FLESZ - Polacy tyją na potęgę. To wszystko przez koronawirusa
Starożytne cywilizacje, w głównej mierze antyczna kultura Grecji i Rzymu, ale nie zabraknie także innych odwołań, m.in. do południowoamerykańskiej kultury Nazca, to temat przewodni 33. Międzynarodowego Krakowskiego Festiwalu Kompozytorów.
Odbywający się w Krakowie od 1989 roku festiwal za cel stawia sobie promocję i prezentację współczesnej, profesjonalnej twórczości kompozytorów krakowskich - od klasyków i generacji profesorów, poprzez wyróżniające się średnie pokolenie, po kompozytorów najmłodszych oraz studentów kompozycji - realizowaną w kontekście muzyki światowej.
W tym roku festiwalowe wydarzenia zostały zaplanowane od 10 do 18 kwietnia, ze względu na pandemię odbędą się bez publiczności. Transmisje dostępne będą na kanale Międzynarodowego Krakowskiego Festiwalu Kompozytorów na platformie YouTube (Krakow International Festival of Composers).
W ramach festiwalowych wydarzeń melomani usłyszą dwadzieścia trzy prawykonania światowe oraz jedno prawykonanie polskie, zaprezentowana zostanie twórczość kompozytorów z Polski, Anglii, Chin, Grecji, Japonii, Niemiec, Ukrainy, Włoch i USA.
Orkiestra Muzyki Nowej pod dyrekcją Szymona Bywalca, Alicja Molitorys, Iwona Glinka, Athanasios Trikoupis, Łukasz Długosz, Agata Kielar-Długosz, AdAstra Piano Trio to goście 33. MKFK. Tradycyjnie zaprezentuje się także Studio Muzyki Elektroakustycznej Akademii Muzycznej im. Krzysztofa Pendereckiego w Krakowie.
- Ważnym punktem programu festiwalowego jest 4. Międzynarodowy Konkurs dla Młodych Kompozytorów im. Krzysztofa Pendereckiego. Tegoroczne jury przyznało nagrodę główną utworowi „A Horny Faun’s Rampage” na orkiestrę kameralną kompozytora z Korei Południowej, Jongsunga Oh. Nagrodzony utwór zostanie prawykonany podczas koncertu inaugurującego festiwal w Filharmonii Krakowskiej 10 kwietnia 2021 r. - informuje w festiwalowym komunikacie Marcel Chyrzyński, dyrektor generalny i artystyczny MKFK.
Melomani usłyszą takie kompozycje jak: „Medea Fragments” Toshio Hosokawy, „Casandra’s Dream Song” Briana Ferneyhougha, „Ecotopia 4” Michaela Gatonski, „Głowa Meduzy” Witolda Szalonka, czy „Cassiopee II” Jacka Domagały.
Podczas festiwalu odbędą się dwie sesje naukowe: „Antyczność w muzyce” oraz przeniesiona z ubiegłego roku „Muzyka i natura”, podczas których zaprezentują referaty wybitni teoretycy muzyki i muzykolodzy (Teresa Malecka, Jerzy Stankiewicz, Magdalena Dziadek, Agnieszka Draus, Kinga Kiwała, Iwona Sowińska-Fruhtrunk, Dominika Micał i Jan Topolski).
Całość dopełnią dwa wykłady nawiązujące do antyku w twórczości kompozytorów współczesnych: Iwony Glinki oraz Athanasiosa Trikoupisa z Uniwersytetu w Janinie w Grecji.
Szczegółowy program transmisji koncertów i wydarzeń dostępny na stronie internetowej MKFK.
Wydarzenia będą dostępne zarówno w czasie rzeczywistym, jak i zapisane na kanale MKFK na YouTube z możliwością odtworzenia w dowolnym czasie. Koncertów i wydarzeń towarzyszących można słuchać bezpłatnie.
- Te znaki nigdy nie wybaczają. Są pamiętliwe i mogą myśleć o zemście bardzo długo
- Najciekawsze domy do kupienia w Małopolsce do 200 tys. zł. Duże metraże i niska cena
- Ile zarabia kasjer, a ile sprzedawca? Oto zestawienie płac w 18 znanych zawodach
- Najbardziej niebezpieczne przejścia dla pieszych w Krakowie
- Kraków. Tu budują piramidy ze śmieci. A co z recyklingiem w mieście?
