https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Gorąco wokół budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic. Mieszkańcy przyszli protestować na miejscu wycinki drzew

Piotr Rąpalski
Wideo
od 16 lat
W poniedziałek rozpoczęła się wycinka drzew z powodu budowy linii tramwajowej do Mistrzejowic. Urzędnicy zapewniali, że usuwają drzewa, które nie stanowią osi sporu z mieszkańcami. Ci jednak uważają inaczej i są przeciwni karczowaniu, szczególnie, że nie mają ostatecznych zapewnień, że faktycznie wycinka zostanie ograniczone. Zorganizowali się i wcześnie rano we wtorek rozpoczęli kolejną pikietę, tym razem na miejscu wycinki drzew przy ul. Młyńskiej. Mało tego, podejmują starania by do budowy linii tramwaju w ogóle nie doszło i nazywają to "opcją atomową".

Wycinka drzew na Młyńskiej. Urzędnicy swoje, mieszkańcy swoje

"Rozpoczęły się pierwsze prace przygotowawcze związane z przebudową infrastruktury technicznej oraz budową linii tramwajowej do Mistrzejowic. Na początek prace będą prowadzone na terenach, które nie wzbudzały kontrowersji i nie są objęte analizą możliwych korekt projektowych" - podawali w poniedziałek urzędnicy miejscy.

Mieszkańcy chyba mają jednak inne zdanie: "O 7.00 odbędzie się protest na miejscu wycinki drzew na ulicy Młyńskiej. Tam dziś zostało wyciętych kilkadziesiąt drzew w ramach przeskalowane inwestycji tramwajowej KST IV Meissnera-Mistrzejowice. Mieszkańcy są zbulwersowani brakiem przedstawienia przez miasto planu naprawczego do zredukowania liczby wycinanych drzew" - taką informację dostaliśmy wczoraj późnym popołudniem.

Uchwałą w inwestycję tramwajową do Mistrzejowic

Nie tylko protestują pikietując, ale jak mówią "uruchamiają opcję atomową" co ogłosili na Facebooku:

  • "Kolejny raz oszukani - uruchamiamy opcję atomową nr 1: obywatelską inicjatywę uchwałodawczą ws. Tramwaju na Mistrzejowice!
  • Miały być analizy, ponowne prognozy, korekty, oglądanie każdego drzewa. Jest pasmo spotkań, chaos, brak raportu z konsultacji i… rozpoczęcie robót oraz wycinek.
  • Koniec z ignorowaniem głosu społecznego. Po 2 latach próśb, merytorycznych rozmów, przedstawiania audytów społecznych, uruchamiamy dziś obywatelską inicjatywę uchwałodawczą ws. zmian w Wieloletniej Prognozie Finansowej (WPF) dla zadania Tramwaj do Mistrzejowic. Według naszej propozycji całkowicie wycinamy finansowanie dla inwestycji w latach 2023 i 2024 z miejskiego budżetu. To oznacza, że prace budowlane powinny być wstrzymane. Wycinamy projekt z budżetu, a nie drzewa na terenie Mistrzejowic i Prądnika!
  • Jednocześnie nie wprowadzamy zmian w WPF na lata kolejne, a sumy z pierwszych lat zostanie przewidziana w latach kolejnych. Dzięki temu chcemy, aby miasto zyskało odpowiedni czas na wprowadzenie zmian, które dostosują inwestycję do oczekiwań społecznych i wyzwań stojących przed Krakowem w kolejnych dekadach.
  • Deklarujemy, że po spełnieniu podnoszonych od kilku lat postulatów społecznych, czyli ograniczenia inwestycji do budowy wyłącznie tramwaju oraz przebudowy infrastruktury wyłącznie z tramwajem kolidującej, wycofamy naszą inicjatywę, aby nie blokować budowy.
  • W kolejnych dniach będziemy prezentować kolejne rozwiązania formalno-prawne, które zaplanowaliśmy. Nasza cierpliwość się skończyła - czas przypomnieć włodarzom, dla kogo pracują. Będzie to także sprawdzian dla radnych, czy rzeczywiście bronią interesu mieszkańców, czy tylko pozostają w sferze medialnych zapewnień i deklaracji. Będziemy relacjonować, jak poszczególni radni i radne odpowiadają na inicjatywę i łamanie społecznych obietnic.
  • Od dziś można zbierać podpisy w formie papierowej. Wzór formularza tutaj -> https://bit.ly/3NzAlMA
  • Projekt obywatelskiej uchwały -> https://bit.ly/3pBdRm8
  • Za kilka dni, inicjatywa pojawi się także w Biuletynie Informacji Publicznej i będzie można ją podpisywać elektronicznie.

