reklama

Kraków. Premiera spektaklu "Hamlet" w reżyserii Bartosza Szydłowskiego w Teatrze im. Juliusza Słowackiego [ZDJĘCIA]

(red)Zaktualizowano 
"Hamlet" w reżyserii Bartosza Szydłowskiego Adam Wojnar
Reżyser Bartosz Szydłowski, kurator programu Teatru w Krakowie im. Juliusza Słowackiego i dyrektor Teatru Łaźnia Nowa, sięga po „Hamleta” Szekspira, ale też po „Studium o Hamlecie” Stanisława Wyspiańskiego.

I to Wyspiański ma być naszym przewodnikiem po tej szekspirowskiej opowieści „o pogardzie do drugiego człowieka i strachu przed jego niezależnością”.

„W Polsce zagadką Hamleta jest to: co jest w Polsce - do myślenia” - pisze Wyspiański. A Szydłowski idzie za jego głosem. Czyta najsłynniejszy dramat Szekspira poprzez świat idei Stanisława Wyspiańskiego, zawarty choćby w „Wyzwoleniu” i w „Studium...”.

Inspiracją do powstania tego drugiego tekstu, który stanowi kręgosłup spektaklu, była wizyta, jaką złożył Wyspiańskiemu w 1904 roku, w okolicach świąt Bożego Narodzenia, aktor Kazimierz Kamiński, który poprosił autora „Wyzwolenia” o pomoc w zinterpretowaniu szekspirowskiego bohatera. Dramaturg odrzucił aktorską interpretację Kamińskiego, jednocześnie proponując własną wizję postaci. W końcu Wyspiański postanowił pod wpływem tej rozmowy jeszcze raz wczytać się w dramat Szekspira i napisać własną jego interpretację.

Pojawia się nowatorska wizja Hamleta-intelektualisty, monologu będącego ciągiem historiozoficznego odczytania świata.

Widać przy tym, że Wyspiański pisał w pośpiechu. Podkreśla się jego wyścig z czasem, z przemijaniem, z chorobą. To jeszcze bardziej podkreśla dramatyzm tej interpretacji. - Hamlet prowokuje do osobistej wypowiedzi - mówi Bartosz Szydłowski. - Przez kilka tygodni, w swoim stanie chorobowym, Stanisław Wyspiański poprzez Hamleta próbował rozczytać siebie. Powstało „Studium...”, które dla mnie i Piotra Augustyniaka, jest podstawą poszukiwań w labiryncie szekspirowskim. Sprawdzamy, do jakiego świata się odwołuje, przeciwko jakiemu światu się buntuje. Hamlet broni swej przestrzeni intymności wobec rzeczywistości, która nie godzi się na odrębność - dodaje reżyser.

Wyspiański umierał na Polskę małostkową, egocentryczną, zaklętą w sloganach narodowości. Sięgał do Hamleta, bo widział w nim zmagania polskiego inteligenta, który stawał przeciwko światu kłamstw. Polski Hamlet współczesny to Hamlet czasów postprawdy. Ostatni samotnik przyzwoitości.

W obsadzie m.in. Hanna Bieluszko, Agnieszka Judycka, Tomasz Augustynowicz, Andrzej Grabowski, Maciej Jackowski, Mateusz Janicki, Marcin Kalisz, Tomasz Międzik, Krzysztof Piątkowski, Wojciech Skibiński, Dominik Stroka, Jerzy Światłoń.

Premiera: 9.11

Czytaj także

Muzotok: Łosowski SPox

Wideo

Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych”i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Komentarze 1

Ta strona jest chroniona przez reCAPTCHA i obowiązują na niej polityka prywatności oraz warunki korzystania z usługi firmy Google. Dodając komentarz, akceptujesz regulamin oraz Politykę Prywatności.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gość

z tego co usłyszałam , śpiew tekstu ...." być albo nie być ...itd " na melodię Psalmu Responsoryjnego to nie jest stosowny pomysł ...i żaden nowy

Nie znam jeszcze całości Zapytam czy . Jak zwykle u tego reżysera ... jest to atak na Kościoł ...? BS

Dodaj ogłoszenie

Wykryliśmy, że nadal blokujesz reklamy...

To dzięki reklamom możemy dostarczyć dla Ciebie wartościowe informacje. Jeśli cenisz naszą pracę, prosimy, odblokuj reklamy na naszej stronie.

Dziękujemy za Twoje wsparcie!

Jasne, chcę odblokować
Przycisk nie działa ?
1.
W prawym górnym rogu przegladarki znajdź i kliknij ikonkę AdBlock. Z otwartego menu wybierz opcję "Wstrzymaj blokowanie na stronach w tej domenie".
krok 1
2.
Pojawi się okienko AdBlock. Przesuń suwak maksymalnie w prawą stronę, a nastepnie kliknij "Wyklucz".
krok 2
3.
Gotowe! Zielona ikonka informuje, że reklamy na stronie zostały odblokowane.
krok 3