W tym roku sukcesem zespołu konserwatorskiego była m.in. restauracja polskiego szybowca „Salamandra” , czy odtworzenie zachowanej kabiny pilotów z dwusilnikowego powojennego polskiego samolotu CSS 12.
Sukcesem było także zakończone wcześniej prace przy będącym w depozycie samolocie francuskiej konstrukcji – „Caudron”, na którym w czasie II wojny światowej, w francuskiej kampanii walczyli Polacy. Dziś ten unikalny egzemplarz jest własnością jednego z fińskich muzeów.
Pomaga drukarka 3D
– Caudron to ciekawa konstrukcja połączenia drewna, metalu i płótna. Trochę eksperymentalnie przy jego restauracji wykorzystana została technika druku 3D. Ponieważ samolot jest depozytem musieliśmy jak najmniej ingerować w oryginalne części czego przykładem jest zachowane oryginalne malowanie z II wojny światowej - mówi kierownik Działu Tadeusz Wysocki.
Zespół konserwatorów składa się z ośmiu osób. - Przydałoby się jeszcze kilku pracowników, biorąc pod uwagę ilość rzeczy jakie mamy do zrobienia. Pracy nie zabraknie na długie lata – podkreśla Tadeusz Wysocki.
Wiele obiektów czeka w kolejce do naprawy, jak np. pierwszy powojenny polski samolot „Szpak”.
- Obecnie zmagazynowanych jest 30 szybowców i ich naprawa to jedno z najważniejszych zadań jakie stoją przed Działem Konserwacji Muzealiów – podkreśla Tadeusz Wysocki.
Po wybudowaniu nowego hangaru planowana jest ich prezentacja.
Ciekawe losy lotniska
Lotnicze zabytki znajdują się na terenie byłego lotniska Rakowice-Czyżyny. W 1912 roku na rakowickich polach zostało założone jedne z pierwszych wojskowych stałych lotnisk w Europie. To właśnie lotnisko na Rakowicach, było pierwszym wolnym lotniskiem w wolnej Polsce.
W oparciu o jego zaplecze utworzony został na nim 2 Pułk Lotniczy w 1923 r. W 1928 r. powstał Akademicki Aeroklub Krakowski, przemianowany później na Aeroklub Krakowski. W okresie międzywojennym lotnisko było rozbudowywane, powstał nowoczesny cywilny port lotniczy.
Wszystko się jednak skończyło wraz z wybuchem II wojny światowej. Lotnisko było dwukrotnie bombardowane 1 września 1939 r., a już 6 września Niemcy zajęli Kraków i lotnisko, które stało się odtąd do końca wojny stałą bazą Luftwaffe.
Ogromne zmiany na lotnisku i jego okolicy zaszły po wojnie, a zwłaszcza w latach 60. W związku z rozbudową Krakowa zapadła decyzja o likwidacji lotniska. Jeszcze w latach 50. wyprowadziło się wojsko, w 1963 r. do Balic przeniósł się port cywilny, a rok później jako ostatnie opuściło to miejsce lotnictwo sanitarne. Aeroklub Krakowski przeniósł się do podkrakowskiego Pobiednika.
Dawna funkcja lotniska została przywrócona obiektom w Czyżynach dzięki stacjonowaniu od 1996 r. sekcji lotnictwa Komendy Wojewódzkiej Policji. Dział Konserwacji Muzealiów MLP znajduje się na uboczu muzealnych tras po, których poruszają się zwiedzający. W dawnych odnowionych niedawno garażach zostały zorganizowane pracownie konserwacji i restauracji oraz magazyny.
- To oni tworzyli niezwykły koloryt krakowskich ulic i placów. Pamiętacie ich?
- Oto najbogatsze i najbiedniejsze gminy Małopolski. Jedna zwraca szczególną uwagę!
- Niezwykła wieś z Małopolski znów jest gwiazdą internetu
- Pod Krakowem dobiega końca budowa... hinduskiej świątyni
- 15 objawów, które świadczą o tym, że możesz być zakażony nowym subwariantem Omikronu
Największe pożary we Francji od stu lat
