FLESZ - Stan wyjątkowy na granicy z Białorusią

Hasło tegorocznej edycji festiwalu nawiązuje do specyficznego i wielogatunkowego medium, które łączy przestrzeń wirtualną i rzeczywistą – gry wideo. Współczesnym grom trudno już przypisać jedynie funkcję rozrywkową – urosły one do rangi rytuału, a nawet obiektu kultu, stając się obiektem medialnym, a często nawet zmieniając się w narzędzia ekspresji artystycznej.
– Dzięki swojej interaktywności, gry stały się jednym z najbardziej postępowych sposobów komunikacji – mówi Elwira Wojtunik, dyrektorka artystyczna festiwalu. – Posiadają ogromne możliwości edukacyjne i poznawcze, eksplorują zagadnienia związane z symulacją oraz reprezentacją, konfrontują ze społecznymi i ideologicznymi problemami, a także prezentują potencjał twórczy daleki od eskapizmu, jednocześnie nie stroniąc od zabawy.
Na wystawie w Pałacu Potockich zobaczymy m.in. jedną z pierwszych eksperymentalnych gier artystycznych w historii, stworzoną przez mistrza wideoartu Billa Violę z USA – 'The Night Journey", zrealizowaną z Game Innovation Lab na Uniwersytecie w Południowej Kalifornii. Będzie można również zagrać w gry artystyczne, zaprojektowane przez Josepha DeLappe (USA), Lawrence'a Leka (Niemcy), Total Refusal (Austria), Andyego Kelly (Wielka Brytania) czy Tale of Tales (Belgia).
Z okazji obchodów setnych urodzin Stanisława Lema, który często sięgał do teorii gier, festiwal Patchlab przygotował specjalne pasmo zatytułowane "Lemosfera". Będzie można wziąć udział w interaktywnym projekcie "Messages To The Post-Human Earth", przeznaczonym do odbioru w parach. Praca powstała w wyniku inspiracji brytyjskiego kolektywu Anagram propozycją Lema, aby zakodować informację o składowanych niebezpiecznych odpadach nuklearnych w DNA drzew. Ten wyjątkowy projekt, mający formę doświadczenia dźwiękowego z elementami rozszerzonej rzeczywistości będzie prezentowany premierowo w Ogrodzie Botanicznym UJ.
Podświetlone billboardy w przestrzeni Starego Miasta Krakowa staną się planszą gry miejskiej "E-LEM-ENTY", inspirowanej gwiezdnymi podróżami Ijona Tichego, a za pośrednictwem platformy PLAY KRAKOW zobaczymy specjalny projekt audiowizualny irańskiego artysty Ali Phi - "Indefinite Couplet" - zrealizowany we współpracy z Galerią Contemporary Art Arsenal w Toronto.
Hasło dziesiątej edycji kwestionuje również uprzywilejowaną pozycję człowieka na planecie. Pandemia i ekstremalne warunki pogodowe usilnie zwracają naszą uwagę na zmiany klimatyczne i skutki działalności człowieka. Wątek ten pojawi się m.in. w koncercie audiowizualnym "Subassemblies" japońskiego artysty Ryoichiego Kurokawy, w którym artysta przedstawi siłę natury, przejmującą władzę nad wytworami człowieka. To spektakularne widowisko zobaczymy ostatniego dnia festiwalu, podczas specjalnego wieczoru w Muzeum Sztuki i Techniki Japońskiej Manggha, gdzie wystąpi również Tatsuru Arai, tworzący kompozycje, które pozwalają na dźwiękowe doświadczenie części natury wszechświata.
W przestrzeni klubu Hevre+1, podczas AVnocy zanurzymy się w trzy audiowizualne performansy, realizowane na żywo przez artystów z Toronto, Budapesztu i Wiednia. W programie znajdą się również animacje nagrodzone na Ars Electronica w Linzu.
Dla osób, które nie będą miały możliwości przybycia do Krakowa, część programu dostępna będzie online. Zdalnie uczestniczyć będzie można w panelach eksperckich dotyczących gier artystycznych oraz w trzech warsztatach projektowania narracji interaktywnej, prowadzonych przez The Kissinger Twins - laureatów nagrody The Webby Awards - czy autorkę docenionego na Sundance Film Festival projektu "Noccc", Weronikę Lewandowską.
Wszystkie informacje: www.patchlab.pl