Prezydent Krakowa Jacek Majchrowski wraz z urzędnikami miejskimi przestrzega jednak, że wycofanie się z inwestycji spowoduje konieczność wypłaty odszkodowania już wybranemu wykonawcy budowy linii tramwajowej. Dodają ponadto, że nie zrealizowanie tej inwestycji odetnie spory rejon Krakowa od szybkiej komunikacji miejskiej. Pojawia się też wątek polityczny, że protest podgrzewają ci, którzy chcą zaistnieć w okresie przedwyborczym.

3 sposoby na piękny trawnik, zobacz co radzi ekspert, to musisz wiedzieć!

od 16 lat

Komentarze 20

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

K
Krzysztof Polak
4 lipca, 13:51, Łukasz:

Wielki protest, około 10 osób. Można się rozejść. Pilarze niech rżną i wióry niech lecą. Miasto dla mieszkańców.

W punkt. Ale oszołomstwo próbuje wrzucić temat na media ogólnopolskie, dzisiaj ukazał się na Interia.pl mocno stronniczy artykuł red. Serafina. Dziwi mnie też ( albo i nie), że redakcja GK podgrzewa temat sensacyjnymi tytułami.

I
Igor
TAK dla tramwaju!

Zrobić ankietę i głosowanie TAK dla tramwaju
K
KrosnoCzeka
4 lipca, 10:40, Zbigniew Rusek:

W ogóle nie powinni budowąć tej linii tramwajowej. Jak już urzędnicy upierają się przy tramwaju, to raczej większy sens miałaby odnoga tego tramwaju do Górki Narodowej - przez Prądnik Czerwony do Mistrzejowic (wiaduktem nad Al. 29-listopada), po trasach, ktorymi NIE kursują autobusy. meissnera, Młyńską i Dobrego Pasterza absolutnie nie powinien kursować tramwaj (gdzie się zmieści na Dobrego pasterza - chyba dosłownie pół metra od okien). Lepiej byłoby, gdyby zrobiono priorytet dla autobusów na ciągu od Brodowicza przez Olszyny, Pilotów, Młyńską itd. aż do Al. Andersa (czyli autobus powinien dostawać zielone światło 'z marszu"), wybudowano przejścia podziemne przy Almie i na Młyńskiej (na przeciw wlotu ul. Miechowity), poszerzono (tam gdzie się da - pod wiaduktem nic się nie da zrobić) prawe pasy ul. Pilotów i Olszyny (są za wąskie, jak na potrzeby tak dużych pojazdów, jak autobusy), kratki ściekowe na w/w ulicach wprowadzono w krawęzniki (zapadają się pod cięzarem autobusów, stad "tąpnięcia" autobusów) i na newralgicznych odcinkach zrobiono BUS-pasy (Pilotów od przystanku "Pilotów" aż do samego Ronda Młyńskiego, oraz na Młyńskiej od przystanku "Miechowity" aż do samego ronda POLSAD-u). Precz z tramwajami!!!

Precz z ruska komentarzami!

K
Kuń.
4 lipca, 10:40, Zbigniew Rusek:

W ogóle nie powinni budowąć tej linii tramwajowej. Jak już urzędnicy upierają się przy tramwaju, to raczej większy sens miałaby odnoga tego tramwaju do Górki Narodowej - przez Prądnik Czerwony do Mistrzejowic (wiaduktem nad Al. 29-listopada), po trasach, ktorymi NIE kursują autobusy. meissnera, Młyńską i Dobrego Pasterza absolutnie nie powinien kursować tramwaj (gdzie się zmieści na Dobrego pasterza - chyba dosłownie pół metra od okien). Lepiej byłoby, gdyby zrobiono priorytet dla autobusów na ciągu od Brodowicza przez Olszyny, Pilotów, Młyńską itd. aż do Al. Andersa (czyli autobus powinien dostawać zielone światło 'z marszu"), wybudowano przejścia podziemne przy Almie i na Młyńskiej (na przeciw wlotu ul. Miechowity), poszerzono (tam gdzie się da - pod wiaduktem nic się nie da zrobić) prawe pasy ul. Pilotów i Olszyny (są za wąskie, jak na potrzeby tak dużych pojazdów, jak autobusy), kratki ściekowe na w/w ulicach wprowadzono w krawęzniki (zapadają się pod cięzarem autobusów, stad "tąpnięcia" autobusów) i na newralgicznych odcinkach zrobiono BUS-pasy (Pilotów od przystanku "Pilotów" aż do samego Ronda Młyńskiego, oraz na Młyńskiej od przystanku "Miechowity" aż do samego ronda POLSAD-u). Precz z tramwajami!!!

Woda na młyn dla sowieta." Autobus czerwony,po ulicach mego miasta mknie.....

b
buszmen
4 lipca, 7:48, buszmen:

Albo tramwaj albo drzewa- co za ludzie buszmeni.

No może jeszcze trzecia opcja- slalom gigant tramwaju pomiędzy drzewami-buhahaha

4 lipca, 14:04, Grzegorz:

Nie dzbanuszku drzewa tak bus pas i autobus tak tramwaj -NIE

Tramwaj jest eko dzbanie jeden...

