaczyli, jak taniec przekazuje emocje i wrażenia, i jak opowiada historię - podkreśla Romana Agnel.
Choć pierwsza premiera sezonu została zaplanowana na październik, Balet otworzył sezon już 3 września. Zatańczył wtedy na Wawelu poloneza w ramach Narodowego Czytania, którego lekturą były "Ballady i romanse".
Scenariusz i reżyseria: Romana Agnel, choreografia: Romana Agnel, Alina Towarnicka, Leszek Rembowski oraz oryginalne choreografie z epoki, kostiumy: Elżbieta Wójtowicz-Gularowska, projekcje: Krzysztof Antkowiak.
- To była najbrzydsza ulica Krakowa. Pamiętacie jeszcze jak wyglądała?
- Malowniczy zakątek pod Krakowem: zamek, jezioro z zaporą i piękne drewniane chaty
- Chcesz zaoszczędzić? Wyjmij te urządzenia z gniazdka
- Horoskop jesienno-zimowy dla wszystkich znaków zodiaku
- Emerytury w październiku 2022. Takie przelewy będą dostawać emeryci po zmianach
- Najpopularniejsze imiona w tym roku w Krakowie. TOP 10 dla chłopców i dla dziewczynek