Nasza Loteria SR - pasek na kartach artykułów

Kraków w 2015 r. czekają kluczowe inwestycje komunikacyjne

Arkadiusz Maciejowski
Estakada nad płaszowskim dworcem to tylko jedna z inwestycji, która zostanie oddana do użytku w 2015 roku.
Estakada nad płaszowskim dworcem to tylko jedna z inwestycji, która zostanie oddana do użytku w 2015 roku.
Jeżeli władze miasta dobrze wykorzystają najbliższe dwanaście miesięcy, podróżowanie po stolicy Małopolski może w końcu stać się o wiele sprawniejsze i przyjemniejsze. Potrzeba jednak zdecydowanych działań i odważnych decyzji. A do zbudowania jest naprawdę dużo - czytamy w sobotnim wydaniu "Dziennika Polskiego".

Modernizacje torowisk, nowa linia tramwajowa, większa strefa płatnego parkowania czy rozwój Szybkiej Kolei Aglomeracyjnej to tylko cześć  zadań, które mają zostać zrealizowane w ciągu najbliższych dwunastu miesięcy. Będą one wyjątkowo ważne z perspektywy rozwoju transportu miejskiego w Krakowie.

W najbliższych tygodniach ruszyć ma oczekiwany od kilku lat gruntowny remont zniszczonego dworca w Płaszowie. Remont zgodnie z harmonogramem trwać ma do końca 2015 roku.  Budynek  zostanie nieco pomniejszony (wyburzona będzie boczna część parterowa obiektu), ale jednocześnie stanie się bardziej funkcjonalny i nowoczesny.  Z modernizacją płaszowskiego dworca związana jest też kolejna ważna inwestycja. Najpóźniej do września uruchomiona powinna zostać nowa linia tramwajowa łącząca ul. Lipską z Wielicką, której częścią będzie ponad 600 metrowa estakada. Podróżni nie będą już więc musieli przechodzić kilkaset metrów od przystanku "Dworcowa", tylko zejdą wprost na stację i szybko przesiądą się na pociąg.

Urzędnicy miejscy powinni wykorzystać najbliższy rok na intensywne przygotowania niezbędnej dokumentacji do budowy kolejnych torowisk. Chodzi m.in. o linię z Krowodrzy Górki do Górki Narodowej, która ma powstać do 2018 r. Uzyskana powinna zostać także decyzja środowiskowa dla nowej linii do Mistrzejowic (od ulicy Mogilskiej m.in. przez Meissnera), która może powstać w ciągu 5-6 najbliższych lat.

2014 rok był zmarnowany w kontekście rozwiązania bodaj największego problemu krakowskiej komunikacji miejskiej, czyli fatalnego stanu wielu torowisk. W ciągu ostatnich dwunastu miesięcy Zarządowi Infrastruktury Komunalnej i Transportu udało się gruntownie zmodernizować tylko szyny przy pl. Bohaterów Getta i wzdłuż ul. Mogilskiej do pl. Centralnego (do połowy przyszłego roku w pełni zakończyć ma się ta inwestycja wraz z przebudową dróg). Zapowiedzi były jednak o wiele szersze. Urzędnicy planowali wydać 100 mln złotych na modernizację trzynastu kluczowych torowisk m.in. wokół Plant, gdzie tramwaje muszą zwalniać do pięciu kilometrów na godzinę, aby w ogóle bezpiecznie przejechać. Dramatycznie sytuacja wygląda także w wielu punktach Nowej Huty.

Ważne również, aby nie powtórzyła się historia jak ze słynnym już pociągiem Pendolino. MPK zamówiło bowiem 36 nowoczesnych niskopodłogowych tramwajów, które produkuje bydgoska PESA. Zaczną wozić podróżnych po Krakowie w połowie przyszłego roku (kursować będą m.in. na linii nr 4 łączącej Wzgórza Krzesławickie z Bronowicami Małymi). Ważne więc, aby miały w ogóle po czym jeździć i  mogły pokazać swoje atuty. Nie tak jak Pendolino, które przez brak odpowiednich torów jeździ z podobną prędkością do starych kilkudziesięcioletnich składów.

Oprócz wspomnianego wcześniej remontu dworca w Płaszowie, 2015 rok obfitował będzie w inwestycje kolejowe zarówno w samym Krakowie jak i w całej Małopolsce. Przede wszystkim ruszyć ma (prawdopodobnie w okolicach maja) budowa łącznicy kolejowej Kraków Zabłocie - Kraków Krzemionki, dzięki której pociągi jadące m.in. na trasie Kraków - Zakopane nie musiałyby już wjeżdżać na stację w Płaszowie i tam zmieniać kierunku, ale bezpośrednio dojeżdżałyby do Dworca Głównego. Zbudowane mają więc zostać dwie gigantyczne estakady. To właśnie po nich - od stacji Kraków Krzemionki nad skrzyżowaniem ul. Wielickiej i Powstańców Wielkopolskich oraz dalej nad ul. Hetmańską aż do stacji Kraków Zabłocie - mają być poprowadzone tory.  W połowie roku ma się natomiast zakończyć modernizacja torów do lotniska w Balicach. Wtedy też dojeżdżać zacznie tam Szybka Kolej Aglomeracyjna.

Realizacja wszystkich wymienionych projektów na pewno doprowadziłaby do tego, że podróżowanie po mieście może być dużo przyjemniejsze i sprawniejsze. Miarą rozwoju Krakowa i skuteczności urzędników prezydenta Majchrowskiego będą przede wszystkim dwie kluczowe inwestycje, czyli budowa metra z Nowej Huty do Bronowic i tzw. trasy Łagiewnickiej. Jeśli  pierwsza linia metra miałaby powstać przy wsparciu unijnych pieniędzy z nowej perspektywy na lata 2014 - 2020, w 2015 roku miasto musi rozpocząć prace nad tzw. studium wykonalności. Na razie jednak urzędnicy od sierpnia tylko czekają na odpowiedź z Ministerstwa Infrastruktury i Rozwoju, do którego złożyli wniosek o sfinansowanie studium. Niestety, sprawa może zakończyć się tak jak w przypadku wniosku o pieniądze na modernizację torowisk. Jeśli miasto nie podejmie zdecydowanych działań i w najgorszym wypadku samo nie sfinansuje przygotowania studium, to o metrze będziemy mogli zapomnieć na długie lata.

Podobnie zdecydowanych działań w przyszłym roku potrzeba w sprawie budowy trasy Łagiewnickiej. Na razie Kraków podpisał ze spółką Polskie Inwestycje Rozwojowe wstępną umowę o wspólnej realizacji tej inwestycji. Trasa miałaby powstać w ciągu czterech najbliższych lat. Aby tak się stało, już pod koniec przyszłego roku powinien zostać wybrany wykonawca.

Więcej w "Dzienniku Polskim"

Źródło: Dziennik Polski

od 7 lat
Wideo

21 kwietnia II tura wyborów. Ciekawe pojedynki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wróć na gazetakrakowska.pl Gazeta Krakowska