Kraków. Linia tramwajowa do Górki Narodowej. 10 miesięcy budowy nowego torowiska.. Widać już, którędy pojedzie tramwaj

Arkadiusz Maciejowski
Arkadiusz Maciejowski
Budowa linii tramwajowej do Górki Narodowej. Przebieg trasy na kolejnych slajdach. ZIM Kraków
Od 10 miesięcy trwa już budowa torowiska z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej. W Zarządzie Inwestycji Miejskich podkreślają, że na niemal całym - ponad pięciokilometrowym odcinku - prowadzone są obecnie roboty. Widać już, szczególnie z lotu ptaka, którędy dokładnie będzie jechał tramwaj. Przejdź do galerii zdjęć i zobacz. Kliknij w przycisk "zobacz galerię" i przesuwaj zdjęcia w prawo - naciśnij strzałkę lub przycisk NASTĘPNE.

Kraków. budowa torowiska z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej

Przebieg trasy:

W ZIM przypominają, że nowa linia tramwajowa będzie miała 5 km długości. W ramach zadania powstaną 23 perony tramwajowe. Realizacja zadania rozpocznie się już od skrzyżowania ul. Wybickiego, dr. Twardego i Bratysławskiej. Powstanie tam przystanek z jednym peronem tramwajowym. Kolejne dwa perony powstaną przy skrzyżowaniu z ul. Fieldorfa Nila. W ramach inwestycji zostanie zmodernizowana jezdnia tej ulicy, a skrzyżowanie tej ulicy z ul. Krowoderskich Zuchów stanie się rondem. Do ul. Fieldorfa Nila będzie dochodził buspas i jezdnia do obsługi parkingu.

W ramach inwestycji powstaną też trzy perony tramwajowe na pętli „Krowodrza Górka”. Tam też powstanie pierwszy z trzech parkingów P&R. Dalej linia tramwajowa będzie biegła w kierunku północnym, nad biegnącą w tunelu ulicą Opolską.

Dwa kolejne perony powstaną przy ul. Pachońskiego.

W tym rejonie zlokalizowany będzie drugi z parkingów P&R. Następnie tramwaj skręci na wschód, by zatrzymać się na dwuperonowym przystanku w rejonie ul. Białoprądnickiej, a następnie przy ul. Górnickiego. Jadąc dalej w kierunku południowo-wschodnim wzdłuż ul. Siewnej dwa perony tramwajowe zaplanowano w rejonie skrzyżowania z ul. Mackiewicza.

Po kilkudziesięciu metrach trasa odłączy się od ul. Siewnej, by w rejonie ul. Bociana skręcić na północ. Tam powstaną kolejne dwa perony tramwajowe. Następnie, po pokonaniu magistrali kolejowej dwuperonowy przystanek przewidziano przy ul. Kuźnicy Kołłątajowskiej. Dwa perony zlokalizowane też będą przy skrzyżowaniu linii z ul. Banacha. Nowa trasa zakończy swój bieg przy pętli „Górka Narodowa”, gdzie powstaną trzy perony tramwajowe. Przy pętli powstanie też terminal autobusowy.

Rewolucję czeka m.in. rejon ulicy Opolskiej

Aby zapewnić bezkolizyjny i szybki przejazd tramwaju na północ, ruch samochodowy na linii wschód – zachód będzie poprowadzony około 100 metrowym, dwukomorowym tunelem. Komunikacja tramwajowa, rowerowa i piesza będzie się odbywać górą, z wykorzystaniem estakady nad dolina potoku Sudoł. Estakadą pojadą też kierowcy, którzy będą chcieli z ul. Opolskiej pojechać na północ w kierunku Trasy Wolbromskiej, z ominięciem ulic o charakterze lokalnym - wyliczają w ZIM.

I zaznaczają, że po 10 miesiącach robót, obszar, gdzie prowadzone są prace widać bardzo dobrze szczególnie z lotu ptaka.

- Teren inwestycji został niemal całkowicie oczyszczony z kolidującej infrastruktury. Bardzo zaawansowane są prace związane z przebudową i budowy nowej infrastruktury podziemnej. Sieć elektroenergetyczna to 70 proc. zaawansowania, a sieć ciepłownicza – około 40 proc. (choć w rejonie Opolskiej to ponad 70 proc.). Okazale prezentuje się już most na rzece Białusze, a konstrukcje oporowe tzw. wanny, dobijają już do 50 proc. zaawansowania. Prace trwają też przy innych obiektach inżynierskich oraz przy przekładkach pozostałych sieci uzbrojenia - zaznaczają w ZIM.

W spółce zajmującej się kluczowymi inwestycjami miejskim zaznaczają również m.in., że w rejonie ulicy Banacha prace ziemne pod przyszłe torowisko i drogę zaawansowane są w ponad 70 proc, a pomiędzy ulicą Mackiewicza na Górnickiego wykonano frezowanie starej nawierzchni. Roboty drogowe i torowe trwają też pomiędzy ulicą Zielińską i Białoprądnicką, gdzie również ściągnięto pierwszą warstwę ziemi.

Inwestycja objęła już niemal cały odcinek od ul. Bratysławskiej do Górki Narodowej. Wyjątkiem jest rejon, gdzie powstanie pętla początkowa. Tam - jak podkreślają w ZIM - prace będą realizowane dopiero po przeprowadzeniu remediacji zanieczyszczonego terenu (remediacja to działania zmierzające do usunięcia lub zmniejszenia ilości zanieczyszczeń powierzchni ziemi, wprowadzonych do niej w wyniku działalności człowieka).

Właśnie w kwestii pętli - jak pisaliśmy niedawno - piętrzą się kontrowersje.

Kraków. Linia tramwajowa do Górki Narodowej powstanie bez pę...

Wykonawcą całej inwestycji jest konsorcjum firm: Przedsiębiorstwo Usług Technicznych „Intercor” Sp. z o.o. oraz Przedsiębiorstwo Inżynieryjnych Robót Kolejowych „Tor-Krak” Sp. z o.o. Wartość kontraktowa zadania to 327 mln zł.

Zgodnie z kontraktem budowa powinna zakończyć się w 2022 roku.
Przebieg trasy:

Wideo

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Anna

Powinni robić to dzień i noc bo północną część Krakowa jest sparaliżowana, a dzieci jeszcze do szkoły nie wróciły...

1. Remont opolskiej i odcinkowo jeden pas ruchu

2. Zamknięcie ul. Siewnej

3. Remont 29 listopada zwężenia

4. Zamknięcie ulicy dlugopolskiej w Zielonkach

5. Jednokierunkowa Białoprądnicka

Co może pójść nie tak?

Remonty tak ale nie kosztem odcięcia jednej części Krakowa. Na ul. Łokietka czy Opolskiej robią się straszne korki bo nie ma trasy alternatywnej a przecież część osób jeździło siewna Białoprądnicka czy właśnie dlugopolska aby uniknąć korka.

G
Gość

to był moment jak przed balkonem wyrósł tramwaj :)

Dodaj ogłoszenie