G
GIT
4 lipca, 07:48, buszmen:

Albo tramwaj albo drzewa- co za ludzie buszmeni.

No może jeszcze trzecia opcja- slalom gigant tramwaju pomiędzy drzewami-buhahaha

4 lipca, 8:40, metr0:

Ludzie już wybrali w referendum trzecią opcję - metro, zmiast zagracających miasto tramwajów ślimaków. W wielu zabytkowych miastach europy da się to zrobić, tutaj oczywiście się nie da.

Oczym ty piszesz??? metro dotrze do 5% mieszkańców a tramwaj dociera do 60%...

K
Krzysztof Polak
Mam nadzieję, że inwestor i miasto nie ugną się przed grupką ekooszołomów. Widać jakie są ich prawdziwe intencje. Chcą doprowadzić do fiaska całej inwestycji. Pytanie kto i od kiedy ich podpuszcza. Kontynuować wycinkę i rozpocząć wykopy.
M
Mieszkaniec
Proszę nie wstrzymywać tej inwestycji, już teraz ciężko podróżuje się po tej okolicy.

Dziękuję
Z
Zdenek Czech
Budować linie tramwajową, Prądnik Czerwony czeka na obiecywany tramwaj już 110 lat !!!

Nie przejmować się grupką kartonowych yndywidualistów sponsorowanych przez pewnego karierowicza. Drzewa to nie święte krowy, w dodatku lichej jakości. Precz ze sznurami autobusów, na Młyńskiej !
G
Grzegorz
4 lipca, 13:51, Łukasz:

Wielki protest, około 10 osób. Można się rozejść. Pilarze niech rżną i wióry niech lecą. Miasto dla mieszkańców.

A dla dzbanów takich jak ty wioski.Wracaj do siebie i sobie rżnij i piluj na podwórku swoim.

G
Grzegorz
4 lipca, 10:40, Zbigniew Rusek:

W ogóle nie powinni budowąć tej linii tramwajowej. Jak już urzędnicy upierają się przy tramwaju, to raczej większy sens miałaby odnoga tego tramwaju do Górki Narodowej - przez Prądnik Czerwony do Mistrzejowic (wiaduktem nad Al. 29-listopada), po trasach, ktorymi NIE kursują autobusy. meissnera, Młyńską i Dobrego Pasterza absolutnie nie powinien kursować tramwaj (gdzie się zmieści na Dobrego pasterza - chyba dosłownie pół metra od okien). Lepiej byłoby, gdyby zrobiono priorytet dla autobusów na ciągu od Brodowicza przez Olszyny, Pilotów, Młyńską itd. aż do Al. Andersa (czyli autobus powinien dostawać zielone światło 'z marszu"), wybudowano przejścia podziemne przy Almie i na Młyńskiej (na przeciw wlotu ul. Miechowity), poszerzono (tam gdzie się da - pod wiaduktem nic się nie da zrobić) prawe pasy ul. Pilotów i Olszyny (są za wąskie, jak na potrzeby tak dużych pojazdów, jak autobusy), kratki ściekowe na w/w ulicach wprowadzono w krawęzniki (zapadają się pod cięzarem autobusów, stad "tąpnięcia" autobusów) i na newralgicznych odcinkach zrobiono BUS-pasy (Pilotów od przystanku "Pilotów" aż do samego Ronda Młyńskiego, oraz na Młyńskiej od przystanku "Miechowity" aż do samego ronda POLSAD-u). Precz z tramwajami!!!

Panie Zbyszku sto procent racji.

G
Grzegorz
4 lipca, 7:48, buszmen:

Albo tramwaj albo drzewa- co za ludzie buszmeni.

No może jeszcze trzecia opcja- slalom gigant tramwaju pomiędzy drzewami-buhahaha

Nie dzbanuszku drzewa tak bus pas i autobus tak tramwaj -NIE

Ł
Łukasz
Wielki protest, około 10 osób. Można się rozejść. Pilarze niech rżną i wióry niech lecą. Miasto dla mieszkańców.
p
paszki won.
4 lipca, 9:38, :]:

„Urzędnicy swoje, mieszkańcy swoje”

No i tak samo będzie w kwestii planowanego „Mordoru” na Rybitwach: będą „konsultacje”, ludzie się wypowiedzą — a potem urzędnicy i tak to „oleją” i zrobią swoje.

JUŻ NIEDŁUGO!!!!!MAJCHER PRZEGRA Z KRETESEM I TE URZĘDASY WYLECĄ NA ZBITY PYSK!!!! PRZYJDZIE WIELKA MIOTŁA ONI TO WIEDZĄ.ROCZNIKI 52,53,55 ITD.PÓJDĄ NA H......!!!!!

e
eleo-nora
Nie zdziwiłabym się gdyby za 5 lat w miejsce Ronda Barei zrobiono zajezdnię tramwajową
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska