https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków. Spółka parkingowa kosztuje miliony, a miejsc postojowych nie przybywa

Piotr Tymczak
Andrzej Banaś
Radni miejscy znów zastanawiają się nad likwidacją Miejskiej Infrastruktury, skoro ta nie radzi sobie z budową parkingów.

Koszty funkcjonowania gminnej spółki Miejska Infrastruktura w ubiegłym roku wyniosły ponad 13 mln zł. Z tego ponad 12 mln zł to wynagrodzenie za zarządzanie strefą płatnego parkowania, z której roczne wpływy wyniosły ponad 54 mln zł. Problem w tym, że spółka nie realizuje tego, do czego miała być powołana, czyli budowy parkingów. W zeszłym roku MI miała wybudować tylko jeden obiekt typu park&ride, ale nawet z tym sobie nie poradziła. Termin otwarcia parkingu w Małym Płaszowie kilka razy przesuwano, wreszcie jest już gotowy, trwają odbiory i ma być udostępniony w tym miesiącu.

To może jednak nie pomóc spółce MI, bowiem miejscy radni są zdegustowani tym, co dzieje się w tej spółce i wracają do pomysłu jej likwidacji. Głosów krytyki nie szczędzą nawet radni Platformy Obywatelskiej, choć wiceprezesem MI od niedawna jest Jerzy Popiel, radny PO w poprzedniej kadencji.

- Na każdej komisji infrastruktury proszę, żeby mi wykazać, po co ta spółka istnieje. Żeby pokazali, jakie mają osiągnięcia i gdzie idą pieniądze za parkowanie. I nikt nie potrafi mi na to odpowiedzieć - mówi z irytacją radna Teodozja Maliszewska (PO). Zwraca uwagę, że spółka ma konkretny zysk, a nie potrafi wykazać, co z nim robi. - Jeśli to nie ulegnie poprawie i radni oraz mieszkańcy nie dostaną sensownego przedstawienia planów i działań spółki, to będziemy składać wniosek o jej likwidację - grzmi radna Maliszewska. - Jestem po prostu wściekła na działanie MI, ale daje im ostatnią szansę, zanim zdecyduje się na radykalne kroki - dodaje.

Radny Grzegorz Stawowy (PO), traktuje zapowiedź klubowej koleżanki trochę w kategoriach żartu, ale przyznaje, że spółka jest mało aktywna. - Efektów szczególnych nie ma, więc w sumie można ją zlikwidować - kwituje.

Spółka parkingowa funkcjonuje od połowy 2014 r. Miało być tak, że MI zarządza strefą płatnego parkowania, a wpływy z niej są przeznacza na budowę nowych miejsc postojowych dla aut. Do tej pory MI wybudowała i oddała zaledwie dwa parkingi park&ride.

Przypomnijmy, że wiosną 2016 r. radni PiS przygotowali projekt uchwały w sprawie likwidacji MI. Głównym powodem był fakt, że wtedy spółka, po dwóch latach działalności, nie wybudowała ani jednego parkingu. Ostatecznie radni dali szansę, aby MI mogła się jeszcze wykazać.

W 2017 r. wpływy ze strefy płatnego postoju przyniosły prawie 56 mln zł, a w tym czasie w Krakowie otwarto tylko jeden miejski parking park&ride w Kurdwanowie (za 3,7 mln zł).

W marcu 2017 r. nastąpiła zmiana na stanowisku prezesa MI - został nim Paweł Skrzypiec, który zastąpił Piotra Kąckiego. Efekty działania MI nadal były jednak bardzo mizerne. W zeszłym roku, na początku stycznia, oddano do użytku p&r w Bieżanowie (za 4,3 mln zł). W połowie 2018 r. na stanowisku prezesa MI Pawła Skrzypca zastąpił Andrzej Wałkowicz. Nadal nie ma jednak postępów. Spółka nie poradziła sobie nawet z budową w terminie wspomnianego, jednego parkingu P&R w Małym Płaszowie za 4 mln zł. Inwestycja miała być skończona w listopadzie, ale to się nie udało. Kolejny termin wyznaczono na styczeń i też z tego nic nie wyszło. - Parking jest na etapie odbiorów technicznych - informują w urzędzie. Zapewniają tam, że w najbliższym czasie zostanie podany oficjalny termin otwarcia obiektu.

Jeżeli chodzi o budowę kolejnych parkingów, to MI, jak co roku, ma szerokie plany (patrz ramka), ale radni i mieszkańcy obawiają się, że znów nic z tego może nie wyjść.

- MI stała się przechowalnią różnych osób, które dostają tam prace. Nie widać jednak pozytywów funkcjonowania tej spółki - komentuje Michał Drewnicki (PiS), wiceprzewodniczący Rady Miasta.

Sama MI przyznaje, że nie można zakładać, iż będzie przeznaczać wpływy ze strefy płatnego parkowania (SPP) na budowę parkingów: „Z mocy prawa spółka musi wpłacać do miejskiej kasy każdą złotówkę uzyskaną z SPP - nie może swobodnie rozporządzać tymi pieniędzmi”.

- Przynajmniej połowa wpływów ze strefy powinna być przeznaczana na budowę parkingów. Obiektów park&ride powinno powstawać kilka rocznie - podkreśla radny Michał Drewnicki.

