https://gazetakrakowska.pl
reklama
MKTG SR - pasek na kartach artykułów

Kraków: tramwaje sparaliżowane przez wybrzuszone szyny [MAPA]

Marcin Karkosza
Wybrzuszona szyna na ul. Dunajewskiego, 18 czerwca 2013.
Wybrzuszona szyna na ul. Dunajewskiego, 18 czerwca 2013. fot. Anna Kaczmarz
Od 2010 roku w Krakowie doszło do blisko 70 wybrzuszeń szyn tramwajowych. Tylko w tym roku, podczas kilku cieplejszych dni, szyny wybrzuszały się 11 razy - co sparaliżowało komunikację w mieście. Specjaliści podkreślają, że torowiska wymagają remontów. Zarząd Infrastruktury i Transportu zapewnia, że będzie je remontować.

Pokaż Mapa wybrzuszeń krakowskich szyn! na większej mapie

Mapa przedstawia wybrzuszenia szyn od 2010 roku. Zaznaczone punkty pokazują rejon wybrzuszenia, a nie konkretne miejsce. Kolor niebieski - 2010 r., zielony - 2011, czerwony - 2012 i żółty - 2013.

Pierwsze tegoroczne wybrzuszenia zdarzyły się już w kwietniu. Do awarii dochodziło m.in. na ul. Basztowej, Legionów Piłsudskiego i Starowiślnej. Do ostatnich doszło we wtorek, kiedy temperatura w Krakowie wynosiła ponad 30 stopni w cieniu. Tylko tego dnia szyny wybrzuszały się czterokrotnie: na ul. Kościuszki, Zwierzynieckiej oraz dwukrotnie na ul. Dunajewskiego.

Specjaliści podkreślają jednak, że główną przyczyną wybrzuszania szyn jest ich wiek, a temperatura tylko pokazuje, gdzie szyny trzeba wymienić.

- Torowiska na ulicach, gdzie dochodzi do wybrzuszeń, mają kilkanaście lat i przytrzymywane są przez gumowe taśmy, które straciły już elastyczność - mówi Stanisław Jurga, kierownik sekcji tramwajowej w krakowskim MPK. - W czasie upałów szyna rozpręża się i wyskakuje do góry, ponieważ taśmy nie mogą jej utrzymać.

W ocenie Stanisława Jurgi każde spawanie raz zepsutej szyny jedynie zmniejsza jej wytrzymałość. - To dlatego do wybrzuszeń dochodzi wielokrotnie w tych samych miejscach. Jedynym sposobem, aby do tego nie dochodziło, jest remont torowiska - dodaje ekspert.

Niestety, torowiska w Krakowie remontowane są rzadko, a kompleksowe budowy, jak np. przeprowadzona w zeszłym roku modernizacja szyn na ul. Limanowskiego, to wyjątek. Zarząd Infrastruktury Komunalnej i Transportu zapewnia jednak, że torowiska, gdzie najwięcej jest awarii, będą wyremontowane.

- Największy problem występuje z torowiskiem od Dworca Głównego do ul. Piłsudskiego - mówi Michał Pyclik, rzecznik ZIKiT. - Rozpisaliśmy już przetarg na projekt przebudowy szyn od ul. Karmelickiej do Dworca Głównego.

Projekt ma być gotowy w sierpniu, a szyny oddane do użytku w październiku tego roku. Koszt może wynieść ok. 20 mln zł. Pozostała część remontu - w przyszłym roku.

Artykuły, za które warto zapłacić! Sprawdź i przeczytaj
Codziennie rano najświeższe informacje z Krakowa prosto na Twoją skrzynkę e-mail. Zapisz się do newslettera!
"Gazeta Krakowska" na Twitterze i Google+

Komentarze 13

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

r
rom*72
Jestem motorniczym w łódzkim MPK. U nas jak przeszedł "tajfun" w postaci p. Wąsowicza to też takie klocki zostały,
Ale na szczęście już go nie ma.
K
Krakós
Tramwaj na Alejach jest mało potrzebny, ponieważ ta arteria idzie praktycznie równolegle do I obwodnicy. Warto budować linie obwodowe, ale nieco dalej. Np. w kierunku Krowodrzy można zrobić linię od Cichego Kącika, przez Piastowską, Głowackiego, Weissa, aż do Opolskiej (tam ma przebiegać odnoga od linii na Górkę Narodową).

Tę linię można z czasem przedłużyć na południe do Kapelanki (aczkolwiek trudno powiedzieć jak przejść przez Wolę J./Salwator.
G
Grubomieszczanin
Tak było w porządku,jak w Twojej wypowiedzi tzn "w pożądku" :-P Chyba że Ci szło o pożądanie, pożądanie remontu przez torowiska ;-}
o
olo
mpk zajmowało się torowiskami jak było wcześniej to było by wszystko w pożądku
b
brovar
A ZIKiT robi sobie HST przez Mogilską i Jana Pawła II , a tam tory dobre
k
krak
Przecież tam jest stan agonalny!!
- gdyby
miasto Kraków było zarządzane w sposób właściwy przez ludzi na właściwym , wysokim poziomie , profesjonalnie a nie przez aroganckich nieudaczników w dodatku leniwych , jak obecnie to pieniądze i na budowę premetra , metra by były, i na utrzymanie torowisk w należytym stanie technicznym. Gdyby oszczędzano z wizją przyszłości miasta ,wszystko by było. Co nie jest nie możliwe ,trzeba determinacji , systematyczności w dążeniu do celu ,oszczędności ale nie takich jak robią to obecne władze Krakowa które odejmują łyżkę z zupą od ust przedszkolaków i uczniów szkolnych a następnie budują stadion za 600 milionów , który jest niepotrzebny.
l
liquid
taką inwestycję, o ile pracujesz i to legalnie...
K
Krakus
Wszytsko pięknie brzmi...ale kto da na to pieniądze bo portfel miasta jest cieniutki. Po drugie, kto da zezwolenie jeśli znajdują sie na trasie zabytkowe kamienice i archeolodzy posiedzą podłubią... faktem jest że aleje wymagają udrożnienia
P
Plkowalondyn
Miasto musi przyspieszyć budowę tramwaju na Alajech Słowackiego!!Najlepiej jakby był w tunelu.Pierwszy etap byłby od Politechniki Krakowskiej do Placu Inwalidów.Tam by sie łączył z królewska.Zrobic na przyszłość mozliwosc kontynuacji tunelu do Agh,czarnowiejskiej,miasteczka studenckiego i dalej do lotniska Balice.Tak samo powinno byc na ulicy Mogilskiej zeby tranwaj był w tunelu od ronda Mogilskiego do Wieczystej.Bylo by to nasze PREMETRO w Krakowie!!!!!
P
Plkowalondyn
Trzeba wybudować tramwaj na Alejach Słowackiego!!!Najlepiej to jakby był w tunelu.W pierwszym etapie zrobic tramwaj w tunelu od Politechniki Krakowskiej do Placu inwalidów i bedzie sie łączył z królewska.Zrobic mozliwosc kontynuacji tunelu do Agh i dalej ulica czarnowiejska miasteczko studenckie do Lotniska Balice.Bylo by to nasze PREMETRO LUB METRO.
?
Złe wykonanie ? Czy to tylko przypadłość krakowska ? Jak jest w innych miastach z torowiskami ?
s
slavekk
nadal szuka miejsca do zaparkowania... :)
- to a propos waszego ostatniego zdjecia :)
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska