FLESZ - Piotr Czopek o bezpieczeństwie energetycznym

- Zmienia się wiadukt kolejowy przy ulicy Grzegórzeckiej. Wykonawcy wzmacniają fundamenty i budują filary, na których oprze się konstrukcja nowego obiektu. Obok, pod nadzorem służb konserwatorskich, przygotowywany jest oryginalny materiał, który zostanie użyty do odbudowy zewnętrznej części wiaduktu - informują w PKP Polskie Linie Kolejowe.
Kraków. Tramwaj do Górki Narodowej: rozpoczęli budowę tunelu...
Przypomnijmy, że krakowianie byli przerażeni i oburzeni tym, iż we wrześniu 2021 r. wiadukt wykreślono z rejestru zabytków, a na początku tego roku wielkie koparki wyburzały część obiektu (od strony ul. Dietla), który stał tam od ponad 150 lat. W PKP PLK tłumaczyli, że nie było innego wyjścia, by kontynuować inwestycję kolejową, polegającą na dobudowie dodatkowej pary torów, głównie z myślą o rozwoju kolei aglomeracyjnej. W PKP PLK zapewniali również, że do rekonstrukcji elewacji zewnętrznej wiaduktu zostaną wykorzystane m.in. kamienne bloki i cegły, które wykonawca odzyskał z oryginalnego obiektu.
Przebudowa wiaduktu nad ul. Grzegórzecką to część modernizacji krakowskiej linii średnicowej (za ponad 1 mld zł), na odcinku Podłęże – Kraków Główny Towarowy. Wykonawca szacuje, że wszystkie prace przy obiekcie zajmą jeszcze ok. 12 miesięcy.
Początkowo plan był taki, że zabytkowy wiadukt zostanie zachowany, a jego konstrukcja będzie wzmocniona. Podczas prac okazało się jednak, iż trudno podjąć decyzję, by wprowadzić takie rozwiązanie i dzięki niemu w przyszłości zagwarantować bezpieczeństwo pasażerom. Problem z wiaduktem opóźniał całą inwestycję. PKP PLK zwróciło się więc do władz konserwatorskich o wykreślenie zabytku z rejestru „z uwagi na ważny interes państwa”. Wpis do rejestru uchyliła 1 września br. decyzja ministerialna.
W ramach gigantycznej inwestycji kolejowej w centrum, w sąsiedztwie wiaduktu powstaje przystanek kolejowy Kraków Grzegórzki. Obiekt ma zostać skończony po przebudowie wiaduktu. Otwarcie przystanku planowane jest więc na 2023 rok.
Przedsięwzięcie PKP PLK w centrum Krakowa obejmuje też budowę estakad kolejowych między ul. Miodową a Kopernika oraz budowę nowych trzech mostów nad Wisłą, przy jednym z nich powstanie też kładka pieszo-rowerowa.
- Kolejne termy w Małopolsce otwarte. Nowa atrakcja w regionie
- WIELKI chiński horoskop na 2022 rok! Co Cię czeka w roku tygrysa?
- Podstępny omikron. 20 objawów wirusa, które mogą przypominać przeziębienie
- Te miejsca już tak nie wyglądają. Rozpoznasz Kraków na archiwalnych zdjęciach?
- Kolejne problemy na zakopiance. Opóźni się budowa tunelu pod Luboniem Małym