Pieniądze i plany spółki MI

Dokapitalizowanie MI przez miasto:

Kapitał zakładowy: 201 4 - 394 tys. zł; podwyższenia kapiatłu zakładowego: 2016 - ponad 11 mln zł; 2017 - 7,9 mln zł; 2018 - 5,9 mln zł. Podsumowanie: kapitał zakładowy - 25,4 mln zł; kapitał zapasowy - 4,9 mln zł.

Dochody z Budżetu miasta (Brutto):

2014 - 3,1 mln zł (zarządzenie strefą płatnego parkowania); 2015 - 7,1 mln zł (zarządzenie SPP); 2016 - 8 mln zł (zarządzanie SPP), 200 tys. zł (budowa parkingów P&R); 2017 - 11,4 mln zł (zarządzanie SPP), 556 tys. zł (budowa P&R), 109 tys. zł (zarządzanie parkingami P&R); 2018 - 10,8 mln zł (zarządzanie SPP), 325 tys. zł (budowa P&R), 644 tys. zł (zarządzenie P&R).
Plany budowy parkingów:

MI ma ogłosić przetarg na budowę z projektowaniem węzła przesiadkowego wraz z parkingiem P&R (na ok. 200 miejsc) oraz terminalem autobusowym przy ul. Bronowickiej i Armii Krajowej.

w 2019 r. planowane jest pozyskanie terenu parking P&R na ok. 110 miejsc pomiędzy przystankami kolejowymi Kraków Mydlniki oraz Kraków Młynówka.

w 2019 r. planowane jest pozyskanie terenu na parking P&R na ok. 125 miejsc w rejonie przystanku kolejowego Kraków Zakliki.

w 2019 r. planowane jest rozpoczęcie prac projektowych P&R w rejonie przystanku kolejowego Bieżanów-Drożdżownia. W zależności od przyjętego wariantu to ma być parking naziemny na ok. 60 miejsc postojowych lub dwukondygnacyjny na ok. 100 miejsc.

w 2019 r. planowane jest uzyskanie decyzji o warunkach zabudowys oraz przekazanie gruntów aportem do spółki MI dla parkingu podziemnego w rejonie ul. Żółkiewskiego (na ok. 80 miejsc).

MI planuje przebudowę i przystosowanie do standardów P+R parkingów przy ul. Ptaszyckiego (przed halą widowiskowo-sportową Suche Stawy) i przy ul. Kocmyrzowskiej.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Świat żegna Franciszka. Tłumy wiernych na Placu św. Piotra

Komentarze 7

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

g
gbrfb
no to parkingi , place zabaw, prki .. zdecydujcie sie ...
O
Olo
Spółka istnieje od połowy 2014 r. Nie realizuje zadań. Dlaczego dostaje kasę? Urzędnicy spółki powinni oddać każdą otrzymaną złotówkę.
G
Gość
Kocmyrzowska będzie przebudowywana. Jakieś 2KM ulicy wzdłuż lini tramwajowej. Na poboczu było by miejsce dla jakichś 700 samochodów. Będzie można parkować i przesiadać się na tramwaj? I dlaczego nie?
W
Wkurzony Bizon
w 2019 r. planowane jest uzyskanie decyzji o warunkach zabudowys oraz przekazanie gruntów aportem do spółki MI dla parkingu podziemnego w rejonie ul. Żółkiewskiego (na ok. 80 miejsc).

Kpina!!! W tym miejscu i nie tylko w tym, można wygenerować kilka razy większy potencjał parkingowy. Natomiast wszystkie nowe pomysły rozbijają się o to, że machina przetargowa musi wylosować wujka, lub kogoś właściwego do pracy. Najlepiej po trzykrotnym postępowaniu przetargowym (pierwsze badanie, drugie to zmyślony foch, by nikt się nie zgłosił, trzecie to kilka milionów więcej niż pierwotnie mogło być).
g
gość
Zlikwidować! Za dużo jest urzędników w Krakowie a z tej pracy nie ma pożytku a jedynie szkody i koszty. Urzędnicy na bezrobocie lub do pracy fizycznej (jest pożyteczna)!!! Pozwalniać jak najwięcej ludzi zza biurek!!! Zburzyć biurowce!
G
Gość
.,Szukam kochanka na seks spotkania. Mam 20lat i seksowne ciało, Moje nagie fotki i kontakt do mnie tu: http://randkivip.pl i wyszukaj mnie po niku: Sandra88 napisz do mnie, każdemu odpisuje lub zadzwoń ,,
x
x
Od początku powstania spółki było wiadomo, że to tylko "dodatkowe taborety" dla swoich. Wiadomo było, że spółka nie zarabia a ma tylko tyle ile radni przekażą jej co roku w budżecie. Parkowanie i zagrabiona kasa z niego pochodząca to sposób na załatanie dziury budżetowej miasta spowodowanej amatorszczyzną włodarzy odstawianą przez wiele wiele lat.
Problemem jest brak spójnej polityki. Dochody z parkowania są i są spore, łatwo to policzyć. Popyt jest. No ale... wśród władz mamy ludzi, którzy wprost mówią do dziennikarzy, że "losem kierowców niespecjalnie się przejmują". (czy podobnie...) A budowa parkingów? Potrzebna, ale nie tylko P R ale także parkingi w centrum. I to już sprawia, że mamy lawinę protestów, "nie" mieszkańców, itp....
I tak sobie stoimy z tematem a kasa płynie.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska