Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Przygotowują materiały do odbudowy wiaduktu nad ulicą Grzegórzecką [ZDJĘCIA]

Piotr Tymczak
Piotr Tymczak
Trwa przebudowa wiaduktu nad ul. Grzegórzecką, który jest poszerzany tak, by zmieściła się na nim dodatkowa para torów. Przygotowywany jest właśnie oryginalny materiał, który zostanie użyty do odbudowy zewnętrznej części kolejowego obiektu.
Trwa przebudowa wiaduktu nad ul. Grzegórzecką, który jest poszerzany tak, by zmieściła się na nim dodatkowa para torów. Przygotowywany jest właśnie oryginalny materiał, który zostanie użyty do odbudowy zewnętrznej części kolejowego obiektu. PKP PLK
Trwa przebudowa wiaduktu nad ul. Grzegórzecką, który jest poszerzany tak, by zmieściła się na nim dodatkowa para torów. Przygotowywany jest właśnie oryginalny materiał, który zostanie użyty do odbudowy zewnętrznej części kolejowego obiektu.

FLESZ - Piotr Czopek o bezpieczeństwie energetycznym

od 16 lat

- Zmienia się wiadukt kolejowy przy ulicy Grzegórzeckiej. Wykonawcy wzmacniają fundamenty i budują filary, na których oprze się konstrukcja nowego obiektu. Obok, pod nadzorem służb konserwatorskich, przygotowywany jest oryginalny materiał, który zostanie użyty do odbudowy zewnętrznej części wiaduktu - informują w PKP Polskie Linie Kolejowe.

Rozpoczęły się prace związane z wykonywaniem tunelu drogowego w ul. Opolskiej. Obiekt powstaje w ramach budowy nowej linii tramwajowej z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej.

Kraków. Tramwaj do Górki Narodowej: rozpoczęli budowę tunelu...

Przypomnijmy, że krakowianie byli przerażeni i oburzeni tym, iż we wrześniu 2021 r. wiadukt wykreślono z rejestru zabytków, a na początku tego roku wielkie koparki wyburzały część obiektu (od strony ul. Dietla), który stał tam od ponad 150 lat. W PKP PLK tłumaczyli, że nie było innego wyjścia, by kontynuować inwestycję kolejową, polegającą na dobudowie dodatkowej pary torów, głównie z myślą o rozwoju kolei aglomeracyjnej. W PKP PLK zapewniali również, że do rekonstrukcji elewacji zewnętrznej wiaduktu zostaną wykorzystane m.in. kamienne bloki i cegły, które wykonawca odzyskał z oryginalnego obiektu.

Przebudowa wiaduktu nad ul. Grzegórzecką to część modernizacji krakowskiej linii średnicowej (za ponad 1 mld zł), na odcinku Podłęże – Kraków Główny Towarowy. Wykonawca szacuje, że wszystkie prace przy obiekcie zajmą jeszcze ok. 12 miesięcy.

Początkowo plan był taki, że zabytkowy wiadukt zostanie zachowany, a jego konstrukcja będzie wzmocniona. Podczas prac okazało się jednak, iż trudno podjąć decyzję, by wprowadzić takie rozwiązanie i dzięki niemu w przyszłości zagwarantować bezpieczeństwo pasażerom. Problem z wiaduktem opóźniał całą inwestycję. PKP PLK zwróciło się więc do władz konserwatorskich o wykreślenie zabytku z rejestru „z uwagi na ważny interes państwa”. Wpis do rejestru uchyliła 1 września br. decyzja ministerialna.

W ramach gigantycznej inwestycji kolejowej w centrum, w sąsiedztwie wiaduktu powstaje przystanek kolejowy Kraków Grzegórzki. Obiekt ma zostać skończony po przebudowie wiaduktu. Otwarcie przystanku planowane jest więc na 2023 rok.

Przedsięwzięcie PKP PLK w centrum Krakowa obejmuje też budowę estakad kolejowych między ul. Miodową a Kopernika oraz budowę nowych trzech mostów nad Wisłą, przy jednym z nich powstanie też kładka pieszo-rowerowa.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska