Kraków. Pogrzeb prof. Mirosława Handke, wybitnego naukowca i byłego ministra edukacji. Dzięki jego reformie powstały gimnazja

Artur Drożdżak
Artur Drożdżak
Kraków. Uroczystości pogrzebowe śp. prof. Mirosława Handke Anna Kaczmarz
Na Cmentarzu Rakowickim w Krakowie spoczął prof. Mirosław Handke. Były minister edukacji narodowej (1997–2000) w rządzie Jerzego Buzka zmarł 22 kwietnia 2021 r. w wieku 75 lat. Był profesorem nauk chemicznych i w latach 1993–1998 pełnił funkcję rektora Akademii Górniczo Hutniczej. Odpowiadał za reformę edukacji, która wprowadzała gimnazja.

Kraków. Pogrzeb prof. Mirosława Handke, byłego ministra edukacji i rektora AGH

Uroczystości pogrzebowe śp. prof. Mirosława Handke rozpoczęły się 29 kwietnia w kolegiacie św. Anny w Krakowie, gdzie została odprawiona msza święta żałobna. Ze względu na trwający stan epidemiczny udział w niej był ograniczony. W trakcie mszy przemawiał m.in. Jerzy Buzek, były premier, obecny był też Jan Duda, ojciec urzędującego prezydenta. Mszę koncelebrował metropolita krakowski abp Marek Jędraszewski.

Ostatnie pożegnanie byłego rektora AGH odbyło się tego samego dnia na Cmentarzu Rakowickim w Krakowie.

Mirosław Handke urodził się w 1946 r. w Lesznie. Ukończył studia na Wydziale Matematyczno-Fizyczno-Chemicznym UJ (1969). Z Akademią Górniczo-Hutniczą był związany od 1969 r. Uczeń prof. Edwarda Görlicha, stypendysta w latach 1984-1986 i 1989 Harrick Scientific Corporation Institute. Był profesorem wizytującym na Uniwersytecie w Genui, w Institute of Technology w Haifie w Izraelu i na Uniwersytecie Technicznym w Klaustal (1986-1989).

Założyciel struktur i wiceprzewodniczący NSZZ „Solidarność” na AGH, współzałożyciel Małopolskiego Klubu Konserwatywnego.

Prof. Mirosław Handke był wybitnym naukowcem

Dwukrotnie wybierany na rektora AGH: w latach 1993-1996 oraz 1996-1998. Był to okres intensywnej pracy, zreformowano strukturę organizacyjną uczelni (zniesiono instytuty, a powołano katedry) oraz system finansowy uczelni. Jak podkreśla uczelnia, system finansowy działał niezwykle efektywnie i pozwolił na wyprowadzenie AGH z deficytu. O jego zaletach świadczy fakt, że obowiązuje on, prawie w niezmienionej postaci, do chwili obecnej.

Jako przewodniczący Konferencji Rektorów Polskich Uczelni Technicznych prof. Handke był inicjatorem i współzałożycielem Konferencji Rektorów Akademickich Szkół Polskich (KRASP). Od 31 października 1997 r. do 20 lipca 2000 r. sprawował funkcję ministra edukacji narodowej w rządzie Jerzego Buzka. Był współtwórcą reformy systemu oświaty z 1999 r.

Prof. Mirosław Handke i jego wielka reforma oświaty

Reforma zastąpiła obowiązującą od 1968 r. dwustopniową strukturę szkolnictwa, wprowadzając trzyletnie gimnazja, w których naukę uczeń rozpoczynał po ukończeniu sześciu klas podstawówki. Wprowadzono równolegle powszechny system egzaminów zewnętrznych po szkole podstawowej i gimnazjum. Gruntownie zmieniono zasady egzaminu maturalnego (tzw. nowa matura), przywracając obowiązkowy egzamin maturalny z matematyki. Nowa matura zastąpiła egzaminy na wyższe uczelnie.

Reforma zakładała również likwidację techników i liceów zawodowych, zastępując je systemem szkolnictwa pomaturalnego. Powołano wyższe szkoły zawodowe.

Łącznie prof. Handke opublikował ok. 150 prac, z których 103 prace znajdują się na liście Google Scholar i według tego wydawnictwa były one cytowane ok. 1200 razy.

Autor dwóch podręczników akademickich, pięciu książek i ponad 150 publikacji naukowych z dziedziny chemii krzemianów i spektroskopii. Należał do wielu krajowych i zagranicznych stowarzyszeń naukowych.

Komentarze 6

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

Ta asysta przebierańców to nagroda za stan oświaty?

H
Hutnicze

"Wielką reformę oświaty" można porównać do "leczenia" chorego za pomocą eutanazji.

G
Gość

Przykro mi bardzo, ale dziennikarz nie odrobił lekcji. To nieprawda, że reforma przygotowana pod kierunkiem prof. Handkego i pani Dzierzgowskiej zakładała likwidacje techników i szkół zasadniczych. Struktura szkolnictwa była bardzo dobrze przygotowana, a o wyborze kształcenia zawodowego można było decydować już po gimnazjum lub później, po ukończeniu kształcenia ogólnego, jeżeli taka była decyzja ucznia. Szkoda, że dziennikarz nie okazał się rzetelny i nie pofatygował się, by sprawdzić proponowaną wówczas strukturę szkolnictwa.

:/

Wprawdzie Pan Profesor nie zapoczątkował degradacji polskiego systemu edukacji -- to zaczęło się zaraz po 1989 r. (a może nawet ciut wcześniej?), jednakowoż walnie przyczynił się do rozłożenia go "na obie łopatki". Skutki będziemy odczuwać jeszcze przez dziesięciolecia.

p
pimpuś-pimpuś !

Generalnie, rację miał kiedyś Palikot (chociaż był słabym politykiem), który chciał wszystkie studia na kierunkach humanistycznych uczynić płatnymi. Na zasadzie, jeśli ktoś ma taką fanaberię, żeby to studiować, to niech płaci. Żadnych elementów naukowości w tych dziedzinach nie ma, i kiedyś ta fikcja i patologia, która trwa obecnie będzie musiała być zweryfikowana.

Tutaj, w przypadku pogrzebu tego osobnika, odpowiedzialnego za rozłożenie oświaty na łopatki, należy skończyć ze zwyczajem niemówienia o takich fatalnych osobach prawdy. Ten człowiek nie zrobił dla oświaty dobrego nic ! I za swoje działania nie przeprosił.

Z
Zbigniew Rusek

Na szczęście nie doszło do całkowitej likwidacji techników, ale sporo z nich zlikwidowano. Technikum to jedyny typ szkoły, który chroni przed bezrobociem - daje zawód.

Dodaj ogłoszenie