Prace projektowe, które powinny rozpocząć się w połowie tegorocznych wakacji, będą dotyczyć odcinka Alei Solidarności o długości ok. 1,5 km, począwszy od Placu Centralnego.
- Projekt obejmie swym zakresem wszystkie elementy składowe ulicy, czyli: sieci podziemne, chodniki, drogi dla rowerów, zieleńce, jezdnie, torowisko. Zakres zadania został poszerzony o odcinek między skrzyżowaniem z ulicą Bulwarową a budowanym obecnie wiaduktem nad powstającą trasą S7. Na tym fragmencie projektant będzie musiał zaplanować drogi dla rowerów oraz dodatkową zwrotkę na wysokości skrzyżowania z ul. Wańkowicza (tak, by możliwy był wjazd w tą ulicę jadąc od strony Placu Centralnego), a także zaproponować koncepcję przebudowy mostu nad Dłubnią oraz zaprojektować retencję wody opadowej dla Alei Solidarności tak, żeby rozwiązać problem zalewanych podczas nawalnych deszczów piwnic pobliskich budynków – wyliczają urzędnicy.
ZDMK zaznacza też, że dokumentacja będzie musiała spełniać zalecenia konserwatora zabytków dla tego terenu. Ponadto „projektant będzie musiał wziąć pod uwagę wynik przeprowadzonych w ubiegłym roku konsultacji społecznych i zaproponować taki kształt przyszłej Alei Solidarności, który będzie satysfakcjonujący dla większości mieszkańców”.
Prace projektowe powinny ruszyć na przełomie lipca i sierpnia 2024, a firma, która wygra przetarg, dostatnie na wykonanie dokumentacji 15 miesięcy, co oznacza, że powinna być ona gotowa w czwartym kwartale 2025 roku. Natomiast na przebudowę torowiska i jezdni – bardzo wyczekiwaną i przez mieszkańców, i kierowców – będzie potrzebna, jak słyszymy z ZDMK „kwota w granicach 100 mln zł”.
Odcinkowy remont jezdni na całej Alei Solidarności. Prace zaplanowano do września 2024
Aleja Solidarności łączy okolice kombinatu z placem Centralnym w Nowej Hucie. Obsługuje osiedla: Centrum A, Centrum B, Szkolne i Stalowe, a także rejon Zalewu Nowohuckiego. Droga od lat jest w stanie wręcz katastrofalnym. W tym roku wystarczy pieniędzy tylko na położenie nowej nakładki asfaltowej i bieżące naprawy, ale za to na całej ulicy (ok. 2 km), a nie jak zakładano jeszcze wiosną 2024 tylko jej wybranych fragmentów.
Renowacja pierwszego fragmentu Alei Solidarności - ok. 150 m trasy, w rejonie skrzyżowania z ul. Bulwarową trwała od marca tego roku. Kolejno – wraz z początkiem kwietnia – ruszyły tego typu prace w rejonie skrzyżowania z Aleją Przyjaźni i ul. Mierzwy, natomiast w pierwszych dniach czerwca ZDMk poinformował, że na polecenie prezydenta Aleksandra Miszalskiego zakres remontu nakładkowego został poszerzony i prace obejmą ostatecznie całość drogi – od Placu Centralnego do ul. Bulwarowej.
- Obecnie prace trwają przy skrzyżowaniu Struga/Orkana, w najbliższych dniach podamy komunikat o szczegółach dotyczących prac asfaltowych, które wkrótce się tam rozpoczną, a także informację o kolejnym odcinku objętym pracami – zapowiadają urzędnicy.
Jak informuje ZDMK, Aleja Solidarności zostanie wyremontowana w technologi remontu nakładkowego, tzn. prace obejmą wymianę betonowych elementów ulicy (krawężników, ścieków przykrawężnikowych, bezpieczników) oraz warstw asfaltu. W pierwszej kolejności roboty są prowadzone w najbardziej zdegradowanych „punktach” ulicy, czyli na skrzyżowaniach, a potem na „odcinkach między skrzyżowaniami, które są sukcesywnie oddawane do użytku”. Przewidywany termin finału całości robót to koniec września 2024.
Plan na budowę Tarczy Wschód – minister podał szczegóły
